Marc Miras Cabrera
- 18/06/2019
- 0 comments
- Jordi Rius
- Categoria: Calderins
- 2
Responsable de La Vallesana Espai Degustació
Fem un vi? Aquesta invitació a un acte social, estampat a la samarreta del personal de l’establiment, resumeix la nova etapa de La Vallesana, que s’ha reconvertit en un espai de degustació a més de ser un celler. Miras és, juntament amb altres socis, un dels artífexs d’aquesta nova era.
IMATGE | Marc Miras, responsable de La Vallesana de Caldes de Montbui, durant l’entrevista cedida al Calderí.> Q. PASCUAL
· Quina és la història que té al darrere La Vallesana Espai degustació?
La Vallesana és un negoci que va néixer fa 100 anys. Primer va estar al carrer Major, després es va traslladar a l’actual ubicació, a l’avinguda Pi i Margall, 15. Paral·lelament, hi ha la part de destil·leria i licors, ja que ens és propi el licor Flors del Remei, que s’elabora des del 1918, i l’Anís Taronja. Fa pocs anys vam treure el Gin 19 Flors, que suposa una renovació de la marca, ja que és una ginebra que es fa a partir de les Flors del Remei. Fa gairebé un any, em van fer la proposta de formar part de La Vallesana Espai Degustació i ara en soc un dels socis.
· Com vau decidir reorientar el negoci?
Volíem fer una proposta diferent i calia buscar l’encaix amb el fet que la gent pogués tastar coses noves. Entre els socis, hi ha part de la família fundadora i socis externs que ens hi hem afegit després. La Maria Fontcuberta, de la família fundadora i que fa molts anys que genera cultura del vi, ens va dir que de vegades costava que la gent tastés coses diferents. En canvi, si tens un espai degustació o un espai de copes és molt més fàcil que algú pugui venir, agafar una copa de vi, et pugui dir què li agrada i que li donis algun producte similar.
“Volíem fer una proposta diferent i calia buscar l’encaix amb el fet que la gent pogués tastar coses noves”
· A l’espai hi vau fer obres…
A l’octubre de l’any passat, vam fer el pas, es va decidir tancar la botiga per fer obres. I encara no explicàvem què és el que faríem. Vam crear una mica d’expectació a través de les xarxes socials mentre duraven les obres. Per posar en marxa de nou el negoci, vam anar a veure què feien a altres llocs, vam viatjar al Penedès, a Alella, a Girona. De tots els models que hem vist, hem fet el nostre: la gent pot venir a fer una copa de vi o cava, pot fer un vermut o picar quatre coses. Després, la gent se’n va a sopar. Qui vol sopar aquí pot fer-ho, però no és una oferta amb cuina. Tenim embotits d’Extremadura que portem directament del productor, vermuts i formatges que treballem amb diferents afinadors.
· A més feu tot el possible per difondre la cultura del vi…
Intentem que tot giri al voltant del vi. Quan vam muntar tot l’espai de degustació, vam intentar que la degustació acompanyés el vi, no a l’inrevés. Hem dedicat esforços a generar moltes activitats. Vam començar fent una vegada al mes un tast, però, a causa de la demanda, el fem cada 15 dies. Aquest dimecres el farem amb Raventós d’Alella. La setmana passada vam fer un tast outdoor, és a dir, el fem fora de la nostra botiga i es tracta normalment d’algú o d’una empresa que ens contracta per fer tastos.
· Aquesta nova fórmula de l’espai de degustació atreu més clients?
Crec que quan ofereixes a la gent tastar un vi que potser no es comprarà fa que tingui més opcions. Que un dia vingui amb els amics i faci una copa de vi mentre xerra i gaudeix de la trobada. Potser un altre dia ve amb la parella, es pren un vi de gama superior, que a casa no en prendria, però el gaudeix molt. Ara mateix tenim cinc vins negres a copes, tres de blancs, dos de rosats i dos caves. Amb la resta de vins hi ha l’opció de fer el ‘descorche’ que es diu en castellà, és a dir, pots obrir l’ampolla que vulguis i aquella ja és la teva ampolla. Té un preu, que són 3 euros més 1 euro per copa i el preu de l’ampolla a preu de botiga. D’aquesta manera, donem l’opció de tastar un vi que en qualsevol restaurant costaria molts diners.
· Els clients acostumen a estar informats sobre vins i caves?
Els nostres clients busquen que els recomanem. Jo sempre pregunto quant es vol gastar, quin perfil de vi li agrada, amb què el vol acompanyar. La gent surt molt contenta. Era tot un repte que la Maria fes tants anys que recomanés vi i ara que nosaltres ho seguim fent i la gent estigui satisfeta amb les nostres recomanacions. La Maria ens ha fet un acompanyament en aquest procés.
· Quantes referències teniu a la botiga?
Treballem per sobre de les 1.000 referències de vins i licors. Intentem que el nostre lineal canviï sovint. Així la gent no s’avorreix. Tractem d’incorporar coses noves sempre i que hi hagi renovació de temporada.
· Esteu especialitzats en vins catalans?
Intentem tenir vins de tot arreu, però la demanda és més aviat de DO catalanes. Ribera de Duero i Rioja conserven una part important de mercat i a més estan apareixent vins nous que trenquen els esquemes clàssics dels Ribera i Rioja d’abans. El mercat català ha canviat molt en poc temps i han fet un salt quantitatiu i qualitatiu important. La història del vi a Catalunya es basa en les grans cooperatives de vi i arriba un moment que algú veu que fent ampolles també hi ha un negoci. Ara mateix estem provant vins de menys de 7 euros que estan molt bons.
· Us obligueu a visitar cellers contínuament?
Fem dues coses. Una és anar a veure cellers i l’altra anar a showrooms de vi. Els cellers o els distribuïdors munten un cop l’any espais on conviden a les botigues i restaurants a anar a tastar els vins i les noves anyades. D’aquesta manera garantim que quan comprem sabem què comprem.
· Per raons de veïnatge i de maridatge, aquest any heu fet el sopar concert juntament amb el Cafè del Centre dins de les jornades gastronòmiques de les cireres. Com ha anat l’experiència?
El que volem fer amb la resta d’establiments del poble és generar sinergies. Si nosaltres podem aportar vins, maridatges i coneixement del món del vi i ells cuina de molt nivell, per què no fem un sopar maridatge? És el que vam fer. Estem molt contents de l’experiència. També per primer any hem participat a la Via del Pintxo, ja que era una forma de mostrar que tenim una part de degustació. Vam preparar un pintxo senzill que no fos complicat de muntar anant a buscar el que nosaltres busquem sempre: tocar molt poc el producte, buscar una gama alta i servir-lo en les millors condicions. Al final vam fer 1.700 pintxos.
Altres notícies
Autor
Ha treballat a mitjans comarcals, com ara El Punt, i també a Barcelona. Ara fa una aposta per descobrir els racons amagats de Caldes.