Una escola viva des d’on alimentar la inquietud de continuar aprenent
- 03/09/2024
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> PUBLIREPORTATGE DE L’AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI
L’Escola d’Adults Municipal El Roure Gros ofereix més de 400 places el curs vinent. El centre de formació permanent -de titularitat municipal- ofereix múltiples formacions adreçades a continuar sumant coneixement
IMATGE | Alumnes de l’Escola d’Adults El Roure Gros en una de les formacions culturals, el curs passat. La majoria de l’alumnat s’hi matricula per poder ampliar el bagatge cultural, més enllà de l’etapa acadèmica. > Q. PASCUAL
“Això de passar-te el dia treballant un munt d’hores i, de sobte, veure’t aturat, tancat a casa i sense poder fer res, és un cop molt dur que psicològicament costa molt de pair. Sempre ens queixem que passem massa temps ocupats amb obligacions i rutines, però la veritat és que necessitem fer alguna cosa”. Un aparatós accident va obligar en Joan Ribas (Caldes de Montbui, 55 anys) abandonar una feina que coneixia des d’una gran expertesa, després de dedicar-s’hi durant més de 30 anys -les excavacions i el tractament d’àrids- així com dues de les seves grans passions: la moto i la muntanya. “Tot allò va acabar de manera fulminant, i en la cerca de nous camins professionals, quan encara tenia l’esperança de reprendre l’activitat laboral, vaig entrevistar-me amb l’Aurora -directora de l’Escola d’Adults Municipal El Roure Gros- qui em va informar de les diferents vies formatives a les quals podia optar i, finalment, vaig decidir-me pels cursos d’anglès i informàtica que ofereix l’escola d’adults municipal”.
Tres anys, i diverses intervencions quirúrgiques després, en Joan ha anat ampliant la seva formació a l’escola, tot i els entrebancs arran dels períodes de recuperació que li han dificultat l’assistència a l’aula i la incapacitació permanent per a la reincorporació en el mercat laboral. “Aviat vaig adonar-me que aquesta formació no em serviria per treballar, però m’omplia molt poder aprendre coses a les quals tenia molt d’interès. I, en paral·lel, el centre m’ha posat moltes facilitats per continuar el ritme de les classes quan no podia assistir-hi. De fet, els mestres tenen molt en compte la situació personal de cada alumne, i jo m’he sentit molt acompanyat durant tot aquest temps” reconeix Ribas, qui posa l’accent en “l’atenció personalitzada i tota la paciència que tenen amb nosaltres, perquè no és el mateix explicar informàtica a un jove de 16 anys -qui està immers en l’era digital, que a persones d’edat avançada que no hi estem familiaritzats o que tenim un altre ritme o capacitat d’aprenentatge”.
I és que un petit claustre format per tan sols cinc professionals (quatre docents i la figura de direcció) és el responsable d’un centre de formació permanent que, només per al curs vinent, assumirà més de 400 matrícules -36 grups entre els cursos anuals i els quadrimestrals- provinents d’uns 260 alumnes de diferents nivells formatius i culturals, franges d’edat o objectius d’aprenentatge.
Però al marge de la multiplicitat de circumstàncies personals, existeix una constant que es manté inalterable en el centre de formació permanent de Caldes de Montbui: “Tots i totes les alumnes venim voluntàriament a l’escola perquè volem estudiar pel plaer de continuar sumant coneixement, sense presses ni objectius (tret d’aquelles persones més joves o nouvingudes que s’hi apunten per obtenir certificats de nacionalitat o fer les proves d’accés)” matisa Ribas, representant de l’alumnat en el Consell Escolar. “Sigui com sigui– insisteix en Joan- aquí venim a aprendre i no ens hi obliga ningú: si no parlo l’anglès en tres anys, potser ho faré en quatre. I si no ho aconsegueixo, tant és. L’important és seguir en el camí de cultivar el bagatge i ampliar nous horitzons”.
Com en Joan, la Joana Viñals (Caldes de Montbui, 73 anys) ha estat escollida enguany portaveu de l’alumnat en el Consell Escolar, i en el decurs del seu primer any a l’Escola d’Adults Municipal El Roure Gros, sent -per primera vegada des que és jubilada i vídua- que forma part d’un grup “amb un ambient fantàstic que, tot i ser persones de perfils molt diversos, hem fet una pinya increïble i ens hi sentim molt bé”. I és que a banda d’oferir una àmplia oferta formativa que s’adreça a persones amb aspiracions o objectius diversos, l’escola és també un espai per a la socialització que, especialment en el cas de les persones d’edat avançada, contribueix a erradicar la soledat no desitjada o la demència cognitiva. “Quan la meva germana em va dir que s’apuntava a 1r d’anglès, no m’ho vaig pensar dues vegades i m’hi vaig animar. De fet, crec que era l’empenta que necessitava i que feia temps estava esperant per decidir-me a sortir de casa. Recloure’s entre quatre parets és molt perillós i és essencial fer treballar la ment, perquè aquesta no descansa mai” apunta Viñals, qui el curs vinent ampliarà la seva matrícula a segon grau d’anglès i el curs d’informàtica. “Ara que m’ha picat el cuc d’aprendre, he decidit que mentre tingui vida continuaré venint a l’Escola d’Adults, perquè tinc massa temps lliure i a casa ja ho tinc tot vist”.
