Els comerços aixequen persianes entre mascaretes, guants i gel hidroalcohòlic
- 06/05/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
A partir d’aquest dilluns s’ha autoritzat la obertura al públic dels locals i establiments de comerç minorista i de serveis professionals
IMATGES | Comerços i establiments de serveis professionals de diferents sectors comercials de Caldes que aquesta setmana han tornat a obrir de cara al públic, amb cita prèvia i prenent mesures de seguretat.> CEDIDES
Aquest dilluns 4 de maig començava la fase 0 del pla de transició gradual que, per fi, ha trencat amb les sis setmanes de confinament absolut, i obligat! arran la pandèmia de la Covid-19. Després que l’Estat atorgués el permís als infants i joves –acompanyats d’un adult- a sortir a passejar una hora al dia, aquesta setmana ha estat el torn de les pràctiques esportives individuals, els passejos generalitzats a persones vulnerables o gent gran i la obertura al públic dels comerços i establiments de serveis professionals, així com la restauració i l’hostaleria.
Tot i que el tret de sortida començava el mateix dilluns, molts comerços s’han vist forçats a ajornar el dia d’obertura per enllestir el local comercial segons les mesures de seguretat i d’higiene que recomana el Govern estatal, i així evitar una nova i ràpida propagació del temut coronavirus. Ha estat el cas del centre de perruqueria RAF Estilistes, que ha obert les portes al públic aquest dimarts “per poder comunicar els nous protocols d’actuació als treballadors i clients” comentava Raúl Fernández, gerent del saló calderí.
I és que la posada en marxa dels comerços durant aquesta fase de la desescalada no ha estat una tasca fàcil. Les mesures de prevenció que cal prendre requereixen una important inversió en neteja, desinfecció o d’instal·lacions de mampares, entre d’altres, i en alguns casos, pot no sortir rendible. Per aquest motiu, alguns establiments poden haver-se vist forçats a esperar una nova fase del desconfinament, quan les mesures requerides possiblement no siguin tant restrictives (ni costoses, econòmicament parlant).
No obstant això, la resposta –en molts casos- dels clients i clientes és el motor que impulsa al petit comerç a seguir lluitant i superar els efectes d’aquesta crisi sanitària. “Els clients estan molt contents de tornar al nostre saló i fa dies que ja es van posar en contacte amb nosaltres per donar-nos ànims de cara a la reobertura. Aquesta setmana –deia aquest dilluns- esperem una gran afluència de gent els primers dies, així demostrem que el sector de la perruqueria i de l’estètica és de primera necessitat, i no un servei de luxe”, seguia explicant el gerent de RAF Estilistes. En altres ocasions, tal com explica Gemma Lloveras de la sabateria Kamina, el contacte diari amb els clients a través de les xarxes socials ha estat essencial per mantenir l’esperit d’esperança i optimisme: “A l’inici del confinament vaig viure amb por i angoixa, i amb els dies em vaig animar i vaig començar a interactuar amb els clients. El contacte amb ells, encara que fos per missatges, em va ajudar a viure millor la situació”.
OBERT, SÍ. PERÒ AMB MESURES DE PREVENCIÓ
Amb l’objectiu de facilitar el procés de reobertura comercial, el Govern ha establert uns protocols d’actuació amb recomanacions i bones pràctiques higienico-sanitàries en els diferents àmbits de l’activitat comercial. En aquest sentit, s’ha configurat una guia general- dirigida a l’activitat comercial en establiments físics- i altres més específiques, adreçades als salons de perruqueria i als establiments físics de roba.
Gemma Lloveras, de la sabateria Kamina, compta amb dues plantes en el seu local comercial i ha replantejat la seva estructura per habilitar l’espai segons les recomanacions del Govern: “He hagut de tancar la planta de dalt i treballem a la de baix, on hem deixat només un espai on atendre als clients, hem retirat totes les joguines que teníem per entretenir als infants i, lògicament, treballem amb mascareta, pantalla i guants”, explica la gerent del comerç calderí. A més dels canvis en l’espai, Lloveras ha establert un protocol d’actuació amb mesures d’higiene específiques per garantir la seguretat als clients : “És obligatori l’ús de la mascareta i abans d’entrar al local desinfectem mans. No deixem tocar les sabates i per provar-les utilitzem uns mitjons d’un sol ús que al final de la venta llencem. D’altra banda, dos cops al dia es desinfecten els panys, superfícies, datàfon i el terra. El bany no està a disposició dels clients, i en cas d’urgència, es procediria a desinfectar-lo immediatament després del seu ús”.
A RAF Estilistes també han establert un protocol d’actuació rigorós per aquesta primera fase de la desescalada: “El client ha d’esperar a fora i entrar sol, amb mascareta i guants (excepte els menors o persones amb mobilitat reduïda, que poden venir acompanyats d’una persona). Després, han de desinfectar-se amb gel hidroalcohòlic, posar-se guants de plàstic i uns peücs per cobrir les sabates. Són atesos de manera individual i la distància entre les butaques del saló és superior als dos metres”. Durant el servei, “es renta el cabell de manera obligada i només s’utilitza material d’un sol ús”. Pel que fa als treballadors, “anem vestits amb bates de protecció, guants, mascareta, peücs i pantalla protectora”.
