El futur de la mobilitat
- 02/04/2019
- 0 comments
- Jordi Rius
- Categoria: Actualitat
- 0
Caldes acollirà els dies 10 i 11 d’abril una jornada per reflexionar al voltant dels reptes del transport públic
IMATGES | A dalt, diferents joves s’adrecen divendres passat al seu autobús estacionat a l’estació de Caldes, des d’on surten la majoria de combois per enllaçar amb la comarca i amb Barcelona. A baix, els passatgers de la terminal d’autobusos de Caldes esperant l’arribada de la seva linia. Per últim, la línia 293 de transport urbà de Caldes uneix Can Valls amb el Centre. >j. serra >j. serra> J. Serra
Caldes de Montbui acollirà els propers dies 10 i 11 d’abril la Jornada Catalana de la Mobilitat, organitzada per l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i l’Ajuntament de Caldes de Montbui. L’AMTU celebra cada any, en un dels seus municipis associats, la Jornada Catalana de la Mobilitat, un esdeveniment adreçat als agents implicats en la mobilitat ciutadana des dels sectors públic i privat que compta amb la participació d’experts nacionals i internacionals i que ja s’ha convertit en l’esdeveniment de referència per al sector de la mobilitat i el transport públic a Catalunya. L’edició de l’any passat va reunir unes 350 persones.
Enguany l’AMTU ha escollit Caldes de Montbui com a seu de la jornada, ja que aquest és un dels municipis constituents de l’Associació, i amb el qual està col·laborant actualment per introduir millores en el servei de transport urbà del municipi. En aquest sentit, el regidor d’Espais Públics i Sostenibilitat de Caldes i alhora vicepresident de l’AMTU, Jaume Mauri, ha destacat que es preveu introduir “un sistema de transport a la demanda i que després es convertirà en transport flexible”. De fet, en els darrers tres anys, l’AMTU ha estat liderant a Catalunya la implantació de transport a demanda (TAD) fins al punt que ja gestiona dotze municipis catalans. “El TAD és una modalitat de transport públic que permet connectar urbanitzacions que es troben allunyades del centre urbà i on la baixa demanda no fa viable la implantació d’un sistema públic regular de transport de passatgers. El sistema funciona sempre que hi ha una reserva prèvia del passatger –de 24 hores d’antelació– de manera que els ciutadans sempre tenen garantit un sistema de transport que els permet tenir accés als serveis i equipaments bàsics de la ciutat”, apunta Mauri.
Però el gran tema de debat de la jornada serà el transport flexible, una modalitat de transport públic, en què l’oferta s’adapta a la demanda real existent, ja que no hi ha línies preestablertes, ni horaris i parades fixes, sinó que el servei funciona d’acord amb els serveis realment sol·licitats, els quals poden ser prestats pels mateixos operadors actuals, o en xarxa amb altres tipologies de transport. Gràcies als algoritmes informàtics, aquest sistema de transport compacta serveis i estableix un sistema en què no cal fer amb gaire antelació la reserva. El conductor ha de seguir la ruta que li marca el navegador i “la ruta pot variar en temps real, sempre garantint que el passatger de bord arriba a l’hora desitjada a la destinació”, assegura el vicepresident de l’AMTU.
Mauri també ha afirmat que “amb el transport flexible els ciutadans podran tenir dret a la mobilitat, visquin on visquin”, i també ha explicat que “anem de la rigidesa de la mobilitat programada a un model fet a mida per a l’usuari”. Aquest sistema de transport és una eina que s’encamina cap a una nova cultura de la mobilitat “en què deixarem de fer el que fa més de 100 anys fèiem: haver de saber quina empresa de transport operava a la zona, buscar els horaris, les parades, anar a la parada i esperar allà, pujar al bus i saber tota la ruta que faràs, hi hagi gent o no per pujar-hi”, constata Mauri.
El transport flexible també inclou el TAD, “és com si el transport flexible fos un smartphone i el TAD el mòbil”, explica el director general de l’AMTU, Joan Prat, per diferenciar els dos serveis. Amb el servei de transport flexible “no parlem només de zones de baixa demanda i zones rurals sinó que serveix per línies de gran capacitat, adaptat a les necessitats dels viatgers”.
