S’accentuen les reclamacions a la banca i al comerç electrònic
- 27/10/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
L’esclat de la pandèmia també ha alterat la temàtica general de les reclamacions tramitades des de l’OMIC
IMATGE | Puri Conte, tècnica en Consum OMIC Caldes de Montbui, en la celebració del dia del Consumidor del març del 2019. > CEDIDA
Tot i l’esclat de la pandèmia de la Covid-19, la qual ha trastocat absolutament totes les esferes de la nostra societat, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de la vila calderina ha seguit funcionant: “De seguida vam reaccionar i vam poder fer atenció via correu electrònic i també telefònicament” explica Puri Conte, tècnica en Consum OMIC Caldes de Montbui.
Molts sectors d’activitat s’han vist greument afectats des de la declaració de l’estat d’alarma i ara, novament, molts d’ells es tornen a veure aturats. No obstant això, l’acció de compravenda o l’activitat comercial segueix en actiu, també durant el primer confinament domiciliari del mes de març.
Abans de l’esclat de la pandèmia, “el volum de reclamacions més elevat corresponia a les telecomunicacions, però darrerament van guanyant terreny les queixes a les entitats bancàries i al comerç electrònic” explica Conte. Més concretament, durant els primers dies de la pandèmia “van haver-hi moltes consultes sobre clubs esportius, escoles bressol i, fins i tot, escoles i instituts concertats”. Temps després, “i com a producte estrella”, el transport aeri i les agències de viatge han estat les qüestions que han generat més queixes i reclamacions a l’oficina de Caldes.
Els nous comportaments de consum, basats en compres digitals globalitzades, prenen tot el sentit amb les circumstàncies actuals: el confinament domiciliari va fomentar aquesta nova modalitat de compra. No obstant això, “no és proporcional la quantitat de reclamacions sobre compres en línia amb l’increment d’aquestes a conseqüència de la pandèmia”, segueix Conte.
En el marc d’aquesta nova manera de comprar, els protocols d’actuació per a queixes i reclamacions per als consumidors i consumidores es mantenen inalterables, però el procés en la gestió de les reclamacions es fa més complex, “ja que les empreses són de països de fora de l’UE i no se’ls pot aplicar la normativa europea. Acaben sent reclamacions quasi impossibles de resoldre”.
Ara s’aproxima una de les campanyes de compra digital massiva més important de l’any: el Black Friday, dies de grans descomptes i ofertes promocionals que incentiven grans volums de compra, majoritàriament per Internet. En cas de ser de les persones que esperen amb ganes aquesta època de l’any, Conte adverteix “mirar els preus dels productes que ens interessen uns dies abans per comprovar que durant el Black Friday estan rebaixats”. També cal tenir en compte que “la publicitat és vinculant”, és a dir, “si una botiga anuncia un descompte per un producte un dia determinat, l’han d’aplicar. En cas de no fer-ho, estarien fent publicitat enganyosa i això és denunciable”. En qualsevol cas, és recomanable, segons explica la tècnica, guardar sempre el tiquet per a possibles devolucions, i també és important saber que en compres per Internet es disposa d’un termini de 14 dies per tornar la nostra adquisició, exceptuant aquells productes personalitzats, els que tenen data de caducitat, productes que no es puguin reutilitzar per raons d’higiene, entrades d’espectacles, etc. “Sempre cal llegir la política de canvis i devolucions i, si es dubta, consultar a l’OMIC”, recomana Conte.