‘Puc, podem’, una jornada que fomenta la inclusió
- 03/10/2023
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> Queralt Campàs
Alumnes de l’Escola Montbui van participar d’una iniciativa de sensibilització que promou el respecte a la diversitat
IMATGE | Alumnes de l’Escola Montbui participant d’una activitat fent ús de cadires de rodes durant la jornada. > CEDIDA
L’Escola Montbui, de Caldes, va dur a terme una jornada de sensibilització, el passat 28 de setembre, amb els alumnes de 4t, 5è i 6è de primària. Aquesta iniciativa tenia com a objectiu principal conscienciar l’alumnat envers la diversitat de les persones i destacar les habilitats i capacitats que tots posseïm. El lema “Puc, podem” es va pensar amb la intenció de transmetre el missatge que, quan una persona enfronta desafiaments, la col·laboració de tota la comunitat el pot ajudar a superar-los. La jornada es va convertir en un espai de sensibilització a la inclusió.
La gestió i organització d’aquesta jornada va anar a càrrec dels referents d’atenció a la diversitat del centre, amb la coordinació professor d’educació física, Carlos García. “Som una escola inclusiva que compta amb el Suport Intensiu Escolarització Inclusiva (SIEI); un servei de la Generalitat que ens proporciona eines i recursos en aquest àmbit. Mai abans havíem dut a terme una jornada específica com aquesta. Si tenim un alumne a l’aula amb un dèficit visual, es fan adaptacions específiques en aquesta classe, però no s’havia organitzat res d’aquest tipus a nivell general fins ara”, va assenyalar amb orgull García.
La jornada es va dividir en dues parts: una al matí i una altra a la tarda, moment en què es va dur a terme una gimcana cooperativa. La primera part es va centrar en l’experimentació, dividint l’escola en tres grans espais. Una de les zones estava dedicada a l’esport adaptat, amb activitats com el golbol, la boccia, el vòlei adaptat i el rugby adaptat. Una altra de les àrees es va centrar en la part sensorial, incloent-hi l’aprenentatge del llenguatge de signes. El tercer espai va proporcionar una oportunitat per a l’experimentació motora, incloent-hi activitats amb cadires de rodes i reptes que simulaven diferents discapacitats, com ara llançar una pilota de bàsquet amb una sola mà o realitzar manualitats amb limitacions físiques. Així, l’alumnat va poder experimentar aquesta lliçó no només mitjançant jocs, sinó també a través la seva pròpia experiència.
Al final del matí, els estudiants es van reunir per a una reflexió conjunta a l’aula. Després, van anar al parc de Can Rius, on van dur a terme les activitats corresponents a la segona part del lema. A través d’una gimcana, i per grups, van resoldre enigmes cooperatius per trobar lletres que, quan es van descodificar des del llenguatge de signes, van formar la paraula “Podem”. La jornada va culminar amb l’obertura d’un cofre que va revelar la recompensa final: una polsera amb el lema “Puc, podem”.
Aquesta jornada no ha estat un esdeveniment aïllat. Per tal que tingui un impacte durador a la comunitat escolar, els organitzadors planegen realitzar diferents accions com ara pintar murals o fer referència a les polseres com a recordatori de la importància de la inclusió i la cooperació.
La iniciativa va sorgir de l’equip d’atenció a la diversitat de l’escola i va comptar amb la col·laboració de tots els professors. L’esdeveniment va ser un pas significatiu cap a la promoció de la inclusió i la cooperació a la comunitat escolar de l’Escola Montbui.