Els centres educatius de Caldes encaren un curs ‘fora de sèrie’
- 08/09/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
Personal docent i directiu de les escoles i instituts calderins, coordinats amb l’Ajuntament i el CAP de referència, treballen diàriament per implementar les noves directrius marcades per la Generalitat i crear entorns lliures de la Covid-19
IMATGE | Mestres, professors i personal docent treballen des de l’1 de setembre per adequar les instal·lacions a les noves mesures de prevenció i crear entorns segurs amb l’arrencada del nou curs. > Q. PASCUAL
En els darrers mesos, l’1 de setembre ha estat una de les dates més assenyalades arran l’esclat de la pandèmia de la Covid-19. Milers de docents d’arreu de Catalunya enfilaven un inici de curs absolutament excepcional i incert, amb el gran repte per endavant de garantir l’escolarització de milers d’estudiants en un context greument amenaçat per la ràpida propagació del coronavirus. Aquest desafiament no és una tasca fàcil: com garantir la prevenció i la seguretat en un espai que és socialitzador, físicament limitat i on hi conviuen diàriament centenars de persones?
Els departaments d’Educació i Salut de la Generalitat de Catalunya han ideat uns seguit de procediments d’actuació dirigits als centres educatius i a les famílies dels alumnes per orientar-los en la detecció precoç de casos i així poder mantenir –en el màxim dels possibles- entorns segurs on poder assolir els objectius educatius de cada centre. No obstant això, i a causa de l’evolució de la pandèmia en les darreres setmanes, les directrius van requerir noves mesures addicionals que van ser establertes el passat 25 d’agost. El mateix dia, la consellera de Salut, Alba Vergés, va remarcar que “no hem descansat ni descansarem perquè els infants puguin exercir el seu dret educatiu i pedagògic amb seguretat”, malgrat la complexitat de l’epidèmia, i va reiterar la crida a la societat a mantenir l’esforç per començar el curs de la millor manera possible, que això és a través de les mesures bàsiques –distància, mans i mascareta- i reduir la interacció social.
Al marge, però, de les bones intencions del Govern català, en moltes ocasions la teoria es veu superada per la seva posada en pràctica, i front la situació de brots de la Covid-19 en plena campanya de tornada de les vacances d’estiu, molts i moltes es pregunten si aquestes mesures de prevenció i seguretat estaran a l’alçada de les circumstàncies.
Jaume Balart, director de l’Institut Manolo Hugué de Caldes de Montbui, no posa en dubte l’arrencada del curs 2020-2021, que a la vila tindrà lloc el proper dilluns 14 de setembre: “Hauria d’haver-hi un terratrèmol perquè el curs no comenci, ja que així s’ho ha proposat el departament d’Educació”. Però en aquest inici que ja és imminent, Balart explica que “tots els protocols d’obertura que havíem plantejat al juliol han quedat obsolets” i alguns centres educatius denuncien no comptar amb els recursos necessaris –i que se’ls havia promès amb anterioritat des de la Generalitat- per complir amb totes les mesures sense fissures. Sense anar més lluny, a l’INS Manolo Hugué “demanàvem un increment de professorat d’entre un 8 i un 10%, és a dir, entre 6 i 8 professors, per tal de poder formar els grups estables amb ràtios no superiors als 20 alumnes. La primera resposta del departament ha estat la de no assignar-nos-en cap. Després de molt insistir, comptem només amb un professor de reforç i amb això comencem el curs” segueix el director del centre. En aquestes circumstàncies es fa difícil el desdoblament de grups, però Balart explica que “internament, hem fet tot el possible per reduir-los una mica”.
LA NOVETAT DES GRUPS ESTABLES DE CONVIVÈNCIA
A banda de l’ús de les mascaretes, la distància, la presa de la temperatura, el gel hidroalcohòlic o els dosificadors per netejar els mobles i el material, una de les mesures que més s’han sentit a dir en el decurs d’aquests dies és la de crear grups estables de convivència, popularment anomenats ‘grups bombolla’. La mesura implica l’aïllament d’un nombre limitat de persones (la classe) els quals duguin a terme totes les activitats conjuntament, restringint el contacte amb altres membres d’altres grups. Aquesta és la peça fonamental de la nova organització dels centres educatius per aquest curs, proposada per la Generalitat, i que permetrà –segons el Govern- una més ràpida actuació de contenció front l’aparició de nous contagis.
La darrera actualització amb les noves directrius estableix la obligatorietat dels grups estables a partir dels alumnes de 2n cicle d’educació infantil i primària, amb ràtios no superiors als 20 alumnes, mentre que a secundària es reduiran sempre que sigui possible. En aquest sentit, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, va remarcar a finals d’agost que els grups seran el més reduïts possible en funció de les característiques del centre i va recordar que a Catalunya la ràtio és d’un mestre per cada 16 alumnes: “El context, el territori, l’organització, el tipus d’ensenyament o el tipus d’edifici acaben explicant el paràmetre marc de 20 alumnes a infantil i primària”. Pel que fa a la secundària, va explicar que “hi intervenen aspectes com les optatives, especialitats, tallers…, que marquen una diversitat més gran”.
