La vila de Caldes debat sobre el futur urbanístic de Pi i Margall
- 04/10/2022
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> Ivette Hijano
El procés participatiu sobre la futura remodelació del principal eix cívic i comercial del municipi tanca els itineraris participatius amb la ciutadania, però manté oberta l’alternativa de participació virtual fins al pròxim 21 d’octubre
IMATGE | Dues de les persones participants en l’itinerari del 20 de setembre, omplint el formulari on anotar les propostes de millora a l’avinguda Pi i Margall. > I. HIJANO
Molt abans de convertir-se en el principal eix social i comercial de Caldes de Montbui, l’avinguda Pi i Margall era la carretera que connectava el centre històric del municipi amb l’exterior. Molts anys després, el nucli urbà ha continuat creixent més enllà de l’avinguda i, amb el temps, aquesta ha esdevingut “el principal carrer del centre neuràlgic de Caldes de Montbui” apuntava l’alcalde Isidre Pineda. Però la longevitat de vida de carrer ha derivat, actualment, “en un espai que ha quedat urbanísticament obsolet” seguia Pineda.
Sota aquesta premissa, i arran dels acords pactats amb la Unió de Comerciants i Industrials de Caldes de Montbui (UCIC) el maig del 2022, l’equip de govern va engegar el passat mes de setembre el procés de participació ciutadana que debat la futura remodelació de l’avinguda. “Proposem un debat sincer i tranquil on definir entre tots i totes el carrer que ens agradaria tenir, així com determinar quines són les necessitats que tenen els diferents actors que l’utilitzem (des de la ciutadania, als comerços, el veïnatge… )” continuava l’alcalde. “Som conscients que aquest carrer genera moltes sensibilitats, perquè venim d’un procés del 2014 que va despertar moltes inquietuds. I per això està sent molt interessant que es parli de tot sobre un full en blanc” afegia Isidre Pineda.
Finalitzades les sessions participatives presencials, que van tenir lloc els dies 15, 20 i 24 de setembre a través dels itineraris in situ amb la ciutadania, actualment segueix obert el període per a la participació virtual amb la Plataforma Decidim. Arran de les opinions i les aportacions realitzades per la ciutadania de Caldes de Montbui, “obtindrem unes conclusions que seran, en qualsevol cas, la imatge que il·lustrarà com volem els calderins i calderines que sigui Pi i Margall” apuntava Jordi Martín, regidor d’Urbanisme i Participació Ciutadana. Així doncs, el resultat serà recollit en una memòria final que servirà per a elaborar el projecte de remodelació de l’avinguda; un projecte que, d’altra banda, li correspondrà donar continuïtat al pròxim equip de govern, sorgit de les pròximes eleccions municipals del 2023: “Aquest és un projecte de poble massa important per establir-lo dins d’un govern o color polític” defensava Pineda, “pel que les conclusions finals, que seran la definició de les necessitats reals del principal eix cívic i comercial de Caldes, seran lliurades al pròxim mandat polític”.
ÈXIT D’ASSISTÈNCIA EN ELS ITINERARIS PARTICIPATIUS
Una de les singularitats més destacades d’aquest model de procés de participació ciutadana ha estat el format presencial que s’ha proposat ‘en viu’ en aquesta ocasió: “A diferència d’altres casos, en aquest procés no s’han dut a terme reunions presencials, sinó itineraris participatius a través dels quals hem passejat amb la ciutadania des de la plaça de l’Àngel fins al pont del Bugarai, comprovant de primera mà les dificultats i també les possibilitats que té el carrer” explicava el regidor Jordi Martín.
Aquests itineraris participats van tenir lloc el passat 15 de setembre (específic per al col·lectiu comercial i empresarial del municipi), i el 20 i 24 de setembre amb aquells calderins i calderines, a títol individual, que prèviament van inscriur-s’hi. D’entre la vintena de persones participants que van assistir a la convocatòria del 20 de setembre, Ramón Fosc -membre de l’Associació de Gent Gran- proposava “millorar les voreres, col·locar més bancs per poder-hi seure, i posar en ordre -que no n’hi ha gens!- en la circulació dels patins i bicicletes sobre les voreres”. També s’afegia a la proposta de millorar la capacitat d’aparcament per recuperar aquella part de la població resident en urbanitzacions que “han deixat de venir al poble”: “S’ha suggerit un aparcament de tres plantes al parc de l’Estació, on es podrien ajustar preus o permetre la gratuïtat en una de les plantes” exposava Fosc com a persona participant en l’itinerari del 20 de setembre. També va ser molt positiva la valoració de l’experiència participativa de Nicolàs Latorre, persona afiliada a l’ONCE, qui va plantejar qüestions específicament pensades per a les persones amb discapacitat visual: “És necessària una nova il·luminació amb llum blanca que afavoreix la detecció d’obstacles per a persones amb problemes de visió, així com eliminar els desnivells arquitectònics per evitar possibles accidents o la creació de carrils especials per identificar quan camines amb el bastó”, va dir Latorre.