L’aventura de quatre calderins al Dakar
- 06/02/2018
- 0 comments
- Albert San Andrés
- Categoria: Esports
- 0
Rafa Tibau, pare i fill, Eudald Noé com a mecànic i Lucas Cruz com a copilot de Carlos Sainz van viure aquesta passada edició del ral·li raid més dur del món
IMATGE | El camió de Palibex Team, el copilot del qual és Rafa Tibau Júnior.> PALIBEX TEAM
La quarantena edició del ral·li raid amb 14 etapes en 15 dies per tres països del continent sud-americà –Perú, Bolívia i Argentina- el fan la prova per etapes més dura del món, obligant als pilots a una preparació física i mental superior. En la 40a edició de la prova, quatre calderins han participat en diferents modalitats: el copilot Lucas Cruz, guanyador juntament amb el madrileny Carlos Sainz en cotxes, Rafa Tibau JR com a copilot del camió Mercedes del Palibex Team, el seu pare, l’experimentat Rafa Tibau –que tornava després de 10 anys- com a assistència i el cap de mecànics de Gas-Gas, Eudald Noé.
Lucas Cruz, tot un expert en la matèria, s’alçava amb la victòria juntament amb Carlos Sainz i el Peugeot 3008, sumant el segon títol després de l’aconseguit el 2010. Cruz és un dels copilots de més nivell a la prova i va haver de patir de valent juntament amb el madrileny, en una edició on a banda d’avaries i ensurts, es van veure embolicats en una sanció de 10 minuts per la denúncia sense fonaments d’un participant de quads i que finalment va ser retirada.
El campió també va parlar amb el Calderí i va explicar que “ha sigut una victòria complicada i dura perquè si comparem els temps totals amb els de l’any passat, aquest s’han duplicat, això dóna una idea del que ha estat”. El copilot, amb 11 participacions, quatre podis i dues victòries al Dakar, explica que “els resultats són fruit de la feina de tot l’any. Des del 2001 que vaig començat fins ara hi ha hagut moments de tot tipus”.
“Estar molt compenetrats i tenir bona connexió al cotxe és vital. Hi ha moments molt difícils en una convivència molt propera en una oficina d’un metre quadrat i això és fa complicat. Si no tens una bona relació és difícil aconseguir bons resultats” defensa Cruz, que explica sobre la continuïtat del binomi Sainz-Cruz que “és un tema que se l’ha de preguntar a ell, ja que és una decisió que ha de prendre i valorar, tot i que encara és d’hora”.
Qui també van completar la prova amb èxit van ser els Tibau, patint la duresa dels deserts i les planícies sud-americanes en la que “es parla ha estat la més dura a Amèrica i una de les cinc més difícils de la història. La duresa de les dunes de Perú al tercer dia va marcar el ral·li amb gairebé un 50% d’abandonaments en totes les modalitats” com afirmava a aquest mitjà Rafa Tibau SR, que va confessar no patir per la participació del seu fill, ja que està “acostumat a veure’l competir” i coneix a la perfecció “la seva capacitat de concentració, d’esforç i disciplina, a més de tenir un mestre d’excepció com el Lucas Cruz”. El bicampió del món de bike-trial era el copilot de Pep Sabaté, després que el seu pare patís un accident entrenant i un vessament de retina el deixés fora de la prova per prescripció mèdica.
IMATGES | A dalt, imatge promocional de Palibex Team amb els dos Tibau i el conductor Pep Sabaté al mig. > PALIBEX TEAM; A baix, Lucas Cruz i Carlos Sainz. > REDBULL CONTENT POOL
Acostumat a la competició d’elit, Tibau JR creu que “tot i ser molt diferents, competir al Dakar o en bike-trial ho acabo associant als mateixos valors, pel que no canvia gaire la predisposició” i confessa que “ha sigut una edició molt especial, on no m’esperava que fos més dur. Faig molt esport i estic molt preparat, però al ral·li arribes a l’extrem i l’esgotament s’acumula”. Tot i que físicament va aguantar bé, la pressió i la concentració és el que més va sobtar al copilot que culpa a l’adrenalina per aconseguir superar-ho.
El calderí de 25 anys, a més, havia de donar assistència mecànica a l’equip oficial Mini, pel que es veien obligats a aturar-se per resoldre els problemes dels cotxes de la marca. Amb 9.000 quilos de pes i 1300 cv, sobre el Mercedes del Palibex Team va viure moments de tensió, ja que “quan veus que pots arribar a retirar-te és quan pitjor es passa” i tot i diverses avaries van aconseguir la 19a posició final, en una categoria on només va acabar la tercera part dels participants.
Eudald Noé, cap de mecànica de l’equip de motos Gas-Gas, era dels que havia de patir les llargues nits d’assistència reparant les motos de la marca de Salt, amb Jonathan Barragán, Johnny Aubert i Cristian España com a pilots .“Aquest ha estat un Dakar molt positiu de cara als pilots però també per les assistències, on teníem més temps per muntar-ho tot” explica el cap. “El nostre equip va aconseguir el seu objectiu” defensa, mentre va explicar que “quan no hi ha tempestes de sorra o aigua la nostra feina és més fàcil”.
Tots quatre van portar el nom de Caldes de Montbui pel continent sud-americà, havent desafiat la sorra i el fang dels gairebé 9.000 km de la prova i tornant sans i estalvis a casa.
Autor
Addicte de l’esport i al món del motor. Llicenciat en periodisme per la UAB i màster esportiu per Blanquerna, col·laboro en diversos mitjans locals en ràdio i paper. Fotògraf accidental i amant de la velocitat. Enamorat de Caldes de Montbui.