Jordi Canet Casabayó
- 21/07/2020
- 0 comments
- Jordi Rius
- Categoria: Calderins
- 4
Responsable d’Unika Beer
Les dues varietats de cervesa Premium que ha creat la seva jove empresa, de només un any de vida, es pot dir que ha estat la culminació d’un llarg procés de recerca. D’un autèntic enamorat del món de la cervesa. Li agraden les coses ben fetes, sense presses, però amb el màxim de qualitat.
“No pots agafar una cervesa i beure-te-la a morro, oi que no ho faries mai amb un vi?”
- La vostra cervesa va sorgir de l’amor?
La meva dona i jo ens vam enamorar fent una cervesa i després resulta que no hem estat capaços de trobar una cervesa que enamori la meva dona. I d’altra banda, no hem estat capaços de trobar una cervesa que ens agradés.
- Per què fer una cervesa?
Primer perquè tenim els coneixements i segon, perquè ens agrada molt la cervesa.
- Però no trobàveu la que us agradava…
Exacte. Almenys als locals on ens movem. Hem provat molta cosa. Jo soc més d’estil clàssic, amb més gust, aromes i estructura i aquí només érem capaços de trobar cerveses industrials que omplissin una mica aquest buit.
- Com heu adquirit els coneixements per fer la Unika Beer?
Soc enginyer en indústries alimentàries. Som tres socis i els altres dos també ho són. A més, un d’ells és mestre cerveser. A qui vam enredar va ser ell.
- Els primers prototips es van fer a la vostra cuina?
Sí. És un projecte que ens va portar dos anys de feina. Teníem una idea del producte que volíem treure i vam fer moltes proves amb tipus de malta i llúpol barrejant-los amb temperatures i filtracions. Quan això ja tenia cara i ulls i volíem treure una cervesa, vam decidir que ens agradava, que ens havíem divertit molt fent-la però que havia d’agradar la gent. Llavors vam començar a fer grups de tasts, els vam fer provar moltes cerveses, entre les quals hi havia les nostres, i vam voler que valoressin el gust, l’aspecte, les aromes…
- I a quines conclusions vau arribar després de 200 tastos?
Doncs que hi ha dos tipus de públic: un que li agrada la cervesa més lleugera, més suau i més refrescant i un altre que li agrada amb més matisos, més característiques i potser un pèl més torrada i amarga. El nostre projecte inicial estava a l’entremig però com volíem treure un producte que agradés, que enamorés a la gent, que volgués repetir i que fos única vam decidir tirar el projecte en paral·lel i tirar endavant les dues gammes: la Unika Original i la Unika Doble.
- Com definiries les vostres cerveses?
La Unika original és un lager o rossa clàssica però que té molta personalitat. No és una cervesa que te la beus de cop i ja està, que t’ha tret la set. Et deixa un regust a la boca i amb ganes de tornar-la a provar. La doble és una cervesa de color castany, cos mitjà, amb caràcter. Se serveixen amb copa perquè és com s’ha de beure. No pots agafar una cervesa i beure-te-la a morro, oi que no ho faries mai amb un vi? Amb una cervesa tampoc i més amb una que t’està oferint un seguit de matisos aromàtics i gustatius que s’han d’apreciar bé amb una copa.
- La Unika Doble va obtenir la medalla de plata al Barcelona Beer Challenge 2020, una fita que es va aconseguir en ple confinament. Com es va poder celebrar?
El Barcelona Beer Festival, del qual el Challenge en forma part, s’havia de celebrar al març. Al gener ja vaig lliurar mostres, l’organització té 50 jutges que ja es van trobar i van poder avaluar les 1.251 mostres de tot el món es van presentar. Els premis ja estaven definits abans del confinament. Haver aconseguit aquesta distinció té un mèrit extraordinari no només pel fet de guanyar-la i perquè portem poc temps sinó perquè la nostra cervesa ha quadrat amb diferents estils i això que no està feta per concursar.
- Com ha afectat la pandèmia a la distribució i les vendes?
Ens ha afectat molt. Nosaltres veníem bàsicament a restauració. En principi no saps ni preveure què és el següent que has de fer perquè penses que serà fins a Setmana Santa però després ja veus que anava per llarg. Arran del resultat al Barcelona Beer Challenge que ens va donar una certa visibilitat en paral·lel hem desenvolupat altres canals que no teníem prou potenciats com l’e-commerce, hem trobat nous distribuïdors que ens han ajudat a créixer en el territori… Tot això sumat, compensa.
- Potencieu el fet de ser de Caldes?
Sí. Estem orgullosos de ser de Caldes. Caldes té un bon nom, aquí fem poble en general. M’he trobat sorpreses superpositives de gent que viu fora de Caldes però que és del poble i quan ens van donar el premi ens va contactar perquè volia provar la cervesa. Si era de Caldes, l’havia de provar.
- Són cerveses premium fetes amb un procediment artesanal…
Hi ha una part de públic que tendeix a relacionar el concepte artesanal negativament. La relaciona amb menjar cervesa, sabors amargs, cerveses denses. Nosaltres no volíem que ens relacionés amb aquest tipus d’estereotips. Volíem oferir un producte que no fos ni industrial ni dit artesanal i l’hem dit cervesa premium per donar-li un distintiu gurmet.
- Quins ingredients té la vostra cervesa?
Hi ha aigua mineral natural. La majoria dels fabricants utilitzen aigua de la xarxa, l’osmotitzen i a aquella aigua li afegeixen minerals perquè s’assembli al patró inicial que ells volen replicar de cervesa. Nosaltres li hem volgut donar un caràcter més natural. Els altres ingredients són la malta, el llúpol i els llevats per menjar-se el sucre de la malta i convertint-lo en alcohol i anhídrid carbònic, en gas. El procés d’elaboració comença per triturar la malta i es diposita en un tanc on es macera. Després de macerar a diferents temperatures, es porta a cocció. Aquí hi posem el llúpol i n’extraiem el most, que es porta a fermentar. Després de fermentar-ho, hi ha un procés de guarda. Llavors fem una filtració amb materials inerts per treure els llevats i obtindrem així una cervesa cristal·lina, no alterable. Aleshores aprofitem el gas de la primera fermentació per poc a poc introduir-lo a la cervesa, per no afegir-ne de forma artificial. El moment de l’envasat procurem que sigui asèptic i arriba al consumidor amb una data de caducitat de dos anys.
Altres notícies
Autor
Ha treballat a mitjans comarcals, com ara El Punt, i també a Barcelona. Ara fa una aposta per descobrir els racons amagats de Caldes.