Va ser arran d’un curs d’estiu a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) sobre el funcionament de les cooperatives d’alumnes que Eva Güeto, mestra de l’escola El Farell, va començar a gestar la idea de crear una cooperativa amb l’alumnat del centre educatiu de Caldes: “Vaig creure que seria una bona proposta per fer amb l’alumnat d’altes capacitats intel·lectuals del Cicle Superior de l’escola”. La iniciativa va néixer en el curs durant el qual va esclatar la pandèmia de la COVID-19 i, des d’aleshores, el projecte cooperatiu ha continuat avançant: “Vam crear la cooperativa ESCOOP des de zero. Primer, vam treballar el concepte de cooperativa i els valors que li són intrínsecs i, a partir d’aquí, el grup va crear els estatus de la cooperativa, les funcions de cada membre, el nom i el logotip …”, continua la docent, qui destaca que, des d’aquell any, l’alumnat ha continuat fent créixer el projecte.
Ara, quasi cinc anys més tard des de la creació de la cooperativa, els alumnes es preparen per a la seva primera jornada de venda directa en el mercat municipal, el pròxim 7 de maig. En aquest temps, el grup d’infants ha organitzat espais de venda dins de l’escola, oferint a les famílies els productes que elaboren artesanalment: “Construïm objectes de baix cost a partir de taps de suro reutilitzables que ens cedeixen empreses o les famílies” explica un dels alumnes, membre de la cooperativa, tot afegint que “l’única despesa que assumim és la compra del material que necessitem, com la silicona per poder enganxar els taps de suro o per fer alguna altra creació”. L’objectiu, finalment, és el de participar en el projecte ‘Patis de l’escola’, és a dir, “els diners que guanyem de les vendes dels objectes, els cedim a l’escola per contribuir en altres projectes que es duen a terme des de la comunitat educativa” apunten des del grup d’alumnes de la cooperativa Escoop. Per a ells i elles, es tracta d’un projecte en comú que “ens fa sentir molt bé; el fet que la gent faci servir coses que hem creat nosaltres ens fa sentir especials”. Per aquest i altres motius, el grup d’alumnes lamenta no poder-hi dedicar més temps de què disposen: “Una sessió a la setmana és molt poc, ja que no tenim temps a fer gran cosa”.