El Centre recupera l’antic teatre després de quasi 20 anys d’inactivitat
- 06/02/2024
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 1
> Ivette Hijano
Més de 200 persones van assistir a la gran inauguració de la nova sala que, des de divendres passat, reescriu la història de l’entitat a partir de la recuperació d’un espai destinat a l’impuls de la vida associativa i sociocultural de Caldes
IMATGE | La confluència entre el Centre, l’Ajuntament i el departament de Cultura de la Generalitat ha fet possible la rehabilitació de l’antic Teatre del Centre, el qual s’ha estrenat aquest cap de setmana. > Q. PASCUAL
El divendres 2 de febrer del 2024 és ja una data clau en la història escrita del poble de Caldes de Montbui. Després de quasi 20 anys d’incomptables esforços i costosos treballs de rehabilitació i reforma, el Centre Democràtic i Progressista ha assolit la gran fita de recuperar l’antic teatre de l’entitat i brindar al municipi un equipament, completament reformat, destinat a l’impuls i foment de no només el teixit associatiu, sinó també a la rica i diversa activitat sociocultural que es cou en el municipi calderí.
Entorn les 19 hores de la tarda, la nova sala amb capacitat per a 200 espectadors era completament a vessar per celebrar l’important acte d’inauguració. A l’entrada, les divertides ‘Tres pares de narices’ donaven la benvinguda als assistents entre abraçades i rialles, i és que no hi ha dubte que es tractava d’un moment d’immensa alegria, on l’entusiasme era omnipresent. L’humor orquestrat per Vicens Conejos, tan ben acompanyat de la comèdia a càrrec de les tres actrius, va ser el fil conductor d’un l’acte protocol·lari en el qual van intervenir diverses autoritats representants de les institucions que, de manera cohesionada i insistent, han fet realitat un deure històric amb la memòria de tantes i tantes generacions viscudes, presents i futures de Caldes.
Segons explica l’ateneu en un catàleg elaborat amb motiu de la inauguració, “la nova sala esdevé un nou impuls per a la cultura i la vida associativa a Caldes de Montbui”, partint del propòsit de “contribuir a ampliar i diversificar l’oferta cultural de la vila amb propostes teatrals, musicals, cinematogràfiques i conferències, a més de donar suport a les entitats i projectes culturals del municipi, tant professionals com amateurs”. Per tant, més enllà de la lluita de l’entitat en la recuperació de l’antic teatre, la vila de Caldes suma un nou equipament que es posa a disposició de la ciutadania i que, lluny de limitar-se al sector de les arts escèniques, pretén continuar amb el seu llegat i arrelament en el territori per convertir-se en un espai de referència per als calderins i calderines, a més d’un nou referent cultural a la comarca del Vallès Oriental. “Volem convertir el nou teatre en un espai de trobada i creació cultural per a tota la comunitat”, explicava Jaume Pieres, president del Centre, en el sentit de donar continuïtat als valors fundacionals de l’ateneu, estretament lligat a l’activitat política, social, artística i cultural de Caldes, des de la seva fundació, l’any 1865. “Des del Centre – va continuar Pieres- ens sentim molt contents, però també tenim un sentiment de responsabilitat, on el que ens toca és defensar l’àmbit associatiu de les activitats culturals que s’hi celebraran, més enllà d’una programació estable i de qualitat, que també hi serà”.
A banda del president de l’entitat, l’acte també va comptar amb les intervencions de l’alcalde de Caldes de Montbui, Isidre Pineda; el director dels Serveis Territorials de Cultura a Barcelona, Andreu Felip; el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, Emilio Cordero, i la secretària de la Junta Directiva de la Federació d’Ateneus de Catalunya, Pilar Firmas. En els seus torns de paraula, les autoritats coincidien en posar en valor el lideratge i perseverança d’una Junta compromesa en la difícil tasca de recuperar l’equipament històric, i en reconèixer la confluència de totes les institucions implicades que han remat en la mateixa direcció, aportant recursos per a l’obtenció d’aquest bé del Centre, però també de Caldes, i de la resta del territori: “L’estrena del nou teatre ha resultat de l’esforç de molta gent, i ara el que toca és pensar quin paper ha de jugar aquest espai dins de la dinamització cultural del nostre municipi” va dir Isidre Pineda, tot anunciant que “estem treballant en un nou conveni de col·laboració des de l’àmbit cultural amb el Centre, sabent que el nou teatre és a disposició de diferents usos públics”. En representació al govern de la Generalitat, Andreu Felip va posar l’accent en la rellevància de comptar amb un nou equipament cultural per a la preservació de la llengua i la cultura a Catalunya: “Els ateneus són un aliat estratègic clau en el marc d’un dels nostres propòsits essencials, que és el d’estendre i fer arribar la cultura a tots els racons del nostre territori. Per aquest i altres motius, avui és un dia de joia i de molta satisfacció”.
UN TEATRE AMB MOLTA HISTÒRIA
Les primeres peces teatrals que es van representar al Centre de Caldes daten de finals del segle XIX. A partir dels anys 20, un grup de socis anomenats ‘Agrupació del Centre’ i ‘Companyia d’Aficionats del Centre’ van començar a programar actuacions recurrents en el teatre de l’entitat. Segons explica el catàleg de l’exposició retrospectiva que ofereix l’Altell amb motiu de l’acte inaugural, aquests van ser uns anys en els quals l’activitat sociocultural es coïa a les entitats i els espais socials. La Festa Major, o festes populars com el Carnestoltes i altres dates destacades eren els grans moments de trobada, tot i que de manera recurrent també s’oferien espectacles al teatre de l’ateneu. En aquest context, aviat va convertir-se en un emblemàtic punt de trobada on compartir moments d’oci, però també on aplegar-se per poder crear i compartir inquietuds artístiques.