D’altra banda, una de les mesures que també s’ha vist darrerament afectada ha estat l’ús obligat (o no) de la mascareta en l’àmbit educatiu. Finalment, s’ha considerat determinar –ne el seu ús dins de l’aula de manera obligatòria només a partir dels 12 anys, a educació secundària, batxillerat, formació professional i centres de formació d’adults. Pel que fa a l’educació primària (o a partir dels 6 anys) l’ús obligat de la mascareta queda reduït en el moment d’accés al centre, als passadissos i quan ho determini la situació epidemiològica.
En relació al control de símptomes, es recomana als centres educatius que realitzin un control diari de la temperatura dels alumnes, tot i que cada centre decidirà com ho farà en funció de les seves característiques.
IMATGE | Mestres d’educació primària de l’Escola El Calderí treballen presencialment en el centre, mantenint les distàncies i preparant el nou curs a l’espera de l’arribada dels alumnes el dia 14. > Q. PASCUAL
LA INVERSIÓ MUNICIPAL EN MESURES DE PROTECCIÓ
En previsió a l’excepcionalitat del nou curs escolar, l’Ajuntament de Caldes ha incrementat els treballs de manteniment i millora que cada any es duen a terme a les escoles durant l’estiu. Així, la brigada municipal ha realitzat treballs d’adequació i pintura, de senyalització i de col·locació de nous materials com mampares, mascaretes, paper industrial, desinfectant de superfícies, dosificadors, senyalització adhesiva, etc. que s’afegeixen a les feines habituals en els centres educatius. Segons ha informat el consistori calderí, de moment la inversió municipal és de més 22.000 euros, quedant encara pendents tasques per ultimar –i comptabilitzar- aquesta setmana a l’Escola Montbui i a l’Escola Pia.
** FE D’ERRATES**
En l’edició en paper del 8 de setembre, en la notícia referent a la tornada a l’escola consta que l’Ajuntament de Caldes ha cedit l’Espai de Can Rius a l’Escola El Calderí per tal de garantir la ràtio marcada per la Generalitat. No obstant això, el consistori calderí ha rectificat la dada al matí del 8 de setembre. Finalment, cap escola de la vila requereix més espai del que ja disposa en el centre educatiu per a l’arrencada del curs 2020-2021.
I SI HI HA UN CAS DE COVID-19 EN L’ENTORN ESCOLAR?
Els departaments de Salut i d’Educació han establert el protocol que determina com ha de ser la gestió dels possibles casos de Covid-19 que es puguin produir en els centres educatius durant aquest curs. En cas que un alumne o membre del personal presenti símptomes compatibles amb la Covid-19, les pautes estan ben marcades: adreçar a la persona en un espai separat i ventilat, col·locar-li la mascareta i en cas de símptomes de gravetat, trucar al 061.
El document també estableix, de forma orientativa, els elements de decisió per establir quarantenes, tancaments totals o tancaments parcials. Així, si es produeix un cas positiu, tot el grup estable de convivència haurà de fer aïllament preventiu a casa durant 14 dies. Això suposarà la interrupció de l’activitat lectiva presencial del grup i a tots se’ls farà una prova PCR al més aviat possible. Segons el Govern, i a partir d’aquest protocol d’actuació, “el resultat negatiu en aquesta prova als membres del grup no eximeix la necessitat de mantenir l’aïllament domiciliari durant 14 dies, atès que és un període màxim d’incubació del virus”. D’altra banda, en cas que dos membres de dos grups diferents que comparteixen un mateix espai (com l’edifici, un torn, el menjador…) tinguin un resultat positiu de la PCR, el Servei de Vigilància Epidemiològica serà l’òrgan responsable de fer-ne la valoració i “podria recomanar l’aïllament domiciliari dels grups d’aquell espai durant 14 dies”.
D’altra banda, el retorn al centre educatiu d’un cas confirmat de Covid-19 es farà un cop passin “com a mínim 72 hores des de la resolució dels símptomes”, i sempre i quan la persona no hagi requerit ingrés hospitalari, l’hagi atès l’atenció primària i hagi estat aïllada al domicili durant al menys 10 dies. Per tornar al centre no serà necessària la realització d’una PCR de control.
En qualsevol cas, en el supòsit que la situació epidemiològica obligui a aturar l’activitat lectiva presencial en el centre educatiu, el departament d’Educació ha assegurat que “la formació es continuarà impartint via no presencial, garantint la continuïtat del curs escolar”.