L’UCIC i l’Ajuntament consensuen un doble acord sobre l’ús i futur del carrer Pi i Margall
- 17/05/2022
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
El comerç recupera el trànsit de vehicles els dissabtes no festius fins a les 14 hores, i s’iniciarà un procés participatiu on debatre la futura i inevitable reurbanització de l’avinguda
IMATGE | Els dissabtes, dia de mercat municipal, la via segueix sent exclusiva per als vianants.> I. HIJANO
Han estat prop de dos mesos de converses per arribar a un consens sobre l’ús actual i el futur de l’avinguda Pi i Margall. En una banda de la taula d’acord, la Unió de Comerciants i Industrials de Caldes de Montbui (UCIC), en representació del sector comercial de la vila calderina, tenia una clara prioritat: recuperar el trànsit de vehicles en el carrer els dissabtes durant tot el dia. A l’altra banda, el consistori local arribava a la conclusió que el carrer en qüestió, un dels eixos comercials principals i centre neuràlgic del municipi, “havia quedat urbanísticament obsolet” defensava Isidre Pineda, alcalde de Caldes de Montbui.
Arran d’aquest plantejament inicial, ambdues entitats han acordat, finalment, reobrir el trànsit de l’avinguda Pi i Margall els dissabtes no festius fins a les 14 hores i, d’altra banda, iniciar un procés participatiu per revisar les necessitats de millora urbanística i de futur del carrer. Així doncs, el comerç recupera el trànsit de vehicles en l’horari de matí –mantenint l’exclusivitat per als vianants la resta del cap de setmana- i, en paral·lel, al setembre l’Ajuntament obrirà un procés de participació ciutadana per definir les línies del futur projecte de reurbanització de l’avinguda. “Els darrers mesos hem estat parlant amb l’UCIC sobre política comercial del nostre municipi i hem compartit conclusions que van en la mateixa direcció: l’aposta de municipi que estimi i protegeixi el comerç de proximitat” explicava Pineda amb relació al doble acord que van presentar públicament ambdues entitats la setmana passada.
Segons Xavier Abel, president de l’UCIC, “ja se sap que en un procés de negociació mai quedes plenament content, ja que finalment ambdues parts han de cedir, però són els millors acords que s’han pogut consensuar”. De fet, Abel reconeixia que “el procés no ha estat fàcil” on l’UCIC demanava la recuperació de l’obertura del trànsit durant tot el dissabte i l’Ajuntament, en contra, defensava el model de mobilitat exclusiu per als vianants impulsat des del juny del 2020: “Ens hagués agradat mantenir el carrer com fins ara, però vam entomar la petició de l’UCIC i hem de ser capaços d’escoltar la voluntat majoritària dels comerciants del municipi” deia Pineda, tot afegint que “per nosaltres és més important el debat i l’estratègia comercial de comerç de proximitat de la nostra vila. Aquesta és la prioritat”.
En aquest sentit, “el fet que el comerç local reconegui que el carrer està en mal estat, urbanísticament obsolet, és un fet molt transcendental”, apuntava Pineda. Aquest és el nou punt de partida de cara el futur procés participatiu que s’iniciarà el mes de setembre. “Es tracta d’una cocreació entre tota la ciutadania de Caldes de Montbui, un procés de caràcter horitzontal, on tothom pugui dir la seva, amb un filtratge tècnic, i on debatre sobre la mobilitat, la forma, l’arbrat …, coses que ens afecten a totes les persones que en algun moment del dia passem per l’avinguda Pi i Margall” explicava Jordi Martín, regidor d’Urbanisme i Participació Ciutadana. El procés de debat pretén “pensar un bon carrer” des de la intel·ligència col·lectiva “pràcticament des d’un full en blanc” seguia Martín. El doble consens subscrit per l’Ajuntament i l’UCIC ha significat també el pacte d’un seguit d’acords complementaris amb relació a una “reforma inevitable” –com estableixen els acords-. Reforma, d’altra banda, que no es durà a terme en el decurs de l’actual mandat, sinó que serà encomanat al futur govern que sorgeixi arran de les eleccions municipals del maig del 2023: “Ho fem així perquè entenem que aquesta no és una proposta política d’un govern concret, sinó que es tracta d’un acord de municipi” matisava Pineda.
Així doncs, alguns dels acords complementaris “molt raonables” segons l’alcalde, que han signat ambdues entitats locals referents a la futura reurbanització de l’avinguda són, entre d’altres, el respecte per la llamborda o la remodelació del carrer sense contribucions especials. En aquest darrer punt, Martín va explicar que “tal com s’estan duent a terme les darreres obres impulsades per l’Ajuntament, l’actuació no costarà ni un euro als veïns i veïnes de la zona, sinó que tota la despesa anirà a càrrec de l’administració”. Seguint aquest mateix fil, Abel apuntava que “s’han consensuat acords que seran favorables per al bé del municipi” i, en paral·lel, Pineda detallava que “caldrà treballar-ho amb calma, molta sensibilitat i prudència, sent conscients que és dels eixos neuràlgics del nostre municipi, no només comercial,