“Actualment, l’Escola Montbui i l’Institut Pic del Vent som els dos únics centres de Caldes de Montbui que oferim el recurs SIEI” apunta Jordi Pujol, tutor del recurs SIEI a l’escola d’Infantil i Primària. Aquest recurs -el Suport Intensiu a l’Escolarització Inclusiva- s’ofereix als centres educatius des del departament d’Educació de la Generalitat, amb l’objectiu d’afavorir la inclusió de l’alumnat que presenta necessitats educatives especials (NEE), dotant de professionals extra que se sumen al claustre.
Des d’aquest recurs, i a partir de la proposta de l’EMM Joan Valls, va néixer el projecte de ‘Musicoteràpia’ entre ambdós centres educatius; unes sessions conduïdes per la professora i musicoterapeuta Imma Prió, la qual va creure interessant poder compartir amb alumnes SIEI.
El projecte ja fa anys que funciona, i amb el temps “ens hem adonat que era més inclusiu dur a terme les sessions, no només amb el grup d’infants del SIEI, sinó amb cada un dels grups on hi ha infants que reben aquest suport” explica Pujol, “ja que és en aquests grups on els infants tenen els seus companys i companyes, i amb qui es relacionen dia a dia”, hi afegeix.
Arran de “la bona acceptació i l’alt benefici per a tot el grup d’alumnes”, enguany s’ha decidit ampliar el nombre de sessions a un mínim de dues per grup al llarg del curs. I és que, al marge dels múltiples beneficis que aporta la música davant de dificultats diverses en el psicodesenvolupament -com l’autoconeixement, la mostra de sentiments i la connexió amb l’entorn-, “el projecte genera l’espai en el qual tots els infants del grup participen, se senten iguals, i on a partir de la col·laboració de tothom poden acabar construint alguna peça musical” explica el docent, qui ho matisa dient que “les diferències desapareixen i això és molt positiu, tant per l’infant que presenta NEE com per la resta del grup, ja que cal adonar-nos que tots aportem coses en el dia a dia, i que tots i totes necessitem la col·laboració d’altres persones”.
Al marge de projectes com aquest, que sorgeixen arran de la iniciativa i la gestió dels professionals docents, la comunitat educativa posa l’accent en la greu manca de recursos que pateixen actualment els centres, “especialment de personal, que són els que permeten atendre adequada i qualitativament a tots els infants que presenten necessitats específiques” continua Pujol. El docent adverteix que, “en el marc normatiu, el decret d’inclusió té molt bona mirada, però a la pràctica la manca de recursos fa que el seu desenvolupament real i complet es faci impossible”.