L’acollida, l’acompanyament i el suport emocional que ofereixen les relacions de mentoria tenen més sentit que mai en aquests moments tan complicats, perquè acompanyar no és només ser-hi presencialment; acompanyar és, sobretot, ser-hi.
L’Abdoul i la Carme, l’Aliou i la Cristina Me., la Cinderella i l’Eva, el Daniel i la Cristina Ma., el Django, la Hawa i la Mònica, la Haidee i la Sara, la Hongyi i la Laia Mei, la Khadija i la Rosa, la Jamna i l’Elisabet, la Maylyn i l’Ana, l’Osmar i la Mar, el Samvel i el Josep, la Sara i la Núria, la Shumaila i la Pilar, i la Valery i la Cristina B. són les 15 parelles de mentoria d’aquest curs de la Covid-19. Les mentores i els mentors acompanyen infants i joves que han arribat fa molt poquet de Mali, Pakistan, Colòmbia, Guatemala, Xina, Marroc i Armènia i, durant l’any, acompanyen als nouvinguts per facilitar-los la integració al municipi i endinsar-los a la cultura catalana i calderina.
El projecte s’ha vist també forçadament a l’adaptació de les noves restriccions i circumstàncies arran de la pandèmia, pel que les parelles celebren les seves trobades virtuals o presencials permeses, com són: passejar per Caldes i els seus entorns naturals, visitar el Museu Thermalia, jugar a ping-pong al parc o anar a la Biblioteca. “Aquest vincle de confiança que s’estableix entre mentorades i mentores, juntament amb el suport emocional, educatiu i d’aprenentatge de la llengua facilita la inclusió d’aquests infants i joves en la nova cultura” s’explica des del consistori calderí.
El projecte Mentoria
El projecte Mentoria, impulsat per la regidoria de Nova Ciutadania de l’Ajuntament de Caldes de Montbui en col·laboració amb Caldes Solidària, és una eina d’acollida i de prevenció adreçada als infants i joves nouvinguts que acaben de ser reagrupats. Els mentors els fan un acompanyament, d’una durada mínima d’un any, per ajudar-los en les seves necessitats, a conèixer millor el poble, i ser un referent per a ells; els ajuden a desenvolupar el seu potencial i així afavoreixen la seva inclusió cultural, social i lingüística.
La Mentoria ha demostrat la seva efectivitat en altres municipis i països en la millora de les habilitats socials i cognitives, el benestar emocional i el desenvolupament d’una identitat positiva. Millors resultats acadèmics, millors relacions amb altres adults entre els joves que han tingut una relació d’una certa durada amb un mentor, en són alguns dels resultats observats.