Per Nadal i durant tot l’any, fem poble, fem comerç local!
- 19/12/2023
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> PUBLIREPORTATGE DE L’AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI
Davant de les imminents compres tradicionals de les festes de Nadal, apostar pel comerç de proximitat ajuda a refermar l’essència de qualsevol municipi i mantenir viu l’ambient de carrer que tant il·lusiona en aquestes dies
IMATGE | Q. PASCUAL
“L’any passat, vaig obrir la botiga el dia de Reis, al migdia, perquè una clienta em va escriure preocupada dient-me que s’havia deixat un regal. Evidentment, era important per a ella i, tot i ser festiu, vaig obrir-li encantada”. Anècdotes com la que explica Elena Presaizen, al capdavant de la botiga de joguines Planeta Tucan, són més que habituals en els petits comerços els quals conviuen, frec a frec, amb les necessitats i demandes d’una clientela que també és veïna, amiga i confident. “Hi ha clients que entren a la botiga buscant alguna peça o complement per regalar i els demano que m’ensenyin una fotografia de la persona en qüestió per ajudar-los a personalitzar el detall i encertar amb la seva compra”, continua Helena Martínez, de la botiga de roba i complements Helena Mayo, qui afegeix que “quan veus que els clients repeteixen, dedueixes que estàs fent bé la teva feina i sents una gran satisfacció personal!”.
A les carnisseries de poble també coneixen el gust dels clients habituals: com els agrada el tall del llossat o el gruix del pernil dolç; i, molt probablement, la sabateria del costat de casa fa mans i mànigues per tenir aquell model de calçat que el client li ha demanat … A vegades, fins i tot, d’anys d’estreta relació en sorgeixen sòlides amistats: “L’altre dia em va visitar una clienta de fa molts anys. Venia acompanyada de la seva filla i aquesta li va preguntar de què ens coneixíem, perquè estava sorpresa de la relació de confiança que ens tenim, només pel fet de venir a comprar”, relata Montserrat Cot, de la botiga de moda infantil Guixots. I és que “aquest és un dels valors més preuats del comerç de proximitat, el fet d’oferir una atenció acurada, un tracte amable i personalitzat, i on tot el gènere de què disposem és escollit per alguna raó, sempre pensant en l’adequació a les necessitats de la nostra clientela”, apunta Presaizen, des del seu comerç situat en el centre històric.
“El comerç de proximitat contribueix a donar vida i valor a un municipi. És el condicionant que actua de nexe d’unió entre els habitatges i el converteix en un poble acollidor”
Xavier Abel
Mestre Artesà Alimentari i president de l’UCIC
Als carrers de Caldes de Montbui hi ha més de 170 comerços que aixequen la persiana cada dia, als quals se sumen una setantena d’establiments amb aparadors dedicats a serveis personals, com ara les agències de viatges, les bugaderies, i les perruqueries i centres d’estètica (que signifiquen el sector de major representació comercial calderina amb 60 establiments en el municipi). Pel que fa al sector de l’alimentació, la vila de Caldes suma més de 35 petits comerços entre carnisseries, peixateries, fruiteries i botigues de queviures; una desena de fleques i pastisseries, i una quarantena d’establiments dedicats al tèxtil, calçat o peces de vestir. “Aquest model de comerç -el comerç de proximitat- és el que contribueix a augmentar el valor d’un municipi, a més del preu dels habitatges situats en aquestes zones comercials” reivindica Xavier Abel, Mestre Artesà Alimentari i gerent d’Abel Artesans. “El petit comerç dona vida a un municipi: genera zones de passeig atractives per als visitants o compradors, gràcies -en part- a la lluminositat que desprenen els seus aparadors. És, en definitiva, el condicionant que actua de nexe d’unió entre els diferents habitatges d’un municipi, convertint-lo en un poble acollidor”, hi afegeix el també president de la Unió de Comerciants i Industrials de Caldes de Montbui (UCIC), qui coincideix plenament amb la regidora de Comerç i segona tinenta d’alcalde, Roser Xalabarder: “Un poble és més acollidor si veus els establiments oberts, si veus llum a la tarda, si veus persones que entren i surten i que circulen pels carrers. Si no és així, seríem davant d’un poble dormitori, i Caldes sempre ha gaudit d’un notable atractiu comercial, amb una amplia oferta de comerç al detall i infinitat de serveis adreçats a la ciutadania”.
LA BOTIGA DE POBLE: UN MODEL DE COMERÇ REVITALITZANT QUE ES TROBA EN PERILL D’EXTINCIÓ
És evident que un poble sense comerç planteja un escenari “desolador”, descriu Montserrat Cot, comerciant des de fa més de 14 anys: “El municipi perdria molt d’encant, també les seves zones de passeig, de manera que ja no tindria al·licient el fet de sortir a donar un tomb. I si alguna cosa ens ha deixat clar aquests dies de Mercat de Nadal a Caldes és que les persones surten i passegen amb ganes de viure el comerç”.
