
Una nova mobilitat per a una nova realitat
- 02/06/2020
- 0 comments
- Jordi Rius
- Categoria: Actualitat
- 0
Caldes estrena la conversió de l’avinguda Pi i Margall en zona de vianants en dimarts i cap de setmana coincidint amb la primera fase de desconfinament
IMATGE | Des d’aquest dissabte, els vianants han passejat per tota l’amplada de l’avinguda Pi i Margall. S’han habilitat senyalitzacions que indiquen la prohibició del pas a vehicles a motor.> J. SERRA
Dimarts passat ja es va fer una primera prova de coexistència entre el que és el mercat setmanal –que des del 12 de maig ocupa l’avinguda Pi i Margall- i les primeres terrasses de bars i restaurants del carrer, que van poder obrir donat que el municipi ja es troba en la fase 1 de desescalada. Aquell dia, l’avinguda Pi i Margall ja es va convertir en zona de vianants des de la Plaça de l’Àngel fins al carrer Homs entre les 6 del matí i les 16 hores.
“Hem tirat endavant aquest pla de mobilitat amb aquest punt de provisionalitat que ens obliga la Covid-19”
Isidre Pineda, alcalde de Caldes
Aquest cap de setmana, des de dissabte de 9 h del matí fins a les 24 h de diumenge -l’horari que estableix l’ordenança municipal que és quan s’han de tancar les terrasses- la conversió en zona de vianants ha estat total, una mesura que també es va estendre a ahir dilluns, festiu a Caldes per tractar-se de la Segona Pasqua.
La mesura estrella de convertir en àrea de vianants l’eix del centre del municipi és de fet una actuació que ja preveia el Pla de Mobilitat però que s’ha accelerat amb motiu de la pandèmia. I l’alcalde de Caldes, Isidre Pineda, defensava així l’adopció d’aquesta nova estratègia de mobilitat: “Hem de posar les persones en el centre de debat per prioritzar la seva salut i seguretat. Són dies excepcionals que requereixen de decisions fermes que poden ser complicades però que poden ser una oportunitat”. Pineda ha afegit que “hem tirat endavant aquest pla de mobilitat amb aquest punt de provisionalitat que ens obliga la Covid-19”.
A més de facilitar la sortida de la ciutadania al carrer i l’accés al comerç local de forma ordenada i amb garanties, aquesta nova mobilitat persegueix facilitar la interacció social i donar suport a la reactivació econòmica, minimitzar la contaminació acústica i ambiental de la zona més densament poblada i pacificar i ampliar el centre històric.
GUANYAR ESPAI I CANVIS DE SENTIT DE CARRERS
La conversió en zona de vianants de l’avinguda Pi i Margall tres dies a la setmana ha comportat que “les voreres hauran d’estar lliures perquè la gent es pugui desplaçar sense cap impediment i sense cap obstacle”, assenyala Jaume Mauri, regidor d’Espais Públics i Sostenibilitat. Així, una de les primeres mesures que s’ha adoptat és reomplir els escocells que envolten els arbres del carrer amb sauló arran de la vorera. “D’aquesta manera tenim una vorera més ampla, sense obstacles”, admet Mauri. La mesura també s’ha pres a l’avinguda Fontcuberta.
Aquesta nova mobilitat també ha obligat a efectuar canvis de sentit de carrers que persegueixen reduir el pas del vehicles pel centre i que ja són permanents. Així, el tram del carrer Major entre el torrent de Salze fins a la plaça de l’Àngel canvia de sentit. Els veïns, vehicles d’emergències i autoritzats poden anar del carrer Major al carrer Asensi Vega i enllaçar amb Font i Boet. La resta de vehicles que baixin del carrer Major han de girar cap al carrer Escoles Pies. Unes pilones col·locades a l’avinguda Pi i Margall, a l’altura de la plaça de l’Àngel acotaran l’àrea els dies en què el carrer serà zona de vianants. En els dies que es permeti el trànsit per l’avinguda Pi i Margall -dilluns, dimarts fora de l’horari del mercat, dimecres, dijous i divendres- els vehicles que circulin per l’avinguda hauran de girar cap a la dreta en el moment d’arribar a la plaça de l’Àngel. Un altre carrer que canvia de sentit és el carrer Migdia “i ara anirà cap a sud, cap a la plaça Moreu per donar sortida als veïns dels carrers George Lawrence i Aparici”, sosté el regidor d’Espais Públics i Sostenibilitat.
Com a propostes d’acció de caracter general, les recomanacions per anar caminant per la dreta estaran indicats amb senyalització vertical i horitzontal a les avingudes Pi i Margall i Fontcuberta, Passeig del Remei i als carrers Sant Pau, Forn, Font i Boet entre d’altres. Aquests senyals horitzontals també estaran pintats als passos de vianants per garantir la distancia de seguretat de dos metres entre les persones.
IMATGE | El c. Major entre el torrent de Salze i la plaça de l’Àngel ha canviat de sentit i ara és de baixada. Els cotxes han de sortir pel c. de les Escoles Pies.> J. SERRA
POSSIBILITAT D’AMPLIAR TERRASSES
Una altra línia d’actuació és l’ampliació de terrasses i bars, a Pi i Margall i plaça de l’Àngel. La resta de bars i restaurants han de contactar amb Serveis Territorials per estudiar les possibilitats d’ampliació. “Som conscients de l’impacte econòmic que ha suposat la pandèmia per als bars i restaurants i hi posarem facilitats”, assegura l’alcalde de Caldes. En aquest sentit s’ha refermat el regidor d’Espais Públics i Sostenibilitat que ha subratllat que “estudiarem cas per cas perquè les voreres estiguin lliures. D’alguna manera, estem agafant el que ja estava previst al Pla de Mobilitat i implementant-ho ara donat que la crisi sanitària ens ha donat la urgència de fer-ho ara”. En tot cas, es prioritza que hi hagi prou espai entre els vianants i aquells que estiguin a les terrasses.
Un dels establiments que ha ampliat la superfície de terrassa aquest dissabte és La Vallesana espai de degustació, que ha posat sis taules sobre les llambordes de l’avinguda que doblen l’espai de les taules fixes de què disposa a la seva tarima. El seu responsable, Marc Miras, ha explicat que “ja ens semblava bé convertir en zona de vianants l’avinguda Pi i Margall abans de l’esclat de la pandèmia i ara, aquesta prova pilot, ens pot donar molts indicadors de si pot funcionar o no la mesura”. A la part de la botiga, hi poden accedir com a màxim tres persones.
LA ZONA BLAVA ES REACTIVA
Des de dilluns de la setmana passada, s’ha reactivat la zona blava, amb la recomanació de fer un ús preferent de l’app ElParking i de fer servir guants per manipular els parquímetres. “Volem tornar a incentivar la rotació de vehicles”, assegura Pineda. També està previst habilitar nous aparcaments per a bicicletes i vehicles de mobiltat personal (patinets), hi ha la previsió de pintar nous ciclocarrers -que se sumarien als ja existents de Font i Boet, plaça Catalunya, Sant Pau i Raval Canyelles-, marcant la distància entre els ciclistes i també permetent la circulació de patinets. Pineda ha afegit que, per poder aplicar tots aquests canvis en la mobilitat i que la ciutadania estigui ben informada “també estem treballant en la contractació de dos nous agents de mobilitat i civisme”.
L’alcalde de Caldes ha destacat que moltes de les mesures que s’han implementat “tenen un cost reduït o mínim i els únic costos destacables són la gestió de personal, els agents de mobilitat i esforços policia local” i defensa que aquesta nova normalitat “està feta des de la racionalització, amb costos molt menors”.
TRANSPORT PÚBLIC
En aquesta nova estratègia de mobilitat també es fixen uns criteris tant per als usuaris com per les companyies operadores d’autobusos i als taxistes. Així, és obligatori usar mascaretes als vehicles i parades, cal intensificar la netejar i desinfecció de vehicles a cada torn o jornada als busos i després de cada servei al taxi. D’igual forma es recomana col·locar mampares als taxis per garantir la separació entre client i conductor i que hi hagi hidrogel als vehicles. També es recomana col·locar enganxines per ordenar les cues i les distàncies a les parades de bus i taxis i fer una senyalització interior dels autobusos per informar sobre els seients disponibles. Els autobusos han d’estar al 50% de la seva capacitat, s’ha de garantir la màxima separació entre els ocupants i ningú es pot asseure als seients que hi ha just darrere del conductor. També es preveu fer un seguiment de l’ocupació del transport públic per si cal incrementar el servei.
El Pla de Mobilitat també estipula com a bona pràctica el foment de teletreball i la mobilitat activa a les indústries i oficines dels polígons industrials i dels edificis d’oficines i facilitar el repartiment de les compres establint espais i horaris de repartiment preferents.
Altres notícies
Autor
Ha treballat a mitjans comarcals, com ara El Punt, i també a Barcelona. Ara fa una aposta per descobrir els racons amagats de Caldes.