El passat 29 de maig va tenir lloc al casal Pere Quart de Sabadell la trobada “25 anys del Quart Cinturó”. La plataforma Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) que van impulsar inicialment ADENC, UES, Unió de Pagesos i la FAV de Sabadell, amb el suport de la ciutadania, encara existeix i es planteja, amb l’adhesió de Via Vallès, la millora del transport i la mobilitat d’una forma sostenible, donant prioritat a les vies verdes i alhora treballant en l’empoderament institucional local davant de decisions globals que prioritzen el creixement econòmic versus la defensa del patrimoni de camps i boscos del Vallès.
El Quart Cinturó afecta Caldes de Montbui en el tram Terrassa-Granollers. Aquest tram es troba en la primera fase de redacció i aprovació de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental, els quals ja han estat revocats i reelaborats diverses vegades (l’anterior, el 2010), i en algunes ocasions amb un import que supera les dotacions pressupostades. La CCQC ha estat pendent, des dels seus inicis, el 1993, de qualsevol moviment que es faci des del Ministeri de Foment, el qual aquest 2018 ha iniciat de nou les consultes entre administracions i entitats per determinar el contingut de l’estudi d’impacte ambiental i prosseguir amb la següent fase de redacció de l’estudi informatiu. Aquest tram és el que concentra les accions de la CCQC, que deriven sovint en litigis contra les decisions del Ministeri per la defensa de la natura dels nostres espais naturals i l’empoderament local. Des del 2016, la Generalitat impulsa la redacció del Pla Específic de Mobilitat, amb l’objectiu de definir les accions concretes i prioritats a executar. Aquest escenari llargament participat i reclamat per la CCQC ha de permetre adequar el model de mobilitat als reptes territorials, socials, econòmics i ambientals que ha d’afrontar un país que es vol dir i ser modern.