També altres establiments, de serveis professionals, s’han estrenat de nou aquesta setmana, després d’uns dies de tancament arran el confinament. N’és un exemple la Clínica Dental Torrent, que han començat aquest dilluns a atendre les urgències seguint el protocol del COEC: “Fem unes preguntes prèvies als pacients per telèfon, per conèixer el seu estat de salut. Si tot és correcte, li donem cita. S’ha de venir a la consulta de manera individual i, quan arriben, se’ls pren la temperatura i se’ls cedeix peücs i gorra. També cal que es rentin les mans amb gel hidroalcohòlic i, tot seguit, passen a la sala d’espera. Nosaltres, d’altra banda, anem vestits amb els EPIS corresponents””, explica la seva gerent, la odontòloga Carme Torrent.
En termes generals, una de les pautes bàsiques d’higiene i seguretat en establiments comercials més destacades és la regulació de l’accés de manera que no se superi mai un terç de l’aforament del local, de manera que els clients puguin mantenir entre ells una distància de seguretat d’almenys 1 metre. És important tenir aquesta recomanació molt visible en un cartell a l’entrada de l’establiment. També en cas que hi hagi cues, cal vetllar perquè es respecti la distància, també a fora del local. En qualsevol cas, els clients han de ser atesos de manera individual i sempre que sigui possible, s’ha d’anar al comerç amb cita prèvia.
D’altra banda, convé disposar de mitjans per evitar que els consumidors toquin en la mesura del possible els productes directament amb les mans, sobretot facilitar guants d’un sol ús i dispensadors de productes de neteja de mans–a banda del rentat de mans, freqüent al llarg del dia, en els treballadors/es-. En aquest punt, afegir que és d’obligat compliment l’ús de guants i mascareta per als professionals que han de tenir contacte amb els clients.
També es tenen en compte els mètodes de pagament, prioritzant el cobrament amb targeta, mantenint sempre la distància de seguretat i la desinfecció freqüent dels aparells electrònics. Es cas de pagament en efectiu, és indispensable l’ús de guants. Però en qualsevol cas, és preferible facilitar l’ús del telèfon i incentivar les comandes electròniques i distribució a domicili per evitar les aglomeracions i l’exposició al contagi.
AJUTS PER PAL·LIAR L’IMPACTE ECONÒMIC
Les ganes de reprendre l’activitat de tants botiguers i petits comerciants no era cap capritx, sinó una necessitat real per recuperar, en molts casos, importants pèrdues arran més de 40 dies de clausura, al que cal sumar-li les despeses habituals del lloguer o hipoteca, personal i manteniment. Segons Fernández de RAF Estilistes, “aquesta situació excepcional de l’estat d’alarma ha afectat greument a l’economia empresarial i familiar”. Per tal de fer-li front, molts comerciants han aconseguit rebaixar l’impacte econòmic del coronavirus prenent algunes de les mesures que tenien a l’abast, com l’ajornament de pagaments –gràcies a l’aprovació del nou calendari fiscal- o amb ERTE’s per mantenir al personal contractat. En el cas de Lloveras, qui creu que “serà un any molt dur, amb aquest mes i mig perdut, que no es podrà recuperar”, agraeix a la propietària del seu local comercial la suspensió del lloguer durant el confinament.
El Govern, a través del Departament d’Empresa i Coneixement, ha activat un paquet de línies de subvencions en l’àmbit del comerç al detall, dels serveis, l’artesania, i la moda, amb la finalitat de donar suport a la reactivació econòmica d’aquests sectors davant la situació derivada de l’emergència sanitària de la Covid-19. Aquest Pla d’ajuts impulsat pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) està dotat de 9 milions d’euros i ja es poden presentar les sol·licituds per mitjans telemàtics, amb un termini variable en funció de cada programa. El pla s’adreça a persones treballadores autònomes, pimes i microempreses de comerç al detall i serveis, artesania i moda, tant individuals com associades o agrupades que estiguin obligades la tancament arran de la declaració de l’estat d’alarma o bé, que hagin patit un descens del 70% de la facturació, en els mesos de març i abril, respecte els mateixos mesos de 2019.
Tal com especifica aquest Pla d’Ajuts al comerç, també s’hi poden acollir les entitats territorials i sectorials del sector comerç, els gremis, les associacions de mercats municipals sedentaris i no sedentaris i els ajuntaments en l’impuls d’actuacions de reactivació econòmica.
En l’àmbit municipal, l’Ajuntament de Caldes ja va anunciar a l’inici del confinament un Pla de Xoc Econòmic per pal·liar les pèrdues materials generades per la situació de pandèmia, dotat d’1 milió d’euros, el qual és fraccionat en diverses branques o línies d’actuació. En la roda de premsa telemàtica del passat 30 d’abril, l’alcalde de la vila calderina, Isidre Pineda, va destacar la importància del tancament pressupostari de l’exercici del 2019, el qual “permetrà utilitzar el romanent de 2.138.000 euros per afrontar aquest Pla de Xoc” gestionat des del govern local. Pineda va explicar que, d’aquesta quantitat, 1.138.000 euros es destinaran a liquidar deute pendent, i el milió restant es destinarà al pla post-coronavirus en el qual “el govern encara hi està treballant”.
ON ACONSEGUIR EPIS PER A UNA OBERTURA PLENAMENT SEGURA
A la reunió de la Taula de Comerç celebrada el passat 29 d’abril, el sector comercial calderí va mostrar preocupació pel proveïment dels materials d’autoprotecció (EPIS) necessaris, tant per a les persones treballadores com per als seus clients, de cara a la obertura d’aquesta setmana, i on és d’obligat compliment l’ús d’aquest material. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Caldes, a través del Servei d’Empresa, ha fet una cerca d’empreses locals o de l’entorn del municipi que siguin proveïdors d’aquests productes i materials d’autoprotecció. A continuació podeu consultar aquest llistat de proveïdors.