La necessitat de millorar l’aire que es respira a les nostres aules
- 20/10/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Opinió
- 6
> PSC Caldes de Montbui
Imagineu un espai tancat, amb no més de 50m2 i una mitja de 20 persones, durant unes 5 hores i mitja. Mentre el temps acompanya podem mantenir les finestres obertes, l’aire es manté més o menys renovat i la temperatura és agradable. Però arriben els mesos freds i plujosos, amb matins gelats i on les temperatures exteriors es mouen entre 1º i 14º, temps de calefaccions. On abans era agradable obrir les finestres és ara molest i fer-ho durant tota la jornada és complicat i fins i tot poc recomanable. Si a més a més qui ocupen aquests espais són infants i adolescents, deixar finestres obertes pot ser quelcom encara més complex. Això mateix és una aula als nostres centres educatius. I a tot això l’hi sumem una pandèmia com l’actual, amb un virus com la COVID19 del que cada dia aprenem alguna cosa nova sobre el seu comportament, la gestió de les aules es converteix en un repte encara més gran.
A les mesures obligatòries i de sobres conegudes: mascareta, higiene de mans i distància social, s’hi suma la recomanació fonamental: una correcta ventilació dels espais tancats.
La nostra educació està basada en l’aula, quelcom que potser podem repensar per un futur però no per un present immediat. Amb el temps i els recursos suficients, es podria buscar la manera de readaptar horaris, temaris i espais de les aules a espais exteriors i patis, aprofitant que vivim en un clima relativament temperat. Quelcom que es fa inclús en països nòrdics, però com dèiem, amb els recursos, ràtios i temps suficient. Del que manquem en aquest moment. Per això els nostres centres s’han hagut de reinventar utilitzant zones comunes, menjadors, aules especialitzades i qualsevol espai possible per a crear noves aules pels nous grups.
Com mencionen multitud de publicacions científiques, cada cop s’acredita més la transmissió per via aèria de la COVID19, especialment a través d’aerosols. Publicacions que reforcen les recomanacions ja realitzades sobre la vital importància de la ventilació en la lluita contra la transmissió d’aquest virus. Recomanacions recollides tant en el Protocol de la Generalitat de Catalunya per la tornada als Centres Educatius, i exposada a la Guia sobre recomanacions d’operacions i manteniment dels sistemes de ventilació i ventilació d’edificis per a la prevenció de la propagació del SARS-CoV-2 editada per l’IDAE (Ministeris de Sanitat i Ministeri per la Transició Ecològica) ja publicats a finals de juliol.
Fins a la data als centres educatius s’ha basat aquesta renovació de l’aire en una ventilació natural, mantenint les finestres obertes. Si bé aquest és el mètode més recomanable segons una reunió recent d’experts a la Kultus Minister Konferenz dels Landers Alemanys, on es recomanava ventilar cada 20 minuts entre 3 i 5 minuts en aquelles aules que garanteixin la correcta circulació d’aire extern. En aquesta mateixa reunió es recull la possibilitat de donar suport o reforçar la ventilació amb equipaments amb filtres HEPA. Aquests filtres ja s’estan instal·lant en edificis amb sistemes de ventilació centralitzada, tant per recomanació sanitària com dins dels plans de prevenció de riscs laborals relacionats amb la COVID19.
Al ple de setembre ja es va traslladar una pregunta en sobre la importància d’estudiar la possibilitat d’instal·lar equipaments per millorar la ventilació i purificació de l’aire que respira les aules amb filtres HEPA certificats. Proposta que s’ha fet arribar a l’equip de govern per part d’un membre del PSC i pare d’alumnes al nostre municipi, així com s’ha fet arribar a les direccions diferents centres educatius a través de les seves associacions de famílies. Una proposta que entenem que té un cost, amb una relació totalment assequible amb els beneficis que podria aportar a la salut de tothom qui conviu en un centre educatiu. I que a més pot ser beneficiosa per ajudar davant d’altres patologies com grips o al·lèrgies, ajudant a reduir el seu impacte i d’aquesta manera fomentant la medicina preventiva i reduint la necessitat d’assistència mèdica. Una mesura que aportaria més seguretat a les aules tant per alumnes i personal, tant com per les famílies d’aquests.
Som conscients que l’ideal seria instal·lar una ventilació reforçada de renovació de l’aire extern. Però també que això té un elevat cost en projectes, en obres i instal·lacions, així com necessita un temps extens de realització de projectes i la seva execució. Per això des del PSC de Caldes proposem una mesura de xoc, en forma d’equipaments portàtils adaptats a les necessitats i especificacions de les aules. Equipaments que ja s’estan instal·lant en equipaments i sobre els que es poden trobar guies publicades pel Harvard Healthy Buildings Program, específiques sobre la ventilació d’aules.
Cal repensar l’educació present i del futur i els espais han variat les seves necessitats amb aquesta pandèmia. Per això és necessari afrontar els problemes actuals per minimitzar riscs i que els centres educatius puguin mantenir-se oberts essent l’entorn més sa possible.
Si teniu interès en les publicacions en les quals està desenvolupada aquesta proposta podeu consultar els següents enllaços: