Diversitat i igualtat sense límits
- 17/12/2024
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> PUBLIREPORTATGE DE L’AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI
Caldes de Montbui compta amb diversitat d’activitats extraescolars adaptades municipals, adreçades a persones amb diversitat funcional, que es vertebren en l’àmbit formatiu i cultural de la música i l’art plàstic, i en l’esport
IMATGE | Una vintena d’infants, joves i adults participa en el projecte esportiu adaptat municipal, Vitamina Calderina, que se celebra els dijous cada quinze dies, a l’Institut Escola de Caldes de Montbui. > Q. PASCUAL
Actualment, Caldes de Montbui ofereix un ampli ventall d’activitats adaptades i municipals adreçades a persones amb diversitat funcional que, des de l’àmbit de la música, l’art i l’esport, incideixen en el foment de la igualtat de drets i d’oportunitats de totes les persones. “El més bonic de tot plegat és que, si l’Ajuntament de Caldes de Montbui presta, actualment, aquestes activitats extraescolars és, sobretot, gràcies a l’impuls d’unes famílies que ens van fer veure la necessitat que tenien d’oferir als seus fills i filles aquestes activitats adaptades”, explica Isidre Pineda, alcalde de Caldes de Montbui. En aquest sentit, continua l’alcalde, “estem encantats d’haver establert aquesta relació amb Espai Present, perquè ens està evidenciant la importància d’aquestes activitats que, més enllà d’haver arribat per quedar-se, eren realment necessàries a Caldes de Montbui”.
LA LLUITA DE LES FAMÍLIES PER GARANTIR EL DRET DELS INFANTS
En un món on la neurodiversitat estigués plenament normalitzada, les famílies no haurien de fer mans i mànigues per tal que els seus fills i filles comptessin amb les mateixes oportunitats respecte a qualsevol altra persona. Però la realitat és que “d’entre les poques hores que tenim disponibles, mirem de trobar la manera més eficient d’obtenir resultats i generar espais i activitats on els nostres fills i filles puguin créixer i desenvolupar-se, lliurement”, afirma la Marta, membre d’Espai Present. Així és com comença la lluita de l’entitat, un grup no formal compost per quatre famílies calderines, unides per la motivació d’encarar “la mancança existent amb relació a l’oferta d’activitats aptes també per a persones neurodiverses”, aclareix la Marta. En aquest sentit, en Joan –també membre d’Espai Present–, explica que “vèiem com els infants considerats neurotípics compten amb infinitat d’activitats extraescolars per triar i remenar, mentre les nostres criatures, en canvi, se senten excloses en totes elles”.
Arran d’una activitat esportiva adaptada que se celebrava de manera regular a Palau-solità i Plegamans, algunes famílies calderines van conèixer el projecte “i ens va semblar meravellós”, apunta la Marta, mentre afegeix que “quan veus una cosa que funciona, vols replicar-ho en el teu poble!”. I en el camí per a començar a implementar activitats inclusives o, com a mínim, adaptades a persones amb diversitat funcional, el primer interlocutor va ser l’Ajuntament de Caldes de Montbui: “De seguida ens vam trobar amb la bona acollida de Núria Carné, qui aleshores era la regidora d’Esports i, en trobades posteriors, l’alcalde també es va mostrar molt engrescat amb la iniciativa”, relaten les famílies d’Espai Present.
En paral·lel, alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Municipal de Música Joan Valls finalitzaven un projecte de musicoteràpia que va comptar amb la participació d’alumnes SIEI de l’Escola Montbui: “L’activitat va tenir molt bona acollida i, en veure la predisposició del claustre, vam demanar si els nostres fills i filles podien continuar les classes musicals com a alumnes de l’EMM Joan Valls”, explica en Joan.
D’aquí va sorgir la primera activitat adaptada de titularitat municipal, en aquest cas anomenada Música adaptada, que ofereix actualment l’equipament educatiu i que, temps després, va fer-se extensiu al Taller d’Art Municipal Manolo Hugué a partir de l’Aula d’Art.
Algun temps després, l’activitat esportiva, anomenada Vitamina Calderina, també s’ha fet realitat: “La posada en marxa s’ha demorat un pèl més a causa d’una qüestió pressupostària. Però l’any passat es va posar en marxa la prova pilot, que va ser un èxit i, arran de la licitació, ara tenim Vitamina per als pròxims quatre anys!”.
L’ACCÉS A QUALSEVOL ACTIVITAT: UN DRET UNIVERSAL PER A TOTHOM
En Rubén (29 anys) diu llevar-se especialment content quan sap que aquella tarda compartirà joc i diversió amb la colla del Vitamina Calderina. La Bet (14 anys) també reconeix passar-s’ho molt bé i gaudir del bon ambient que s’ha generat entre tots i totes, així com amb l’equip de monitoratge que dinamitzen l’activitat. La raó és que, tot i el poc recorregut de l’activitat (que va començar el curs passat amb una prova pilot i enguany ha arrencat el mes de novembre amb una licitació per als pròxims quatre anys), el projecte Vitamina Calderina és ja una activitat imprescindible d’entre el ventall d’activitats extraescolars municipals; un primer punt de partida en l’assoliment d’un model social plenament inclusiu que, a través de l’adaptació, significa la porta d’entrada a la universalització en l’accés a les activitats de lleure.
“És un goig veure com se saluden amb tanta alegria! Aquí s’ho passen pipa i són una pinya! Són un veritable exemple per a la resta, perquè ens ensenyen a no veure les diferències en els altres quan, en realitat, aquí conviuen infants de 5 i 6 anys amb joves i adults de quasi 30 anys. En poques sessions t’adones que són tants els beneficis que genera aquesta activitat que el simple fet que s’hagi pogut tirar endavant és un regal immens: no té preu!”, valora una mare mentre espera el seu fill, a la sortida de l’activitat, a la porta de l’Institut Escola de Caldes de Montbui. “Des d’aquí” –afegeix la mare–, “vull agrair la tenacitat de les famílies impulsores, ja que gràcies a la seva lluita en la cerca d’oportunitats per als nostres fills i filles, som moltes les famílies que actualment gaudim d’aquesta activitat tan meravellosa!”.
Durant una tarda cada quinze dies, una vintena d’infants, joves i adults amb diversitat funcional gaudeixen plegats dels valors universals de la pràctica esportiva a partir del joc adaptat; un projecte esportiu municipal que, “més enllà dels objectius específics d’adaptar l’esport i el moviment a les capacitats de les persones participants, és una activitat que incideix en múltiples àmbits essencials en la normalització de la vida dels nostres fills i filles, com el dret a accedir al joc i l’espai de lleure, la socialització o el foment de la seva autonomia i la confiança en ells mateixos”, remarca en Joan, d’Espai Present. Segons apunta, aquest és un dels factors que expliquen l’èxit del Vitamina Calderina i la tan bona acollida d’entre les persones participants i les seves famílies: “Ens hem trobat en altres activitats extraescolars en les quals la nostra filla no s’ha sentit còmode o motivada, perquè no ha trobat ningú al darrere que li donés l’empenta que necessitava per guanyar confiança. Aquí, en canvi, no existeixen les etiquetes i s’ofereix l’oportunitat de participar, sense barreres ni prejudicis”.
Sense anar més lluny, aquest curs participa un jove amb un elevat grau d’autisme que únicament es comunica a través de sons i amb una mobilitat extremadament reduïda. “Doncs no fa gaire que, en una de les sessions de l’activitat, va arribar a construir la paraula “vitamina” i aixecar els braços per celebrar un gol”, continua en Joan, mentre afegeix que “aquesta fita, que en el cas d’una persona neurotípica seria una ximpleria, a nosaltres ens dona la força per continuar endavant; ens demostra que és una activitat que funciona i que és molt necessària”.
I ara, quan el Vitamina agafa embranzida –així com els bons resultats en la pràctica esportiva adaptada per a la millora del benestar i la qualitat de vida de les persones participants–, “les famílies ens proposem nous reptes!”, coincideixen a dir entre elles: “L’activitat Vitamina és fantàstica, permet al grup de participants fer un petit tast de les diverses disciplines esportives i, ara mateix, el més important és que es moguin i que tinguin l’oportunitat de conèixer les diverses opcions per, més endavant i si ho volen, poder continuar amb aquell esport preferit”, afegeix la Marta, membre d’Espai Present. Al final, continua explicant, “es tracta d’un dret tan simple i universal com el de poder escollir. Però per continuar assolint objectius, necessitarem la complicitat de les entitats esportives. Això significaria una passa més en la millora de la inclusió”.
