La Formació Professional, una via educativa que obre moltes portes
- 07/05/2024
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> PUBLIREPORTATGE DE L’AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI
Caldes de Montbui esdevé població de referència en FP a la zona del Vallès, a partir d’una desena d’especialitats formatives -de quatre branques professionals – que ofereixen alguns dels centres educatius de la vila
Marc Fina (19 anys) sempre ha tingut clara la seva vocació professional: dedicar-se a la cura i l’atenció a les persones. Mentre encarava la recta final de la Secundària i es preguntava què volia estudiar, en Marc va imaginar-se acompanyant infants durant la seva primera etapa d’educació obligatòria. Va decidir ser mestre, de manera que va traçar el camí que -des del desconeixement- va considerar més eficient per arribar a la universitat: estudiar Batxillerat. “Però, al final, no em va funcionar. Mentre estudiava 1r de Batxillerat em vaig adonar que no s’ajustava al que necessitava. Això es va fer notable en el meu rendiment acadèmic i també en el meu estat emocional. Hi dedicava moltes hores i, en canvi, no n’obtenia cap recompensa. Així que aviat ho vaig veure clar: deixaria Batxillerat per començar l’aventura de l’FP amb el Grau Mitjà de Cures Auxiliars d’Infermeria que imparteix l’Escola Pia de Caldes de Montbui” explica en Marc.
Un curs després, el jove calderí ja està estudiant el Grau Superior de Laboratori Clínic i Biomèdic, i ho fa mentre treballa -amb un contracte laboral indefinit- al centre sociosanitari de la Fundació Sanitària Mollet. De fet, “jo diria que tots els companys i companyes que han estudiat amb mi el curs formatiu de grau mitjà a l’Escola Pia -i que volguessin treballar-, han trobat feina i ja són en actiu en el mercat laboral” apunta en Marc. I és que, al marge “d’una inserció laboral bestial” que registra -en termes generals- la Formació Professional, un dels grans avantatges que destaca Marc Fina de l’FP és “poder tocar la feina per la qual t’estàs formant”; un aspecte clau en l’enriquiment professional i personal que no només permet apropar-te a la realitat del mercat laboral i de la professió específica, sinó que també facilita el procés d’adquisició de l’aprenentatge a partir de la posada en pràctica dels coneixements teòrics: “A mi em va ser molt fàcil el fet d’estudiar realitzant les pràctiques al mateix temps, perquè a les tardes veia l’aplicació pràctica a allò que estudiava a l’aula els matins” matisa el tècnic d’Auxiliar d’Infermeria i actual estudiant de Grau Superior.
Ara per ara, “la meva idea és estudiar Infermeria quan acabi el Grau Superior, de manera que continuo volent anar a la universitat” diu amb fermesa, mentre es mostra altament satisfet del camí formatiu que va emprendre amb FP: “No puc estar-ne més content! Ha estat, i continua sent, una experiència molt gratificant i enriquidora que, lluny del que vaig pensar en un primer moment, t’obre totes les portes: les acadèmiques i les laborals. De fet, continuo amb la idea d’arribar a la universitat, però ho faig des d’una altra perspectiva i des de l’estima a una professió que ja conec, i per la qual m’estic formant”.
Des d’aquest clar convenciment, Marc Fina no dubta a recomanar la Formació Professional a qualsevol persona que es plantegi un futur acadèmic postobligatori: “Ara mateix, considero que és més adient optar per la Formació Professional que no pas pel Batxillerat, el qual recomano quan es té molt clara la direcció acadèmica per la qual es vol optar. Si no és així, crec que l’FP està més ben enfocada en el terreny acadèmic i, al final, et permet assolir tots els reptes que et proposes, però amb un bagatge de coneixement i experiència més especialitzat”.