L’AMTU ja ha fet ja proves pilot a Sant Cugat del Vallès amb línies regulars d’autobusos, Sant Sadurní d’Anoia i Vallirana. D’aquí poc temps a Terrassa a un autobús d’alta ocupació “li assignarem no una ruta fixa ni unes parades sinó una zona. Aquest vehicle amb parades virtuals, amb moltes més de les que té, pot anar recollint persones dins d’aquesta àrea”, assegura Prat. La tecnologia permet que pugui ser reservat amb només dos minuts. “Però tot i que la tecnologia ho permet tampoc volem que el transport públic acabi sent servei de taxi a preu de títol integrat. El transport flexible serà equivalent a les freqüències que tenen ara els autobusos”. Per exemple, em una vila com Caldes de Montbui, on les freqüències del transport urbà són cada mitja hora “garantirem que l’usuari s’haurà d’esperar com a màxim 30 minuts des del moment que ha demanat el servei. El transport flexible serà l’única via que farà deixar a la gent els cotxes a casa”, ha assegurat de manera radical Prat.
L’arribada del transport flexible a Catalunya és imminent i cal estar preparats. Per això, en aquesta jornada els assistents ja podran conèixer quin és el punt de vista de l’administració, quines experiències internacionals ja s’estan duent a terme, i com es preveu desenvolupar aquest nou sistema de transport a Catalunya.
De fet, la Generalitat i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ja han encarregat a l’AMTU que lideri la implementació del Transport Flexible, en primer lloc, en l’àmbit de Barcelona. En aquest sentit, a l’Assemblea General de l’AMTU, celebrada el novembre, ja es va donar llum verda a la creació del Consorci Local per la Mobilitat, que serà l’entitat que desenvoluparà aquest sistema de transport a Catalunya.
El darrer dia de la jornada es presentarà formalment la marca a través de la qual els ciutadans podran identificar els serveis oferts amb aquest nou model de transport. A Ies jornades s’implicaran sectors i establiments del nucli antic de Caldes. Les jornades es faran al Casino i a Can Rius i a plaça de la Font del Lleó hi haurà autobusos antics aportats per l’empresa Sagalés.
Un fòrum per descobrir noves tendències en mobilitat i fer negoci
IMATGE | Imatge promocional del Fòrum MobiliCat, que és el primer any que es realitza. >cedida AMTU
Una de les grans novetats de la jornada d’aquest any és l’organització del Fòrum MobiliCat, el primer fòrum de trobada del sector de la mobilitat. Aquest esdeveniment, que forma part de les activitats de la jornada, pretén ser un punt de trobada entre administració, entitats, professionals i empreses directament o indirecta vinculades en la mobilitat.
En un format d’entrevistes directes, els diferents agents mantindran reunions de curta durada per presentar, consultar, fer negoci, i descobrir noves propostes i tendències en mobilitat. L’objectiu d’aquest fòrum és donar l’oportunitat de conèixer nous partners de negoci, fomentar el networking, i fins i tot establir acords comercials entre els agents.
En el marc de la jornada també se celebrarà la 2a edició de la Nit dels Premis MobiliCat, que atorga la revista MobiliCat. Serà un esdeveniment que se celebrarà dimecres 10 a l’hotel Termes Victòria, i que estarà presidit pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.
Els Premis MobiliCat són atorgats per la revista MobiliCAT i volen reconèixer la tasca que fan a Catalunya els ajuntaments, entitats, empreses, institucions, emprenedors o organitzacions relacionades amb la mobilitat, el transport públic i les seves infraestructures. Els premis tenen tres categories: Premi a la Innovació, Premi a la Millor Iniciativa en Mobilitat Sostenible i Premi d’Honor a la trajectòria d’una persona, empresa o institució.
Autor
Ha treballat a mitjans comarcals, com ara El Punt, i també a Barcelona. Ara fa una aposta per descobrir els racons amagats de Caldes.