
Francesc “Xesco” Camps Vidal
- 04/02/2025
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Calderins
- 2
> Mireia Clapers
Impulsor del desenvolupament centrat en la persona
De tarannà tranquil i mirada transparent, parla amb passió sobre la seva professió i la música. Ha estat sempre vinculat a moviments socials i és un gran defensor de les persones, intenta millorar la societat on vivim. S’ha especialitzat en la tecnologia centrada en la persona i sap fer entendre la relació entre les matemàtiques i la música
IMATGE | J.SERRA
“La nostra manera de fer música és ajudar a les persones a fer coses que els semblaven impossibles”
· Per què decideixes estudiar la carrera de matemàtiques?
De petit ja m’agradaven les idees boges i això d’estudiar matemàtiques va ser una idea molt boja. M’apassionen les idees, els models, l’abstracció. He estat una persona més abstracta que concreta i tots aquests elements encaixaven perfectament amb les matemàtiques. Les matemàtiques són capaces d’explicar qualsevol cosa que passa al món, des de dalt o des de fora, no des de dintre, sinó mirant des de fora com funcionen. No entenent la química de la terra, sinó entenent la seva òrbita. Les matemàtiques, de forma global ens expliquen gairebé del tot com funciona aquest món.
· T’has especialitzat en tecnologia centrada en la persona, què vol dir?
De molt jove, a més d’estudiar matemàtiques, vaig estar vinculat a molts moviments socials. Els moviments socials tenen la característica que volen ajudar a les persones i, a la vegada, ajudar a transformar i millorar la societat on vivim. Vaig entendre que en moltes ocasions les persones necessiten un element catalitzador per millorar, per funcionar, tenir un repte per desenvolupar. Vaig entendre com gràcies a mobilitzar persones es podien aconseguir objectius. Vaig tenir la idea d’intentar sistematitzar una manera de fer les coses que se centrés en la persona, no en el resultat. Si apuntaves a la persona, el resultat vindria sol. Si la persona està motivada, les coses avancen i si la persona la fas participar, opinar, decidir, s’implica. Si la persona és un element passiu, tot això no passa. I fruit d’això va néixer, quan tenia vint-i-pocs anys, aquesta idea de la tecnologia centrada en la persona. La tecnologia que ajuda a les persones, a empoderar-se, a ser millors i a fer-ho millor.
· En alguna ocasió has parlat de la 4a revolució industrial, en quin punt ens trobem?
Estem en un moment àlgid. Hi ha moltes persones que creuen, pensen i defensen que la intel·ligència artificial, la robòtica, acabarà amb el treball de milions de persones. Jo defenso el contrari, gràcies a aquesta quarta revolució industrial el que farem és evolucionar. Milions de persones evolucionaran cap a una feina millor, més interessant, més intel·lectual, més creativa. Penso que ja estem en un moment en què la màquina i l’home estem convivint perfectament i on un, gràcies a l’altre, funciona millor.
· És difícil transformar els objectius en resultats?
Això és sempre difícil, quan és la màquina de la intel·ligència artificial que la fem resoldre objectius, en resol una part, però no els objectius difícils. Perquè els objectius s’integrin en les persones, les persones ho hem de fer. Si la màquina ens ho fa, ens ho fa bé, però nosaltres no ho aprenem a fer, no ens ho creiem, no ho consolidem. Per tant, aquesta part de la resolució d’objectius l’hem de delegar una part, en les màquines, però hi ha una part que segur que l’hem de fer les persones, com, per exemple, la música. Posar la intel·ligència artificial a cantar està molt bé, però fins que no cantem nosaltres la cosa no neix de dins, no flueix.
· Quina és la teva relació amb la música?
Soc músic per naturalesa. De petit ja tocava qualsevol instrument i vaig estudiar música molts anys, vaig fer harmonia, instrument. Però després, la meva passió, la meva professió de consultor, em va portar cap a una activitat molt densa i molt frenètica. I no em vaig poder dedicar a la música. Va ser fa 7 o 8 anys quan aquí a Caldes em van proposar de dirigir la coral El Calderí i se’m va encendre el cuquet, tenia la música oblidada i la vaig tornar a recuperar. A partir d’aquí, porto aquests set anys dinamitzant el món de les corals, dinamitzant musicals, dinamitzant recuperació de patrimoni. Tot a través de la música i també aplicant aquests principis centrats en la persona. Hem intentat fer un model diferent de gestió del moviment musical i el moviment cultural, on és la persona que està al centre de la música. No les notes, el ritme, la tècnica, sinó la persona al centre de les notes a partir del qual pot desenvolupar objectius, pot desenvolupar reptes, pot créixer com a persona.
