“El sector de l’estètica no és el problemàtic”
- 23/10/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> Ivette Hijano
Joana Andreu,
Esteticista i gerent de Break&Beauty by Joana Andreu
Fa més de 20 anys que es dedica al món de la bellesa i 15 anys que dirigeix el seu propi centre d’estètica, situat a l’avinguda Josep Fontcuberta de Caldes de Montbui. Tímida i alegre, somiadora i responsable –es defineix ella- ara és també la portaveu d’un grup de companyes de professió que s’estan unint per reivindicar el dret de reobertura dels seus negocis.
IMATGE | CEDIDA
– Sabem que companyes del sector us esteu unint per demanar a les autoritats una rectificació en aquesta nova normativa. Com va néixer aquest moviment i en quin punt es troba la reivindicació?
Tot va començar posant-nos en contacte a través de les xarxes socials. Vam crear un grup de WhatsAapp i de Telegram, i ens vam anar apuntant les esteticistes catalanes. Vam celebrar una reunió telemàtica per Zoom i, entre totes, vam buscar solucions i accions que poguéssim fer perquè se’ns permetés reobrir els nostres centres al més aviat possible. A partir d’aquí, jo vaig ser la responsable de revisar com estava el gremi per poder tenir més força. Ara estem estudiant la manera de crear un moviment d’esteticistes, empoderar-nos i de poder tenir veu davant les institucions. I és que, ara mateix, seguim anant a remolc de les perruqueries, som un sector molt dèbil.
Crec que la decisió de tancar els centres d’estètica s’ha pres sense tenir cap mena de coneixement sobre el que realment és el món de l’estètica ara per ara
– Per què creus que el govern català ha pres la decisió de tancar els centres de bellesa durant aquests dies, així com el sector de la restauració? Creus que són sectors equiparables pel que fa al risc de contagi?
No té cap sentit que ens hagin posat en el mateix sac. Segons els informes de Sanitat, en el sector de la restauració hi consten prop de 2.000 contagis, mentre que en el sector de l’estètica i de la perruqueria només consten 4 casos en tot l’Estat.
Cal tenir present que en el món de la restauració, els clients van sense mascareta, en canvi en el nostre sector, tant els clients com els professionals sempre van amb la mascareta posada. Nosaltres hem extremat totes les mesures d’higiene i de seguretat, invertint molt fort en metacrilats, pantalles, etc. No només amb això, també ens rentem les mans contínuament, a les clientes se’ls aplica un exhaustiu protocol d’entrada perquè tots els utensilis i espais estiguin sempre desinfectats i també purifiquem l’aire.
– I per què les perruqueries poden obrir, i en canvi els centres d’estètica no podeu fer-ho?
No té cap sentit que a les perruqueries se’ls permeti continuar treballant i a nosaltres no. Això evidencia que som un sector dèbil, que no se’ns té valor i també som servei essencial. És important la vostra feina, l’estètica d’ara no és com la de fa anys, quan només eren massatges i depilacions. Crec que la decisió de tancar els centres d’estètica s’ha pres sense tenir cap mena de coneixement sobre el que realment és el món de l’estètica ara per ara.
La tristesa de tot plegat és que per molt que ens tanquin a nosaltres, com si ho fan per tres mesos, no baixaran els contagis. Crec que les restriccions han d’anar en un altre sentit. De res servirà que nosaltres estem tancats. En aquest sentit, el nostre sector no és el problemàtic.
“Aquesta segona aturada ha estat un cop massa dur. Si s’allarga més de 15 dies no sé si podrem tornar a obrir”
– A més, en els centres d’estètica el servei és molt individualitzat…
Correcte! Nosaltres, fins i tot, hem dilatat molt més en el temps les hores concertades perquè no coincideixin els clients a la porta d’entrada. La clienta, quan arriba, va directa a la cabina i no hi ha sala d’espera. També hem de deixar temps entre servei i servei per tornar a desinfectar i aplicar els protocols de neteja.
A més, crec que en el nostre sector s’ha estat molt responsable. Després del confinament se’ns va dir que podíem reobrir sense indicacions de salut clares, només amb l’ús de la mascareta. I nosaltres vam investigar per saber de quina manera podíem assegurar la seguretat en el nostre negoci, amb la responsabilitat de cara als clients de mantenir l’espai lliure de contagi.
– Com feu front a aquesta segona aturada obligada, després de la forta inversió en mesures de prevenció i seguretat?
Ens vam haver d’endeutar per poder reobrir després del confinament. I és que passar dos o tres mesos sense facturar és un cop molt fort que no ho recuperarem mai. Aleshores pensava que si em permetien tenir el negoci actiu ja em donava per satisfeta, però aquesta segona aturada ha estat un cop massa dur.Si s’allarga més de 15 dies no sé si podrem tornar a obrir. Ha estat una inversió econòmica molt forta, però també un desgast físic i psicològic molt important. De fet, amb aquest nou tancament ens estan dient que tot el que hem fet fins ara no ha servit per res. Aquest és el missatge indirecte: que l’esforç fet fins ara no té cap valor, i això fa molta ràbia.