Ja durant la Segona República, la programació d’actes culturals s’entrellaçava amb una cada vegada més efervescent activitat política que ràpidament va ser castigada arran de la victòria del bàndol franquista i la imposició del nou règim dictatorial. El compromís polític amb les idees progressistes i el front d’esquerres va derivar en etapes molt funestes per a l’entitat, i la seu social va ser confiscada i entregada a l’església, l’any 1938. No va ser fins a finals de la dècada dels 70 quan l’entitat va recuperar l’espai i va poder reobrir el teatre, però tot i les millores que s’hi van fer amb l’esforç dels i les sòcies, el deteriorament fruit del pas dels anys i les noves exigències tècniques van obligar a prendre la decisió de tancar el teatre l’any 2005.
UNA IMPORTANT INVERSIÓ DE MÉS D’UN MILIÓ D’EUROS
Quasi 20 anys després del tancament de l’antic teatre, el costós projecte d’adequació ha permès reactivar l’activitat sociocultural d’un espai que emana una inqüestionable riquesa històrica. Des de divendres passat que “apugem el teló d’un equipament actualitzat, que té en compte els criteris mediambientals i de seguretat, i que ofereix totes les comoditats al públic i al personal tècnic i artístic”, apunta l’entitat en un comunicat oficial.
En concret, les obres de rehabilitació i reforma han consistit en les millores estructurals de l’espai; la renovació completa del sistema de climatització, la platea i els vestuaris; la reconstrucció de la caixa escènica; la modernització de les instal·lacions obsoletes; l’aposta per a l’aïllament sonor i tèrmic; l’assoliment de les mesures de seguretat que es requereix segons les característiques de l’edifici, així com l’adequació integral per a garantir l’accessibilitat a tothom. “Totes aquestes millores requerien un pressupost estimat d’un milió d’euros, pel que hem treballat intensament en la cerca de finançament” s’exposa en el catàleg de l’exposició retrospectiva del Centre. Tot plegat ha estat possible, en bona part, als fons provinents de subvencions d’àmbit cultural de la Generalitat de Catalunya, la qual ha cedit més de mig milió d’euros; de l’Ajuntament de Caldes de Montbui, traduït en uns 400.000 €, i dels fons europeus Next Generation que, segons s’exposa en el mateix catàleg, “s’han obtingut gràcies a la insistència i perseverança de l’entitat, així com al compromís i sacrifici dels i les sòcies que han treballat de forma voluntària durant molts anys per tirar endavant aquest nou equipament”. En paral·lel, el text també assenyala que “s’han promogut campanyes de captació de noves sòcies, així com donacions privades d’empreses i particulars que han garantit la sostenibilitat econòmica de l’entitat en tot el procés d’obres”. Uns treballs, en qualsevol cas, que “s’han acabat sense endeutar l’entitat” assenyala el mateix text, signat pel Centre Democràtic.
UNA LLARGA JORNADA INAUGURAL QUE S’HA ESTÈS TOT EL CAP DE SETMANA
Amb motiu de l’obertura del nou equipament calderí, el Teatre del Centre va aixecar el teló, per primera vegada, arran de la preestrena d’’He mort el pop’, un dia després de l’acte d’inauguració, el dissabte 3 de febrer. L’obra creada per Lluís-Anton Baulenas, dirigida per Marc Vilavella i amb la creació musical de Marc Sambola, va ser l’escollida per encetar una nova etapa en l’espai cultural del Centre que, a partir d’ara, pretén “presentar una programació estable catalana i de qualitat, que combinarà l’aportació pública i la gestió associativa” apunten des de l’entitat.
‘He mort el pop’ és una coproducció d’Apunta Teatre, El Maldà i la Federació d’Ateneus de Catalunya que, inspirada en l’univers d’Àngel Guimerà, recull tres de les peces més rellevants de l’autor (Mar i Cel, Maria Rosa i Terra Baixa) en una deconstrucció de cadascun dels textos amb un tractament de comèdia i que pretén apropar al públic actual la prolífica trajectòria de l’autor des d’un altre punt de vista, com és la contemporització dels clàssics.
Així doncs, l’espectacle -interpretat per Antonio del Valle, Bernat Cot i Rafaela Rivas- utilitza l’humor per contemporitzar temes recurrents de Guimerà, com els conflictes passionals, la rebel·lió contra els poders establerts o l’empoderament de la dona. Segons Baulenas, l’obra és una paròdia amable sobre el món i els personatges de Guimerà, una altra manera de commemorar el centenari de la seva mort. “Acostar-s’hi des de la paròdia no deixa de ser un homenatge que nosaltres considerem original” explica Baulenas, tot afegint que, “des de la complicitat amb el gran autor, fem broma i ens preguntem amb ironia què se’n devia fer d’en Manelic, de la Blanca de Mar i Cel o de la mateixa Maria Rosa”.
Més enllà de la representació teatral, l’acte inaugural de la nova sala calderina ha inclòs una exposició retrospectiva que pot visitar-se a l’Altell del Centre fins al pròxim 22 de febrer. En aquesta mostra, el Centre fa un repàs dels llargs anys de cultura i arts escèniques que han tingut lloc en l’equipament, ara reformat.
Per acabar, la música també va formar part de la jornada festiva que celebrava l’estrena de Teatre del Centre. En aquest cas, va ser el Cafè del Centre que va acollir el concert d’Os Chotos, el 4 de febrer. El grup aragonès de música folk va presentar el seu últim treball ‘Plantando fuerte’.