![CAP Caldes de Montbui]({"full":{"0":"2022\/09\/cap1.jpg","1":1200,"2":900,"3":false,"file":"http:\/\/www.calderi.cat\/wp-content\/uploads\/2022\/09\/cap1.jpg"}})
La nova realitat del CAP arran de la reforma
- 06/09/2022
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 1
> Ivette Hijano
Acabades les obres després de quatre anys, el Centre d’Atenció Primària de Caldes de Montbui gaudeix d’espais més amplis, confortables i renovats
IMATGE | La reforma recentment acabada del CAP de Caldes ha permès l’ampliació del nombre de consultes i la renovació de les sales d’espera, així com d’altres espais com la zona d’extraccions. > Q. PASCUAL
Va ser el passat divendres 4 de febrer quan el conseller de Salut de la Generalitat de Catalunya, Josep Maria Argimon, va anunciar la imminent finalització de les obres de remodelació i reforma del Centre d’Atenció Primària Joan Mirambell i Folch en la seva darrera visita a l’equipament; unes obres que s’han dilatat al llarg de quatre anys, una pandèmia i fins a sis onades de contagi de la Covid-19 després, quan la previsió de durabilitat es quantificava en poc més d’un any en el seu inici.
En efecte, ara fa sis mesos que el municipi compta amb un renovat i més ampli centre de salut: “Una de les millores més substancials que hem guanyat arran de la reforma ha estat l’increment del nombre total de consultes -que actualment en són 22 d’operatives-, així com les noves sales d’espera i l’apropament del servei d’odontologia” apunta Carme Blanco, adjunta a la direcció de l’Equip d’Atenció Primària Caldes de Montbui. A grans trets, resumeix Blanco, “la millora es tradueix en l’increment del confort en els nous espais, tant els adreçats a la ciutadania com els destinats als professionals del centre”.
Segons el projecte d’obres, presentat l’any 2018, els treballs d’intervenció pretenien una adequació del CAP de Caldes a les noves necessitats arran del creixement poblacional registrat en el terme municipal des del 1997, any de construcció de l’edifici. En aquest, es plantejava una nova organització dels serveis de proximitat que s’hi atenien, així com una ampliació de superfície en les dues plantes: “Ara la planta inferior és d’ús intern. Són espais destinats a les sales de personal, vestidors i l’administració del centre; i a la planta baixa se situen les consultes mèdiques, l’aula d’educació sanitària, la zona d’extraccions i l’atenció a la ciutadania” matisa Blanco. En qualsevol cas, la nova distribució i ampliació d’espais ha significat, no només doblar les sales de consulta mèdica, sinó també disposar de renovades sales d’espera, “més confortables i il·luminades, a més de comptar amb suficients consultes per a tots els professionals que treballen en àrees diferenciades de pediatria, d’adults i d’urgències/emergències” segueix l’adjunta a la direcció de l’equipament calderí.
D’altra banda, la nova distribució del centre de salut també ha permès recuperar certs serveis o activitats grupals adreçades a la ciutadania com, per exemple, les sessions de pre i post maternal, així com -segons destaca Blanco, “sumar espai addicional per a poder acomplir amb les reunions i la formació de tot l’equip de professionals sanitaris que hi treballem”.
Tal com plantejava el projecte inicial, el CAP Joan Mirambell i Folch també ha retallat distàncies pel que fa a l’assistència odontològica, que des dels treballs d’intervenció ja està disponible en el mateix equipament: “És un servei que fins ara es duia a terme al CAP de Palau de Plegamans i, per tant, no l’entenem com a una nova prestació. Ara l’apropem a la persona usuària” apunta Blanco. En el sentit d’ampliació de serveis, “s’ha incorporat una dietista-nutricionista i un referent de benestar emocional; dues figures orientades a col·laborar amb l’equip de professionals i, més especialment, a l’atenció comunitària i grupal”.
UNA LLARGA ESPERA DE FINS A QUATRE ANYS D’OBRES
La perllongació d’uns treballs que eren pensats per a una durabilitat de només un any ha generat la frustració i indignació d’alguns professionals que, al llarg dels anys i en diverses ocasions, han manifestat la verdadera dificultat d’oferir una bona assistència en un centre de salut intervingut per les obres. Segons Blanco, aquest temps s’ha viscut “amb incomoditat i paciència, molt d’esforç i comprensió tant per part de les persones treballadores com per part de la ciutadania”. De fet, a les molèsties derivades de comptar amb espais intervinguts per les obres, va sobreposar-s’hi -molt abruptament- l’esclat de la pandèmia l’any 2020. Aleshores, alguns professionals denunciaven estar patint “per partida doble” i no poder mantenir un circuit prou segur per a ells i les persones usuàries: “Les sales d’espera són deficients, dones embarassades visitant-se al costat de la consulta de respiratoris… Aquí estem tots molt apinyats, amb la casa a mig fer” lamentava Rita Soñé, llevadora del CAP, el juny del 2020. “Certament, va ser complicat a les primeres onades de Covid-19, però l’obertura de nous espais ens va facilitar els circuits d’atenció” afegeix ara Blanco.
UNA ATENCIÓ “QUE VA A MENYS” SEGONS EL PSC
“La Generalitat inverteix en ampliar el CAP, però no augmenta el personal ni recupera els serveis retallats” denunciava Carla Millán, portaveu del PSC Caldes, aquest juliol. Segons l’agrupació política local, l’equipament “ha anat a menys” arran de la reforma, quan en resulta “que un dels serveis específics més sol·licitats, com és la ginecologia, no s’ofereix”: “Fa anys que les pacients s’han de desplaçar a l’ASSIR de Mollet, on aquest servei està saturat” afegeix Millán. Tanmateix, Blanco remarca que “el servei d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva continua en funcionament amb les llevadores, i és així des de fa anys”.
En la reivindicació del PSC se suma un reforç en el servei de pediatria, “que ara és insuficient”, i la necessitat de recuperar el servei d’urgències nocturnes, “una reclamació històrica per a la qual la resposta del departament de Salut és inexistent”.