Com realitzar la declaració de la renta en temps de confinament
- 17/04/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 3
Meritxell Lleixà: “L’Agència Tributària ofereix les eines necessàries per presentar la Renda de manera telemàtica”
IMATGE | Meritxell Lleixà, sòcia gerent de Dínamis Economistes & Advocats.> cedida
El mes d’abril és temps de primavera. De nous colors, amb tonalitats més vives que es fan molt evidents quan passegem pel carrer o ens endinsem a la natura. També és temps de pluges intenses, i alguns dies grisos; de proliferació de les al·lèrgies, els esternuts i la congestió nasal.
Aquest mes d’abril, lluny de semblar-se al d’anys anteriors, serà un mes de confinament, de respirar poc aire exterior, de conviure més estretament amb la família més propera i apreciar els moments que trobem per a un/a mateix/a. Està sent un mes complicat, i en alguns casos extremadament complicat, dur i trist.
Però hi ha coses que no canvien. I una d’elles és el calendari de la campanya de la declaració de la renda. Podrem presentar-la sense inconvenients, donades les circumstàncies actuals? Es podrà fer en tots els casos? Es preveuen canvis en les dates de la campanya d’enguany?
Meritxell Lleixà Balaguer, economista especialitzada en fiscalitat i sòcia gerent de Dínamis Economistes & Advocats, S.L.P, ens explica com es preveu la campanya d’enguany i quines són les novetats que faciliten el tràmit telemàtic.
· El passat 1 d’abril va començar la Campanya de la Renta 2019, i s’estendrà fins a 30 de juny. Durant aquest temps, els ciutadans i ciutadanes d’arreu d’Espanya hem de presentar les nostres declaracions. A simple vista, sembla que la situació d’alarma decretada pel Govern no interromp ni modifica aquest deure fiscal amb l’Estat…
Ara per ara, no tenim notícies que el Govern tingui intensions de realitzar cap actuació al respecte. De moment els terminis per a la presentació de la renda segueixen sent els habituals, com comentes amb finalització el dia 30 de juny. Tot depèn de com evolucioni la situació que estem vivint, no em sorprendria que a l’últim moment es decretessin algunes mesures per ajudar al contribuent; com podria ser un ajornament en la data de presentació o algunes facilitats per a ajornar el pagament que siguin més beneficioses que les vigents.
L’Administració ja facilita al contribuent la manera d’identificar-se telemàticament i poder tramitar-ho tot; fins i tot per aquells que no disposen de Certificat Digital
· I pel que fa a les dates màximes per realitzar els ingressos de la Renta i per rebre la devolució? Podria donar-se algun canvi o ajornament en aquest sentit?
De moment es desconeix si el Govern aplicarà algunes mesures al respecte, tal com ha fet pels impostos del 1r trimestre del 2020. Pensa, però, que fins al mateix dia 15 d’abril (últim dia per a la domiciliació dels impostos), el Govern no ha publicat el Decret que regula aquestes mesures extraordinàries, així que ja es veurà… Depèn de com evolucioni tot plegat. De moment segueix sent el 30 de juny la data màxima per a la presentació de la declaració. I pel que fa a les dates màximes per a rebre al devolució, segueixen vigent els terminis de sempre, que són fins 6 mesos després de la presentació de la declaració; és a dir que s’hauria de cobrar abans de finalitzar l’any. Si passats els 6 mesos, no han realitzat la devolució pertinent, es comencen a meritar interessos que pagarà Hisenda a favor del contribuent.
· Són ja més de 30 dies de confinament. Podrem, els ciutadans i ciutadanes presentar les nostres declaracions de la renta de manera telemàtica? Serà viable en tots els casos?
Sí, per aquest efecte no hi ha cap problema. L’Agència Tributària ja fa anys que ofereix les eines necessàries perquè així sigui. Des de la pàgina web d’Hisenda es pot fer tot el tràmit de presentació mitjançat el “Renta Web”, o també es pot fer mitjançant l’aplicació per a mòbil “Agència Tributària”.
