Calonge, un geni amb estil propi
- 04/02/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Cultura
- 0
El MNAC adquireix obra de l’artista calderí i la família cedeix 150 originals de la seva obra a la Biblioteca de Catalunya
IMATGE | Autoretrat d’Antoni Calonge que forma part de les obres recuperades per la seva germana Rosa Maria, a la casa familiar de Caldes, amb la voluntat de fer que el seu llegat arribi com més lluny millor. > CEDIDA
Antoni Calonge Fontcuberta (1956-1988) és el nom complet de l’artista calderí Calonge, una figura referent del còmic de principis dels anys vuitanta. La mort prematura del dibuixant i fora de l’era d’Internet fa difícil recordar la figura prometedora en què s’havia convertit en el món del dibuix, per això la seva germana, Rosa Maria, vol que “el seu llegat arribi com més lluny millor” després de recuperar, a la casa familiar de Caldes, tots els originals de l’artista.
Des de molt petit Calonge ja s’interessa pel dibuix, realitzant els seus propis manuals o creant les seves pròpies pel·lícules, en què dibuixava les seqüències en paper vegetal i que visionava amb la seva germana Rosa Maria. El seu destí semblava predestinat. La personalitat de Calonge era molt tancada, fins i tot podia semblar la d’una persona turmentada, però potser era fruit de la seva maduresa mental, que no coincidia amb la seva edat real. Amb 17 anys comença a professionalitzar-se publicant els seus primers treballs a l’Editorial Bruguera i en algunes capçaleres com El Correo Catalán, El Papus, Don Balón, El País Semanal o Interviú. A partir de l’any 1980 va publicar a Bésame Mucho però aviat va passar a publicar a El Víbora, en què va desenvolupar la seva carrera com a dibuixant. El seu talent ja es mostrava amb el domini del dibuix utilitzant qualsevol tècnica, la narrativa seqüencial, el llenguatge dramàtic i d’humor.
IMATGES | Algunes de les imatges i il·lustracions de Calonge que es van poder veure a l’exposició del Museu Thermalia l’any 2015 > CEDIDES
CALONGE I ‘EL VÍBORA’
La carrera artística d’Antoni Calonge es va estar principalment lligada a El Víbora, una revista del moviment contracultural de còmic undreground, d’estil irreverent, que tractava temes polèmics per a l’època en què va començar a publicar-se, com ara la llibertat sexual, el consum de drogues o, fins i tot, dedicar-li un número a l’intent colpista del 23-F utilitzant l’humor més negre. Quan Calonge arriba a El Víbora ja té un estil propi molt definit, i a les seves històries no es percep cap influència ni referent. ja que arriba completament format. Té un estil marcat sobretot amb el dibuix geomètric en què les seves projeccions arquitectòniques no existien en cap altre còmic, i el traç i la complexitat metafòrica de les seves històries ràpidament el diferencien molt dels seus coetanis. Calonge, en aquesta època, va coincidir amb figures emergents del còmic com Nazario, Mariscal, Miguel Gallargo i Max. La personalitat polèmica i controvertida de l’artista també va marcar la relació personal amb els seus companys i la seva autoexigència en busca del perfeccionisme de vegades no era del tot entesa per aquells que l’envoltaven.
Tot i el moment sociopolític que va viure Calonge, les seves històries podien ser una crònica del moment, però els seus personatges, gens polititzats, es convertirien en eterns.
IMATGES | Alguns dels originals publicats a El Víbora i un retrat femení elaborats per Calonge > CEDIDES
LA DIFUSIÓ DEL SEU LLEGAT
Durant l’any 2019, amb motiu del 40 aniversari del naixement de El Víbora, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) va dedicar una exposició monogràfica centrada en la primera dècada de la publicació i va adquirir els originals exposats signats per Calonge. A mitjans de l’any 2018, la seva germana Rosa Maria, amb l’ajuda de l’artista calderí Ferran Vidal i d’un galerista especialitzat en dibuix, contacten amb el fons de la Biblioteca de Catalunya per cedir-hi 150 originals. L’obra de Calonge també va ser el protagonista de l’exposició de Festa Major del Museu Thermalia l’any 2015.