LA DESENA D’ESPECIALITATS D’FP QUE OFEREIX CALDES DE MONTBUI
Actualment, Caldes de Montbui ofereix una desena d’opcions de Formació Professional -dividits en quatre branques formatives- que s’imparteixen en els diferents instituts públics i concertats del municipi. Ja des d’un inici, la vila ha apostat per una formació pionera i de qualitat, que procura donar resposta a les demandes i necessitats reals del territori, convertint-se en centre estratègic de formació professional altament sol·licitada -i especialitzada- en la zona vallesana. Precisament, “és des d’aquesta centralitat de Caldes de Montbui -que ens agrada anomenar capital del Vallès central- que esdevenim punt neuràlgic en la zona, a cavall entre el Vallès Oriental i l’Occidental. I aquesta proximitat -també entre la resta de poblacions que componen la Riera de Caldes- ha generat que el nostre municipi esdevingui vila de referència en l’àmbit formatiu per a moltes persones residents d’altres poblacions veïnes” apunta Jaume Balart, regidor d’Educació de l’Ajuntament de Caldes, qui també realça, d’altra banda, “la iniciativa dels centres educatius calderins que, de la mà de l’Ajuntament i del departament d’Educació, han liderat l’oferta de cursos únics en tot l’Estat com el de Fabricació Mecànica o el Grau Superior de Termalisme”.
Pel que fa a l’Institut Manolo Hugué – institut públic de Secundària, Batxillerat i FP- ofereix la família professional d’Administració i Gestió (amb el CFGM de Gestió Administrativa i el CFGS d’Administració i Finances); la família professional de Fabricació Mecànica (amb el CFGM de Mecanització i el CFGS de Programació de Producció en Fabricació Mecànica (perfil professional en Motlles i Matrius), i la família d’Imatge Personal (amb el CFGM i CFGS d’Estètica Integral, que deriva de l’anterior grau de Termalisme). “Després de quatre cursos del CFGS de Termalisme i Benestar, enguany hem decidit transformar-lo en el grau superior d’Estètica Integral que, al final, és la continuació natural del grau mitjà, però el dotem -a través del seu currículum- amb una orientació termal pròpia del grau de Termalisme” explica Marçal Subiràs, cap d’estudis d’FP de l’INS Manolo Hugué. La reconversió del grau arriba després d’un “conglomerat de circumstàncies” continua Subiràs, “que han derivat en aquesta redefinició d’uns estudis, els quals hem vist néixer en el nostre municipi, i que són un orgull per a tots i totes nosaltres”.
D’altra banda, a l’Escola Pia de Caldes de Montbui -centre concertat d’Infantil, Secundària, i privat per Batxillerat i FP- s’hi concentra la branca formativa de Sanitat, dividida en el CFGM de Cures Auxiliars d’Infermeria, el CFGM d’Emergències Sanitàries, el CFGS en Documentació i Administració Sanitàries i el CFGS d’Imatge per al Diagnòstic i Medicina Nuclear. Enguany, el centre educatiu ha ampliat el conjunt d’oferta formativa que va molt més enllà de la proposta en TCAI (Tècnic/a en cures auxiliars d’infermeria) que va néixer en el curs 2017-2018. La proposta actual, segons diu Eva Maria Costafreda, directora del centre, “sorgeix de la necessitat del sector i, sobretot, de la dificultat de trobar personal qualificat per cobrir les vacants de feina en el sector sanitari; un dels més demandats i que, després de la pandèmia, ha generat una necessitat encara més evident”. De la mà de la Fundació Sanitària Mollet i la Fundació Santa Susanna, el centre educatiu emmarca aquest nou ventall formatiu que “neix de l’empresa, es desenvolupa en l’empresa i també acaba en l’empresa” explica Anna Molleví, responsable d’FP de l’Escola Pia, “en el sentit que partim del que ens suggereixen les empreses, on els alumnes es formen al costat de professionals sanitaris i en els equipaments hospitalaris de la zona”.
CANVI DE PARADIGMA ARRAN DE L’ALTA INSERCIÓ LABORAL EN L’FP
“L’enquesta del Clima Laboral de la Cambra de Comerç diu que, actualment, el 33% de les empreses de Catalunya no poden créixer perquè manca plantilla qualificada” anuncia Roser Xalabarder, regidora d’Empresa, Promoció Econòmica i Treball de l’Ajuntament de Caldes, qui considera que “això és molt greu, perquè fa 12 anys el percentatge era del 5%, i cada any continua pujant”. Per tant, afegeix la regidora, “les empreses necessiten personal qualificat, adequat, motivat i amb capacitat d’esforç. Crec que la figura de l’aprenent al costat d’un/a mestre de qui aprendre un ofici -com s’havia fet antigament- és la solució per treballar en allò que agradi i motivi als i les joves”.
