
Per a una Caldes neta: servei i civisme
- 04/02/2025
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> PUBLIREPORTATGE DE L’AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI
L’Ajuntament de Caldes destina un cost anual aproximat d’uns 572.000 euros al Servei de neteja viària, el qual permet garantir el bon estat d’higiene pública, a més de comptar amb el reforç de la col·laboració ciutadana
IMATGE | Una brigada del Servei de neteja viària en les tasques habituals d’escombrada i aigua a pressió, als carrers de la zona del Bugarai. El personal del Servei actua, diàriament, en diverses zones del municipi. > Q. PASCUAL
“Avui dia, Caldes és un municipi net. De fet, aquest és un dels aspectes que més destaquen les persones que visiten la nostra vila”, assenyala el regidor d’Espais Públics de l’Ajuntament de Caldes de Montbui, David Través. A grans trets, aquest factor s’explica arran de l’acurada tasca de neteja i manteniment que preserva el bon estat de la via pública i en la qual treballa un equip de nou professionals que actuen als carrers, parcs i places del terme municipal, de dilluns a diumenge, tots els dies de l’any, excepte el dia de Nadal.
“Per al Servei de neteja viària a Caldes de Montbui comptem amb un cost anual aproximat de 572.000 euros i hi intervenim un equip format per una persona encarregada, dos maquinistes i sis peons”, descriu Gemma Matute, cap de Servei de neteja viària i recollida d’escombraries de GMSSA, l’empresa municipal responsable de la prestació de serveis públics en el municipi. “A més, comptem amb tres escombradores (la maquinària amb la qual es duu a terme la neteja viària mixta) i dos vehicles elèctrics que funcionen amb l’equip d’aigua a pressió”, continua Matute, qui incideix en l’ús d’aigua freàtica per a aquest model de servei municipal: “És important matisar que en cap cas s’utilitza aigua de boca per a dur a terme la neteja de la via pública, la qual cosa significaria un malbaratament de l’aigua com a recurs natural limitat, sinó que es tracta d’aigua extreta del pou que, segons la normativa per a la preservació de la salut pública, també és intervinguda amb un procediment de cloració”.
A partir de planificacions setmanals, els operaris intervenen diàriament en les diverses zones en les quals es divideix el municipi –des del nucli urbà fins a les diferents urbanitzacions que formen part del terme municipal–, però amb suficient marge per a la redistribució de recursos a partir d’aquelles necessitats reals que fluctuen en funció de l’època de l’any i, més especialment, arran de les incidències que els equips de treball detectin a la via pública: “Per a una millor gestió del servei, hem dividit el municipi en zones d’intervenció i hi destinem més o menys recursos depenent de les circumstàncies”, explica Gemma Matute, qui aclareix que “en el nucli urbà, per exemple, hi actuem diàriament, mentre en urbanitzacions o zones amb menys afluència de persones i d’activitat, hi intervenim amb menys freqüència”.
En les urbanitzacions, Matute explica que “sovint es fa necessària la intervenció a les voreres per la caiguda de fulles d’arbres que es troben dins de finques privades o la recollida de material que el veïnat abandona al carrer”. En el nucli urbà, en canvi, la brigada intervé, diàriament, amb l’escombrada de residus (papers, plàstics, burilles…) i la retirada de les deixalles dipositades a les papereres. “Amb tot, les xifres ronden les 14.000 hores anuals d’intervenció que, tenint en compte els esdeveniments que se celebren al llarg de l’any, com la Festa Major, l’Escaldàrium o els diversos mercats i fires, la dada acaba ascendint entorn les 15.000 hores, perfectament”, remarca Matute.
LA COL·LABORACIÓ CIUTADANA REDUEIX EL COST DESTINAT AL SERVEI
Sens dubte, aquest llistat d’intervencions són les que justifiquen l’existència i el cost d’un servei bàsic adreçat al manteniment de l’estat de benestar i la higiene pública, així com la bona convivència entre la ciutadania i l’activitat comercial i econòmica en qualsevol municipi. “El Servei de neteja viària és un imprescindible que encara es fa més evident en el cas d’un municipi turístic que rep un volum important de persones visitants. Això significa haver de buidar papereres, retirar fulles, escombrar la sorra arrossegada per la pluja… És a dir que en qualsevol municipi existeix un seguit d’actuacions que es fan inevitables des del servei públic. Ara bé, també n’hi ha d’altres que no formen part del servei i que acaben implicant, dificultant i, malauradament, també encarint, el Servei de neteja de la via pública”, fa constar Marc Freixa, tècnic de Medi Ambient.