Si bé és cert que el comerç de proximitat viu un context generalitzat d’hores baixes a causa d’una severa competència globalitzada, “cal assumir que el petit comerç no s’hi pot igualar i, lluny d’intentar competir-hi, hem de buscar alternatives, potenciant allò que ens fa diferents”, es referma Cot: “En el fons, tots i totes busquem el mateix, que és el contacte humà, l’experiència personal que es deriva d’anar a comprar. I aquest és un dels valors essencials del comerç de proximitat que mai podran oferir les grans superfícies o les plataformes digitals”.
“Tots i totes busquem el mateix: el contacte humà; l’experiència personal que es deriva d’anar a comprar. I aquest és un dels valors essencials del comerç de proximitat que mai podran oferir les grans plataformes digitals”
Montserrat Cot
Comerciant
En paral·lel, Roser Xalabarder destaca l’històric de molts comerços locals que, amb els anys, no només s’han consolidat en el mercat, sinó que han traspassat fronteres fomentant l’especialització dels seus productes i la seva comercialització arreu: “A Caldes tenim molts exemples de comerços emblemàtics i centenaris que han contribuït a aquest reconeixement del teixit comercial calderí. Des de comerços de llarga tradició com Embutits Pedragosa, Pastes Sanmartí o Cal Fruitós, a grans empreses industrials i de serveis com Recam Làser, Teixits Balaguer, Termes Victòria o Laboratoris Karizoo… són alguns dels noms propis que expliquen l’èxit comercial i d’emprenedoria calderina” matisa la regidora de Comerç, Promoció Econòmica i Treball, qui vaticina que “sigui per l’aigua calenta, perquè som un municipi d’esperit de poble unit, o perquè ens hem mantingut històricament lligats en el territori… Sentim molt d’orgull del nostre municipi i potser per això Caldes de Montbui és sempre arreu!”.
“Veure locals tancats que abans eren establiments comercials és una veritable llàstima. I en els pròxims quatre anys de mandat em comprometo a treballar en la dinamització d’aquests locals i trobar solucions per consolidar un eix comercial estable durant tot l’any”
Roser Xalabarder,
Regidora de Comerç de l’Ajuntament de Caldes
No obstant això, la regidora també destaca la necessitat d’emprendre actuacions municipals que impulsin l’activitat comercial de la vila i incentivin el dinamisme del seu comerç durant tot l’any, especialment en aquelles zones més afectades pel fenomen dels ‘locals buits’: “Caldes és atracció turística perquè les fires que s’hi organitzen tenen molt d’èxit i atrauen moltíssima gent. Però, d’altra banda, és una llàstima veure locals tancats que abans eren establiments comercials. En els pròxims quatre anys de mandat em comprometo a treballar en la dinamització d’aquests locals i trobar solucions per consolidar un eix comercial estable durant tot l’any”.
MÉS DE 30 ANYS D’ASSOCIACIONISME COMERCIAL EN EL MUNICIPI
Caldes de Montbui compta amb dues associacions d’important arrelament en el territori i llarga trajectòria de cohesió i foment del teixit comercial i econòmic del municipi. Les dues entitats reben subvenció municipal per dur a terme les accions de dinamització comercial.
D’una banda, la Unió de Comercials i Industrials de Caldes de Montbui (UCIC) va fundar-se l’any 1992 i des d’aleshores ha treballat de manera col·lectiva fins, avui dia, comptar amb més de 120 comerços i empreses adherides. A partir de l’associacionisme, l’entitat promou i dinamitza el teixit comercial des de l’eix vertebrador del comerç de proximitat en els múltiples sectors econòmics amb activitat a la vila. En aquest sentit, són diverses les accions comercials que organitza al llarg de l’any, com la Fira Fora Estocs el mes de març, la Fira Botiga el juny, la Fira Outlet a la tardor, i el trenet de Nadal el desembre. A banda d’aquestes fires ja consolidades, “també emprenem campanyes específiques de promoció comercial a través de sortejos o vals de descompte, oferim assessorament als comerciants i actuem d’aparador per incentivar la visibilitat de tots ells” explica Xavier Abel, president de l’entitat.
D’altra banda, l’Associació de Veïns i Comerciants del Centre Històric de Caldes de Montbui treballa, des de la seva creació l’any 1987, en l’impuls i dinamisme del barri més emblemàtic del municipi. “L’entitat va sorgir arran de la necessitat de mantenir viu el nostre barri” explica Montse Grau, presidenta de l’associació. “Va arribar un punt en el qual els comerços de la zona van tancar i estava tot molt mort, i la idea era revitalitzar el barri per tal que la gent s’hi acostés a viure, comprar i passejar” continua Grau, tot afegint que “a Caldes tenim un barri històric molt bonic, i havia quedat perdut i apagat”. Des d’aleshores, l’entitat de veïns i comerciants no desisteix en el foment de l’activitat en el nucli antic. L’any passat, per exemple, van organitzar la Festa de la Primavera “que va ser un èxit absolut”, apunta Elena Presaizen, de Planeta Tucan. Enguany, l’entitat ha preferit dividir l’acte en dues convocatòries i per sector d’activitat, de manera que a l’abril se celebrarà una festa dedicada al comerç de moda, i el maig tindrà lloc una jornada destinada al joc, amb activitats adreçades a tots els públics.