· Tenen relació la música i les matemàtiques?
La gent que no hi entén de matemàtiques o de música pot pensar que són coses molt diferents. Hi ha una idea que la música és molt creativa i les matemàtiques són fórmules molt difícils. I no és ben bé així. Les matemàtiques també són molt creatives. Quan una persona s’enfronta amb el repte de demostrar un teorema, ha de ser molt creatiu. No és aplicar una fórmula, és crear una fórmula. Quan una persona s’enfronta a la creació d’una simfonia ha de ser molt creativa. Però a la vegada, quan una persona s’enfronta amb la creació d’una simfonia ha d’aplicar moltes fórmules. L’harmonia és molt estricta, la mètrica és molt estricta, igual que amb les matemàtiques. Quan tens la idea del teorema, després l’has de demostrar. Per tant, tant les matemàtiques com la música apliquen un sistema d’abstracció que es basa en la creativitat. Sense la creativitat, la música i les matemàtiques no valdrien res. Però a la fase creativa hi ha d’haver un procés molt científic i molt precís perquè això funcioni. Hi ha hagut grans matemàtics que han estat grans músics i grans músics que han estat grans matemàtics.
· Pot ser la música un vehicle pel desenvolupament de les persones?
Sens dubte. També hi ha altres disciplines com l’art, l’esport, la dansa, etc. La música té un avantatge, que és que ens arriba a l’ànima. Aquest fet de voler empoderar a les persones per desenvolupar cap a uns objectius. Hi ha una part molt intrínseca, fer un clic, un canvi en la persona, i aquest clic es produeix només per una via emocional. El canvi es produeix quan passa alguna cosa, quan se’t desperta una energia que et permet moure muntanyes. La nostra manera de fer música és aquesta, desplegar a les persones, encendre’ls el cuquet perquè s’atreveixin a fer coses que fins llavors eren impossibles. Gent que m’estimo estava en un moment molt difícil de la seva vida, i gràcies a participar en la coral han lluitat contra les seves mancances, els seus prejudicis. Atrevir-se és un procés vital i molt emocionant. La música, evidentment, ens acompanya, és l’excusa per fer que totes aquestes coses neixin. A part, òbviament, de fer música, és molt bonic.
· Has estat director dels concerts solidaris i participatius que s’han fet a Caldes, com sorgeixen aquests projectes?
Va ser el primer any, quan vam fer “El viatge d’en Prim”. La llavor va ser entendre que allò que estàvem fent com a coral Calderí, amb famílies i nens de l’escola i algun professor, tenia un potencial enorme i vam pensar que si aconseguíem fer projectes majúsculs on no només la música fos l’element dinamitzador, sinó el teatre, l’escenografia, el vestuari, l’attrezzo o les llums, tot aquest projecte tan integral atrauria més gent, gent jove que és un gran repte de les corals que moltes s’estan envellint, i atraure més públic ho faríem gran. Vam tenir la percepció que el fet d’afegir el component solidari, a més a més d’ajudar a la persona, ajudaríem a la comunitat. El primer projecte per Caldes Solidària i va ser un exemple de com gràcies a la música no només creix i evoluciona la persona, sinó que creix i evoluciona la comunitat. Gràcies a la música es generen dinamitzacions comunitàries que fan que les persones s’entenguin, creixin, s’ajudin els uns als altres. Aquestes van ser les motivacions.
· Quins objectius hi ha darrere?
Hi ha indiscutiblement un objectiu de treball personal. Les persones que venen i participen dels projectes passen un procés vital espectacular que és difícil de trobar en altres llocs. Aquí passes per un projecte de desenvolupament comunitari. No només és la persona, és la comunitat, els veïns de Caldes, crear sinergies. També hi ha un objectiu solidari, tots els fons que es recapten van a parar a una entitat. Finalment, hi ha també un objectiu una mica marca personal meu, un objectiu d’innovació. També està bé innovar la cultura, trobar maneres diferents de fer les coses, trobar nous gèneres, nous formats, noves maneres de dinamitzar les persones.
· Quines són les disciplines de la teva vida?
La creativitat és un dels meus motors. Les persones m’apassionen. Quan aquesta creativitat la poso al servei de les persones, l’amor, la fe o amb aquesta naturalesa de voler estimar i voler que t’estimin és una. És una passió profunda per moure les coses i la ciència. El model científic, no treballar només per la intuïció, sinó verificar amb dades, amb procediments, entendre el món des d’una òptica rigorosa i no només des d’una òptica d’intuïció, moltes vegades la música també té aquest component intuicional, aquest component científic. També m’encanta explicar i entendre el món des d’aquest component racional.