DE CURSOS CULTURALS A FORMACIÓ BÀSICA O INSTRUMENTAL
A l’Escola d’Adults Municipal El Roure Gros tothom hi té cabuda: des de l’alumnat que necessita formació instrumental per a preparar les proves lliures d’accés al CFGM-GES, l’alfabetització o l’obtenció de la nacionalitat espanyola, a aquell altre gruix d’alumnes motivats arran de la seva inquietud personal per continuar ampliant el bagatge cultural i de coneixement en matèries molt diverses.
En aquest sentit, l’oferta formativa del centre educatiu es divideix en cinc grans àrees formatives: la formació bàsica (per a l’acollida -en català- a persones nouvingudes); la formació instrumental (adreçada a superar les proves d’accés); l’àmbit lingüístic (que conté els diversos nivells d’anglès i alemany); l’àrea dedicada a les Tecnologies i la Comunicació (TIC), i les formacions culturals. “Aquests dos últims blocs són dues de les potes troncals a la nostra escola, les quals contenen el volum més elevat d’entre tot l’alumnat, actualment” explica Aurora Vela, directora d’El Roure Gros.
La docent es refereix a l’àrea dedicada a les TIC, d’una banda, i a la branca de formacions culturals, de l’altra, que contenen multiplicitat de nivells i cursos específics que s’ajusten a les necessitats de l’alumnat. “Sempre hem apostat per procurar trencar la bretxa digital; un objectiu que ve de llarg, però que vam començar a treballar de valent just un any abans de la pandèmia, quasi de manera visionària!” accentua Vela, qui realça la resiliència del claustre i l’alumnat quan, en només 15 dies des del confinament, van aconseguir reprendre les classes en línia: “En aquest treball previ adreçat a la digitalització, vam estar practicant les videoconferències a cada aula, i això ens va permetre continuar durant la COVID de manera digital sense cap dificultat, fins i tot amb els alumnes d’alfabetització, amb els quals quedàvem cada dia per llegir una estona a través de les videotrucades”.
En el marc d’aquesta aposta per a la familiarització i el domini de les noves tecnologies -en persones de qualsevol edat i circumstància- i, sobretot, en resposta a una forta demanda de l’alumnat, l’Escola d’Adults Municipal El Roure Gros esdevé centre col·laborador de les ACTIC el curs vinent. “Moltes persones demanaven poder rebre formació per a l’obtenció del certificat de les ACTIC, i vam començar a impartir classes del nivell 1” explica la directora del centre. “Més tard -continua Vela- ens vam adonar que també podíem ser centre col·laborador, ja que només es requereix un equipament amb els equips informàtics i una persona supervisora, de manera que a partir del curs vinent ja oferirem l’opció de poder-se examinar a l’escola”.
En paral·lel a les TIC, l’àmbit de les formacions culturals és també una de les branques formatives que ha adquirit una forta embranzida en el decurs dels últims 10 anys. Es tracta d’un seguit de cursos concrets que el professorat prepara de manera particular i minuciosa, i que la seva temàtica va molt més enllà de les especialitats de cada docent. “Val a dir que en aquesta escola tot el claustre fa de tot! Som gent molt motivada en donar vida a l’escola i en oferir noves formacions que puguin ser d’interès. És per això que a cada curs mirem de plantejar novetats i continuar nodrint l’oferta amb noves formacions, com ‘Història de Caldes’ o ‘Dones artistes, de l’oblit al reconeixement’ que estrenem el curs vinent” destaca Aurora Vela.
LA PORTA OBERTA A SUMAR CONEIXEMENT PER AL PLAER D’APRENDRE Arran de les noves formacions -que van canviant i ampliant a cada curs- s’evidencia encara amb més força l’actual canvi de paradigma en el concepte tradicional d’Escola d’Adults, amb afectació general en els equipaments d’arreu del territori. “Nosaltres ja no som un centre de segones oportunitats, on l’alumnat ve a recuperar allò que va deixar a mitges en la infantesa o en l’adolescència” matisa Vela. D’aquells inicis en els anys 80, quan l’escola va sorgir arran de la necessitat d’algunes famílies a aprendre llegir i escriure per ajudar als seus fills i filles en les tasques escolars, “pràcticament ja no tenim demanda en els cursos d’alfabetització, tret d’aquelles persones nouvingudes que volen aprendre el català. I tampoc tenim massa matrícules per als cursos adreçats a les proves d’accés” explica la directora de l’equipament municipal. “Amb això vull dir que cada vegada comptem amb menys alumnes que es matriculin amb l’objectiu d’aconseguir alguna titulació” i, al marge d’aquesta formació instrumental que hi ha de ser en qualsevol Escola d’Adults, a Caldes de Montbui s’ofereix un ampli ventall d’altres formacions paral·leles “que no obliguen a exàmens i que, en canvi, permeten continuar aprenent pel mateix plaer de saber i conèixer”.
D’aquí deriva el concepte emergent d’escola de municipi i per al municipi; un centre educatiu que escolta de manera activa la demanda i interessos de la seva població amb el propòsit d’oferir nous espais des d’on continuar cultivant el coneixement al llarg de la vida, més enllà de l’etapa acadèmica. Sense restricció d’edat ni nivell formatiu i/o cultural de partida: “És cert que hi ha alumnes que ens diuen que aquí han tingut una segona oportunitat; que han pogut trencar amb un llarg historial de fracassos que va marcar la seva etapa escolar. Però a mi m’agrada pensar que la vida és plena d’oportunitats a l’abast de tots i totes, i es tracta de saber-les aprofitar” conclou la directora d’El Roure Gros.