

Avui, 24 de novembre, un dia després d’Acció de Gràcies, els Estats Units d’Amèrica – i pràcticament arreu del món- celebren la jornada en la qual el consumisme esdevé l’epicentre principal. El cada vegada més instaurat Black Friday ja ha traspassat totes les fronteres i ha sumat adeptes, any rere any, fins a convertir-se en la gran festa internacional de descomptes i ofertes trencadores que accentua la compra per impuls amb l’excusa d’avençar les compres de Nadal.
En paral·lel, existeix un gran gruix de comerç a petita escala que continua apujant la persiana mentre intenta resistir la força arrasadora del Black Friday, només a l’abast de les grans marques i centres comercials. “A la meva botiga no em puc permetre el luxe d’abaixar preus d’aquesta manera, mentre les despeses continuen sent les mateixes”, denuncia Helena Martínez, d’Helena Mayo. “Per sort, tinc una clientela que compra quan ho necessita, i prefereixo treballar durant tot any oferint un preu raonable i just”, continua Martínez. En aquesta mateixa línia, Elena Presaizen, de la botiga Planeta Tucan, explica que “nosaltres no som productors, com ho és per exemple Inditex, qui pot abaixar molt el preu i continuar obtenint grans beneficis. Les botigues som l’últim intermediari amb marges molt ajustats, i els fabricants tampoc ens rebaixen el preu per adherir-nos al Black Friday”.
Les dues comerciants del centre històric coincideixen a dir que molts dels comerços locals que se sumen a la iniciativa “ho fan per pressió a semblar-se als grans establiments, contra els quals no es pot competir, i s’ha d’assumir”. En el seu lloc, adverteix Presaizen, caldria fer cohesió de grup entre el teixit comercial local i “fer entendre que amb campanyes com aquestes ens estem carregant el petit comerç”.
A més, pel client final tampoc es tracta de cap ‘ganga’, continuen advertint les dues comerciants: “És un engany! Si compares el preu d’un producte al llarg dels mesos, t’adones que juguen amb aquest fins que acabes comprant per un preu més alt de l’original sense saber-ho”, exposa Martínez, tot afegint que, “a poc a poc, els clients se’n van adonant”.