Núria Munné, del somni a la realitat de liderar el campionat
- 06/02/2024
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Esports
- 0
> Albert San Andrés
La calderina és la primera dona en aconseguir el Campionat de Catalunya d’Autocròs en la divisió II de turismes
IMATGE | Núria Munné amb el seu primer trofeu de la divisió II del català d’autocròs. > CEDIDA
Segurament l’autocròs regional és de les poques disciplines pures de l’automobilisme que encara perduren en l’actualitat. Curses que es poden considerar de baix cost, on la perícia del pilot encara es pot sobreposar als desmesurats costos d’altres disciplines i on, amb relativa facilitat, pot arrencar la seva carrera esportiva sense una despesa exagerada, com en la majoria d’esports de motor. I ha estat en aquestes curses on la calderina Núria Munné ha decidit començar a conduir, sent una de les revelacions del campionat, on s’ha imposat en la Divisió II de turismes.
Amb només 17 anys, la Núria ha viscut l’autocròs molt de prop d’ençà que era petita. El seu pare, el Josep, ha estat un dels pilots més actius durant els últims anys en aquesta disciplina automobilística, donant el relleu a la petita de la família, que ha entrat donant un cop a la taula en el campionat. No és massa freqüent començar a pilotar sent menor d’edat, sent dona -malauradament encara és un esport molt masculí- i guanyant, però la Núria ha trencat tots els esquemes en el campionat català.
· Una afició que et ve d’arrel!
El meu pare és pilot des de fa molts anys i jo sempre anava a les curses. Quan era molt petita, pujava als podis amb ell, li posava flors al volant abans de les curses per desitjar-li sort i deia que seria pilot quan fos gran. La meva àvia em deia que no em passés pel cap ser pilot, però ara és la meva fan número u!
· I quan vas començar?
Vaig fer kàrting durant un temps per aprendre a pilotar, des de finals de 2021 i part del 2022. És un esport que m’agrada, on hi ha velocitat, però que estigui tan pautat i que sempre sigui la mateixa traçada no em cridava tant com l’autocròs. El 2022 ja vaig pujar al cotxe, fent dues curses de resistència. En la segona vaig bolcar, però com és un esport força segur, no va passar res.
· El 2023, també has conduit diversos cotxes i a diversos campionats.
He portat tres cotxes durant la temporada, dos Seat Ibiza i un Peugeot 106, que és amb el que he competit en diverses proves del Campionat d’Espanya. L’espanyol és més intens que el català i vaig notar molt la diferència. El nivell és molt superior, amb cotxes més potents, però a circuits com el d’Esplús (Osca) va ser maco, ja que és un circuit molt ratoner i la potència no es notava tant. A Mollerussa va sortir tot del revés, ja que vaig rebre un cop als entrenaments i a causa d’això vaig patir diverses avaries, però com puntuava als dos campionats, l’equip va fer tot el possible per a poder participar.
· Arribar i vèncer: dues victòries i un segon lloc en quatre curses!
En la primera vaig guanyar i no me’n vaig adonar. Al circuit de Lleida hi ha joker lap -una volta més llarga- i vaig perdre a tothom de vista i no sabia ni com havia quedat. En el cotxe només portem la informació bàsica, però no sabem si hi ha penalitzacions o la posició. El meu pare i el mecànic van agafar-me en braços i vaig adonar-me’n llavors. En la següent vaig passar-ho més malament per problemes mecànics, però de tot s’aprèn. A l’autocròs ho has de saber gestionar tot tu i aconseguir acabar la cursa d’una peça. He tingut la sort que la resta ha fet més errades en algunes curses i vaig aconseguir mantenir-me en zona de punts. Com a curiositat, en l’última prova vaig participar amb un Ibiza Cupra de segona sèrie que vaig construir pel treball de recerca.
· Com és ser dona en un món exclusivament d’homes?
De gairebé 100 pilots, en totes les proves només hem estat tres dones. Potser al kàrting o als ral·lis hi ha més representació femenina. Aquí t’has d’imposar a molts homes amb més experiència que tu. De petita havia vist a alguna noia i volia ser com elles. La gent et tracta molt bé, ningú et diu res per ser dona i el tracte és el mateix. És un món on hi ha molta familiaritat, però la gent encara té molts perjudicis i molts se sorprenen quan et veuen sortir del cotxe. En un món com l’autocròs el físic no és tan exigent, ja que no has d’arribar al límit. A banda, també soc la més petita del campionat de turismes!
· Tens cap referència femenina en el món del motor?
Doncs segurament la Cristina Gutiérrez, que aquest any ha guanyat el Dakar en categoria Challenger. És una pilot que veig molt constant i molt centrada. Guanyar el Dakar és una bogeria!
· Qui pateix més veient-te pilotar?
El meu pare és qui més ficat està en la competició i forma part del procés. Normalment, és qui pateix més perquè sap com funciona tot. La meva mare i la meva germana estan tranquil·les, però pateixen molt quan hi ha algun incident.
· Com veus l’autocròs a dia d’avui?
Crec que hi ha molt seguiment, però s’està quedant una mica enrere. Veig que perd presència de pilots per temes de llicències i requisits. Molta gent ho ha deixat per les despeses.
· Fins a on t’agradaria arribar en aquest món?
M’agradaria estar al capdavant en el campionat d’Espanya i guanyar-lo. Posats a somiar, el campionat del món de Rallycross seria l’evolució lògica, però fer un Dakar seria el màxim.