![Punt de Mediació]({"full":{"0":"Mediacio\u0301.jpg","1":980,"2":650,"3":false,"file":"https:\/\/www.calderi.cat\/wp-content\/uploads\/Mediacio\u0301.jpg"}})
Més enllà de “pagar una multa”
- 06/02/2018
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
Amb la mediació reparadora, les sancions econòmiques podran ser substituïdes per mesures alternatives
IMATGE | D’esquerra a dreta, Isidre Pineda, regidor de Cooperació i Solidaritat, Jordi Solé, alcalde de Caldes i Eva Sala, tècnica municipal del servei de mediació.> AJ. CALDES
El passat 21 de gener es va celebrar el Dia Internacional de la Mediació i, aprofitant l’ocasió, el consistori calderí va fer balanç del Servei Municipal de Mediació durant l’exercici del 2017 tot presentant, a més, el nou servei, que enguany incorpora la mediació reparadora.
Des de la instauració del Servei de Mediació a l’Ajuntament de Caldes el 2015, cada any s’han atès diversos casos amb el propòsit “d’enfortir la convivència i la responsabilització de la ciutadania en el municipi”, explicava l’alcalde de Caldes, Jordi Solé. En el darrer any, es van atendre 71 casos (5 més que l’any anterior), dels quals 48 han estat resolts amb l’establiment d’acords entre les parts implicades. “Entenem el servei com un recurs ja consolidat que funciona de manera oberta i gratuïta per a la ciutadania, però enguany volem fer un pas endavant”, deia Isidre Pineda, regidor de Cooperació i Solidaritat.
La novetat del 2018 és la incorporació de la mediació reparadora, un nou servei que possibilita substituir les sancions econòmiques derivades de l’incompliment de l’Ordenança Municipal de Convivència Ciutadana i de la Via Pública per mesures alternatives, com sessions de diàleg i reflexió i diferents activitats de treball social. No obstant això, “l’alternativa a la sanció econòmica només serà viable en ordenança i civisme”, comentava Eva Sala, tècnica de Mediació municipal. Tot i ser obert a tota la ciutadania, s’estipula una limitació per al seu ús: “d’una vegada i, molt excepcionalment, fins a tres”, seguia explicant la tècnica responsable del servei a Caldes.
Aquesta nova mesura ja funciona en altres municipis, com Barcelona, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú o Castelldefels. És, per tant, un sistema força instaurat que “permet esmenar aquelles infraccions o sancions des d’un punt de vista de treball comunitari, des d’una tasca social educativa i pedagògica”, segons Pineda. Davant la infracció, les persones responsables de l’acte podran accedir al nou servei del Punt de Mediació calderí i reparar els danys amb les reflexions i activitats que se’ls proposin. Malgrat això, “ha de ser la mateixa persona la que tingui la voluntat de reparar allò malmès, tenint una bona actitud i complint amb tot el que es demana. Si no és així, no es repara la sanció”, seguia explicant Eva Sala. De la mateixa manera, i en cas de no voler accedir a la mesura alternativa, seguirà existint la possibilitat de reparar el dany causat a través de la sanció econòmica.
El servei de la mediació reparadora està disponible per a majors i menors d’edat, però és sobretot en aquests últims “on es fa més efectiva la seva tasca a causa de la dimensió pedagògica que implica”, afegia Pineda. De fet, en aquests casos i quan només es tenia l’opció de la sanció econòmica, “els pares es feien càrrec de l’import i l’adolescent se’n desentenia”, deia la tècnica de Mediació. Ara, en canvi, i gràcies a l’opció alternativa que ofereix el nou servei de la mediació reparadora, els mateixos autors dels danys seran, en qualsevol cas, els que se’n faran responsables de principi a fi.