Música Adaptada i Musicoteràpia a l’EMM Joan Valls
A l’Escola Municipal de Música Joan Valls, la iniciativa arrenca l’any 2020 “i des d’aleshores ha estat un pilar fonamental en el nostre centre”, defensa Montse Pieres, directora de l’EMM Joan Valls, qui recalca que l’activitat s’ofereix des de dues propostes a càrrec de la musicoterapeuta, Imma Prió.
D’una banda, l’activitat Música adaptada s’adreça a alumnes amb diversitat funcional per a l’aprenentatge en sensibilització musical. “En aquest cas, procurem ajustar l’aprenentatge a les circumstàncies personals de cada alumne, atenent les seves necessitats particulars i acostant el poder de la música, la qual va directe a l’emoció de cadascú”, explica Imma Prió.
D’altra banda, l’escola municipal ofereix el mòdul en Musicoteràpia adreçat a alumnes de secundària, que repliquen les nocions apreses amb el grup-classe d’alumnes del SIEI de l’Escola Montbui i joves i adults d’APINDEP. “Va ser a partir d’un projecte que va sorgir dels alumnes de l’escola de música, que la proposta de la Musicoteràpia s’ha establert de manera estable en el currículum del centre. També va ser arran de la primera edició que algunes famílies d’alumnes amb necessitats educatives especials ens van demanar poder adaptar les classes de sensibilització musical per als seus fills i filles”, matisa Prió. En aquest altre cas, continua la musicoterapeuta, “el nostre principal objectiu és treballar certes nocions de la musicoteràpia i entendre com les melodies i el so dels instruments contribueixen a la millora de l’estat de benestar en les persones”.
Art i experimentació plàstica a l’Aula d’Art
Des del curs 2022/2023, el Taller d’Art Municipal Manolo Hugué compta amb una proposta adaptada per a persones amb necessitats educatives especials. “L’hem anomenat Aula d’Art, perquè són grups reduïts (amb una ràtio de 5 persones) que treballen les mateixes disciplines artístiques que la resta de l’alumnat, però ho fan sense moure’s de l’aula i amb una única professora de referència”, explica Iolanda Molina, directora de Taller d’Art.
En la proposta, que s’ofereix en dos grups diferenciats segons l’edat (de 5 a 10 anys, i d’11 a 17 anys), “no es tracta de seguir el contingut curricular, sinó que puguin expressar-se de manera lliure a partir de l’experimentació dels materials”, matisa Núria Corbera, responsable d’Aula Art. En aquest espai, continua, “procurem que se sentin segurs i còmodes amb el que fan, potenciant la llibertat creativa i oferint-los suport només quan el necessiten. D’aquesta manera, fomentem la seva autonomia i l’autoconfiança, incidint en el joc cooperatiu i pensant en la socialització, la comunicació i la solidaritat entre ells i elles”. D’altra banda, continua la professora, “també posem molt d’èmfasi en el fet que no hi ha treballs bons o dolents, sinó que cada persona és diferent i igual de vàlida, i té la seva manera particular d’expressar-se”.
Multiesport amb el Vitamina Calderina
Els dijous de cada quinze dies, i en horari de tarda fins al mes de maig, un grup estable de 23 persones amb diversitat funcional (de 5 anys en endavant) gaudeixen d’activitats esportives adaptades, a les instal·lacions esportives de l’Institut Escola de Caldes de Montbui. La Cooperativa Can Roura és l’entitat responsable de la dinamització de l’activitat, dirigida per les professionals especialistes Anna Cayuela i Anna Rabadán.
“El Vitamina tracta de fomentar un estil de vida saludable i incentivar l’activitat física a través del joc”, explica Anna Cayuela. “La nostra principal motivació és procurar una normalització de la vida de les persones participants, proporcionant-los unes activitats pensades molt especialment per a persones que acostumen a ser sedentàries o a prendre molta medicació”, continua Cayuela.
En concret, la proposta es distribueix a partir de vuit blocs d’activitats, cada un dels quals se subdivideix en dues sessions anuals, amb quatre activitats concretes en cada una d’elles. En cada bloc, es determinen els objectius específics en relació amb el moviment i les diverses disciplines esportives, que també s’ajusten a les circumstàncies de cada persona. Segons Anna Rabadán, “és una activitat que agrada molt, però també és molt necessària que, a més, genera confiança i tranquil·litat a les famílies pel fet de ser un espai segur per als seus fills i filles”.