El desembre passat el Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) va publicar una enquesta sobre la llengua que reflectia que “el 76% dels enquestats està d’acord en la defensa del model d’immersió lingüística, per un 24% que hi està en desacord” i que “el 58% creu que l’ús del català a l’ensenyament és adequat, el 20% el considera insuficient i el 22%, excessiu”. Si hi ha una gran acceptació de la immersió, és evident que la proposta de modificació de llei presentada el 24 de Març per Junts, ERC, Comuns i PSC és una reacció a la sentència del TC d’imposar el 25% de castellà a l’escola i no pas una acció per millorar-la.
Analitzant el text (doc. 202MVT24032200025 del Parlament) és evident que el que busca és driblar la sentència del TC però fa concessions arriscades. La llei vigent diu que “el català s’ha d’utilitzar normalment com a llengua vehicular i d’aprenentatge en l’ensenyament no universitari” i es proposa substituir-la per “el català […] és la llengua normalment emprada com a llengua vehicular i d’aprenentatge del sistema educatiu. També és emprat el castellà en els termes que fixin els projectes lingüístics de cada centre, d’acord amb els criteris que s’estableixen a l’apartat 3 (per determinar l’ús del català o castellà “cal tenir en compte la situació sociolingüística i l’evolució del procés d’aprenentatge lingüístic, oral i escrit, d’acord amb els instruments de control, avaluació i millora de les competències lingüístiques”).
La proposta (de bona fe) pretén comptabilitzar tots els espais d’ús del castellà per complir amb la quota del 25% però intentant maximitzar l’ús del català assimilant-lo a l’actual. Ara bé, aquesta proposta peca en dos aspectes: un és el de no marcar percentatges d’ús, el que pot ser absolutament contraproduent, i l’altra és que cal un consens majoritari entre forces polítiques, entitats, però sobretot amb la comunitat educativa per canviar una llei tan sensible.
Els qui ataquen la immersió no volen més castellà a l’escola, volen menys català a tot arreu. El ridícul dels dirigents polítics d’aquests dies no es pot repetir. L’objectiu compartit hauria de ser regular el català a l’escola per impedir que el regulin aquells que el volen arraconar.