Freixa es refereix a accions com el fet de tirar les cigarretes al carrer o a la no recollida dels excrements de gossos, a banda de qualsevol mena de residu que no es diposita en el contenidor corresponent i que acaba abandonat de manera descontrolada i, fins i tot, perillosa a la via pública: “Aquests comportaments entorpeixen el correcte funcionament del servei i generen un important volum de feina imprevista”, afegeix Matute, “la qual contribueix a una percepció més gran de brutícia acumulada a la via pública”. És en aquest sentit que assenyala “certa manca de consciència” que contribueix a elevar el cost del servei en detriment d’altres partides econòmiques dins dels comptes municipals: “Val la pena recordar que el pressupost és concret, és limitat”. Per tant, resumeix Freixa, “es tracta d’embrutar el mínim possible o, en qualsevol cas, de netejar allò que embrutem cada un de nosaltres, quan això afecta els espais comuns”.
LES PAPERERES I ELS CONTENIDORS: COM FER-NE UN BON ÚS
En el nucli urbà de Caldes de Montbui, el Servei de neteja viària recull diàriament els residus que es dipositen a les papereres ubicades en els carrers, parcs i places del municipi. “Es tracta d’una de les actuacions que determina el reglament del servei, i que també es reforça els diumenges al matí en aquells espais de més afluència de gent”, explica Gemma Matute.
Al marge d’aquesta alta freqüència, la recollida de residus de les papereres significa una de les tasques que acumula un volum més elevat d’incidències en la prestació del servei públic: “És important recalcar que les papereres no són contenidors de deixalles i, per tant, implica cometre una infracció el fet de dipositar-hi bosses d’escombraries, de la mateixa manera que també és una infracció el fet d’abocar les deixalles al carrer quan els contenidors són plens”, matisa Marc Freixa. “Quan això passa”, continua el tècnic de Medi Ambient de l’Ajuntament, “podem optar per l’opció d’abocar-les al contenidor que tinguem més a prop, o bé retornar les deixalles a casa per dipositar-les més tard, quan el contenidor tingui prou espai”.
En qualsevol cas, “l’ús de les papereres cal que sigui residual”, torna a dir Matute, “ja que es tracta d’una barreja significativa de residus que, arran de la impossibilitat de classificar correctament, acaba a la fracció de rebuig”. Per tant, la cap del servei recomana, en aquests casos, procurar classificar les deixalles sempre que sigui possible, abocant-les al contenidor corresponent i generar el mínim de residus que acaben a la fracció de rebuig.
ON HEM D’ABOCAR ELS EXCREMENTS DELS GOSSOS QUAN SOM A LA VIA PÚBLICA?
El cas dels excrements dels gossos és un clar exemple de residu que es pot abocar a la paperera, “tot i que és preferible recollir-ho en una bossa compostable i dipositar-lo al contenidor de la fracció orgànica”, apunta Marc Freixa, tècnic de Medi Ambient.
En qualsevol cas, cal recordar que la seva recollida és una actuació d’obligat compliment per part del propietari de l’animal i, per tant, implica cometre una infracció –segons estableix la normativa en les ordenances municipals– el fet d’abandonar els excrements a la via pública.
En aquest sentit, l’Ajuntament de Caldes de Montbui va iniciar, l’any 2018, una campanya de cens genètic caní per tal de crear una base de dades i identificar l’ADN dels gossos del municipi. Actualment, té un registre d’uns 3.000 gossos censats; una mesura de control que garanteix la seguretat dels animals, a més d’incidir en el manteniment de les condicions òptimes d’higiene de la via pública i la convivència cívica.
Operativament, el control genètic d’excrements és una tasca per a la qual es coordinen diversos serveis municipals – des del departament de Medi Ambient, la Policia Local i el Servei de neteja viària– que, en cas d’identificar el propietari, es duu a terme el corresponent expedient sancionador amb 150 euros de multa.
Al marge, però, de la recollida d’excrements, Freixa també posa l’accent en la necessitat de diluir els pixats dels gossos: “L’ordenança municipal també recull el fet que els gossos no poden pixar en determinats espais de la via pública perquè fan malbé el mobiliari urbà i, alhora, també es demana que sempre es dilueixi amb aigua”.
COM DEMANAR EL SERVEI GRATUÏT DE RECOLLIDA DE VOLUMINOSOS?
Caldes de Montbui disposa del servei gratuït de recollida de residus voluminosos, el qual cal sol·licitar prèviament, en línia a serveisdecaldes.cat/voluminosos/, per telèfon al 93 865 48 47 o presencialment a l’Ajuntament de Caldes de Montbui. “El nostre municipi ofereix quatre dies a la setmana aquest servei, una freqüència molt més elevada en comparació amb altres municipis de l’entorn, que ho fan quinzenalment o mensualment”, apunta Gemma Matute. Tot i la regularitat en la prestació del servei, “registrem moltes incidències en l’abocament descontrolat de residus voluminosos que, sovint, es dipositen al costat dels contenidors i, en altres, de qualsevol manera enmig de la via pública”, continua.
En aquest sentit, Marc Freixa recalca que “aquest servei forma part del Servei de recollida de deixalles, però afecta diàriament el Servei de neteja viària perquè l’abocament descontrolat de residus incideix a la percepció d’una mala higiene a la via pública que, al final, cal reparar”.