En el cas de l’Escola Pia, per exemple, “la relació amb les empreses o institucions és de doble sentit” assenyala Costafreda, tot remarcant que “des de les entitats sanitàries amb les quals col·laborem, ens diuen quin perfil de professionals necessiten i, pel que fa als continguts, s’estableixen uns currículums on es reforcen els coneixements, les habilitats i les actituds que es requereixen. També aquestes entitats ens proporcionen els docents, que sempre són professionals en actiu, i cada un d’ells dedica una part de la seva jornada a formar professionals que més endavant seran companys i companyes de feina”. Al final, afegeix la directora del centre educatiu, “d’aquesta estreta relació neix el tret diferencial del qual se’n beneficien els nostres alumnes, i que marca la diferència respecte a la resta”.
El mateix suggereix Marçal Subiràs, de l’INS Manolo Hugué, qui destaca l’alta inserció laboral en les famílies professionals d’Administració i Fabricació Mecànica, especialment en el cas dels Graus Superiors: “Les empreses demanen professionals que sàpiguen fer funcionar la maquinària. Per això comptem amb una alta quota d’alumnat amb contractes indefinits mentre molts encara estan estudiant”.
I és que “la gran inserció laboral dels tècnics en FP és un dels elements clau que està ajudant en el canvi de la mirada social respecte a aquesta etapa educativa” continua Eva Maria Costafreda, mentre remarca la gran emergència de l’FP d’entre els sectors d’educació, actualment. “Encara hi ha força desig per part de les famílies en estudiar Batxillerat, però és important trencar certs esquemes i reforçar la idea que l’FP no tanca portes, sinó tot el contrari: a l’FP s’estudia, i molt! Però amb una metodologia diferent”, afegeix Molleví, també de l’Escola Pia. “Nosaltres creiem que l’FP és un camí igual de vàlid que les altres vies formatives, amb l’afegit que pot integrar persones de totes les edats i donar valor a l’experiència professional adquirida al llarg de la vida professional” hi afegeix Eva Maria, directora del centre educatiu.
SERVEI D’ASSESSORAMENT I ATENCIÓ A LA PIQUETA I EL TOC
Actualment, existeix un ampli ventall d’opcions formatives a l’abast de la ciutadania, però el fet de tenir-hi accés no és sempre suficient a l’hora d’encaminar la ruta formativa. “És una informació que cal analitzar i conèixer amb profunditat (la tipologia de cursos, la diferència entre nivells, les diferents titulacions…), i fer-ho de la mà d’un servei especialitzat o d’una persona que et pugui orientar és la millor opció” considera Sara Cano, tècnica de Formació Ocupacional a La Piqueta-Desenvolupament Econòmic Local de l’Ajuntament de Caldes de Montbui. De manera gratuïta, el Servei d’Ocupació ofereix orientació a aquelles persones que tenen interès a formar-se o que es troben en un moment vital incert, tant a joves com a adults, bé sigui perquè han finalitzat els estudis i necessiten acompanyament per poder continuar l’itinerari formatiu, o bé perquè es troben en una situació d’atur o canvi laboral i volen conèixer les opcions en relació amb accions formatives dins del territori. “Aquesta orientació no només ha de tenir en compte què puc fer o on ho puc estudiar, sinó també cal partir del que agrada, quines habilitats es tenen o quines sortides professionals s’ofereix a cada cas” continua Cano.
De fet, aquest és un dels aspectes clau que destaca Carme Ortega, des del servei d’assessorament acadèmic que s’ofereix a l’Espai Jove El Toc: “Quan estem assessorant, moltes vegades ens adonem que abans de prendre una decisió, cal fer un treball d’autoconeixement i d’escolta personal en paral·lel al treball d’investigació dels diferents itineraris en els quals poden continuar la formació”. Per aquest motiu, el procés d’orientació “ha de ser un acompanyament a descobrir les opcions existents i quina és la que, en aquell moment, encaixa millor amb el que es vol o es necessita” acaba Cano.