A més, sí que és viable en tots els casos. L’Administració ja facilita al contribuent la manera d’identificar-se telemàticament i poder tramitar-ho tot; fins i tot per aquells que no disposen de Certificat digital.
Les úniques dificultats que poden sorgir serien: la desconeixença o impossibilitat de l’ús de la tecnologia, o la desconeixença de la llei pel fet de no saber com informar d’algun rendiment/operació que no solen ser habituals pel contribuent (com podria ser una compravenda d’un immoble, un rescat d’un pla de pensions,…). En aquest punt és on entraria l’ajuda d’un professional extern/gestoria o també del suport que et dóna hisenda mitjançant les diverses eines disponibles per al contribuent.
La novetat d’aquest any, degut a l’estat d’alarma en què ens trobem, és que a més a més de l’atenció presencial a les oficines d’Hisenda, posen en marxa un servei anomenat, “Li truquem”
· I en aquells en què, per exemple, s’hagin de presentar documentacions importants per a la declaració de la renta? En aquests casos, el termini per a la presentació de la declaració es pot perllongar?
El cas que em comentes només es donaria si Hisenda iniciés un procediment d’inspecció de la declaració ja presentada. A partir d’aquí pot requerir al contribuent la documentació que creguin necessària per a argumentar o justificar alguna informació declarada. Aleshores, els terminis per a la presentació de la documentació requerida ja es regeixen per la Llei General Tributària. Per tant, no és possible que es perllongui el termini per a la presentació, o com a mínim per aquest motiu concret.
· Has comentat que existeixen eines per ajudar al contribuent a presentar les seves declaracions … Hi ha algun servei d’ajut específic com guies pràctiques o telèfons d’atenció al públic?
Per als contribuents que no saben com fer la presentació telemàtica, l’eina que et dóna Hisenda és l’anomenada “Cita prèvia”. La novetat d’aquest any, a causa de l’estat d’alarma en què ens trobem, és que a més a més de l’atenció presencial a les oficines d’Hisenda, posen en marxa un servei anomenat, “Li truquem”. Aquest servei sorgeix per evitar les aglomeracions que es formen a les oficines i d’aquesta manera evitar o reduir les consultes presencials. Mitjançant una trucada telefònica, prèviament concertada, el funcionari podrà fer-li al contribuent la presentació de la renda. Cal dir que aquest servei no s’habilita fins al dia 5 de maig. Caldrà també veure com funciona…
Per a poder concertar la cita es pot fer a través de la web https://www.agenciatributaria.es/AEAT.internet/ca_es/Renta.shtml. També hi ha la possibilitat que el contribuent pugui fer les consultes necessàries a través del “Servei d’Informació Tributària Bàsica per a dubtes”, al telèfon 901 33 55 33 o també al 91 554 87 70.
· Entenem que les gestories també ofereixen aquest servei, i poden ells mateixos presentar les declaracions, tot i seguir en estat de confinament…
Evidentment, les gestories ens hem d’adaptar a la situació que estem vivint i aprofitar les eines tecnològiques per a poder oferir el mateix servei sense cap problema. A DÍNAMIS, la gestoria on jo treballo, tenim mitja plantilla fent teletreball i l’altra meitat a l’oficina, per la qual cosa les consultes poden ser telefòniques o mitjançant videoconferències, sense necessitat de fer una reunió presencial. Normalment la majoria de clients ja ens fan arribar via e-mail la informació necessària per a poder fer la declaració i poder-la presentar telemàticament. També s’ofereix la possibilitat de realitzar consultes per aclarir dubtes per saber com informar d’alguna operació concreta en la declaració. L’estat de confinament en què ens torbem no és impediment per a la correcta coordinació i execució de la campanya de renda del 2019.
Aquests dies han estat i segueixen sent un constant allau d’informacions per part de l’Estat, així que cal estar molt atents i disponibles per a poder aplicar les novetats pertinents en cada situació.
Realment suposa un esforç important pel nostre sector, i cal que ens informem diàriament. Esperem que tot s’estabilitzi aviat.