Aquest juliol, totes les mirades tornen a estar posades en l’Escaldàrium, la nostra gran festa d’estiu, que viurà el seu punt àlgid aquest dissabte. És una cita esperada, vibrant, carregada d’energia, d’orgull calderí i que compta amb moltes persones i entitats que amb la seva innegable determinació la fan possible. Tanmateix, des d’araCaldes volem aprofitar aquest espai per posar de relleu una qüestió urgent i inajornable.
Caldes de Montbui torna a patir dies asfixiants de calor. Les temperatures extremes posen en risc la salut de moltes persones, especialment les més vulnerables. I, des del nostre parer, el govern municipal continua responent amb mesures insuficients davant de la realitat climàtica present. Ens calen més espais verds reals, més ombres als carrers, recuperar els diferents parcs de Caldes, en visible mal estat, i potenciar-los perquè esdevinguin espais naturals molt més funcionals.
Lamentablement, les nostres escoles tampoc queden al marge d’aquesta problemàtica, i infants i equips docents ho han estat patint fins a finalitzar ara el curs 2024-25. No pot ser que, al nostre poble, hi hagi aules de primària que durant tot el mes de juny no hagin baixat la temperatura dels 27 °C. A què esperem a prioritzar de veritat aquest tema?
Per si no fos prou, difondre la ubicació dels refugis climàtics o fer campanyes puntuals de sensibilització no pot ser la resposta pràcticament única davant una crisi que ja és una qüestió de salut pública. Cal millorar la senyalització d’aquests espais, col·laborar amb les farmàcies, el CAP i els comerços i empreses locals per repartir fulletons informatius, promoure accions educatives i comunitàries, i impulsar propostes innovadores —com xarxes de voluntariat, o recolzar les ja existents— que puguin detectar situacions de risc, especialment entre persones grans que viuen soles.
No es tracta de posar-hi pedaços, sinó de repensar el projecte de municipi per adaptar-lo i fer-lo més segur durant tot l’any i per a tothom.
Des del compromís amb una vila més saludable, adaptada i resilient, des d’araCaldes us desitgem a tots els calderins i calderines un molt bon Escaldàrium.