En el punt de mira
- 22/09/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> Ivette Hijano
La ciutadania posa el focus en la gestió de casos positius en els centres educatius
IMATGE | Una mestra compartint l’hora d’esbarjo amb alumnes de l’Escola Pia de Caldes. El sector escolar és ara el gran protagonista sobre el qual giren totes les mirades, en el marc de la pandèmia . > Q. PASCUAL
Divendres de la setmana passada es confirmava la notícia que des de dijous ressonava als carrers de Caldes: un grup d’alumnes de sisè de primària ha de fer quarantena. L’escola en qüestió va posar-se en contacte amb les famílies dels alumnes comunicant les noves circumstàncies, les quals arriben a només una setmana del nou curs acadèmic, fortament amenaçat per la ràpida propagació de la Covid-19.
“La possibilitat de poder fer escola és un èxit, tot i les mesures”
Gregori Martínez, director de l’Escola Pia de Caldes
La interrupció de la formació presencial arran el confiament domiciliari d’un grup estable és un escenari que molt probablement totes les escoles d’arreu del país tenen previst al llarg del curs. Gregori Martínez, director de l’Escola Pia de Caldes ho explica dient que “en aquests moments hi ha unes dades estadístiques de contagis al carrer” i, atenent aquesta realitat, “tots tenim números que ens pugui tocar”. Martínez té molt present que “l’estadística et diu que en qualsevol moment hi haurà persones infectades al centre i caldrà prendre unes mesures”. No obstant això, Martínez confessa no tenir la sensació que les escoles hagin de tancar l’equipament, sinó que es tractarà “d’accions puntuals sobre grups concrets que haurem de gestionar”.
El director de l’Escola Pia explica que el problema no és la insuficiència de mesures aplicades a l’escola o la seva ineficàcia, sinó la incongruència que existeix, ara per ara, entre les mesures preses a l’escola i les mesures amb les quals ens relacionem al carrer: “Si aquestes mesures que estem prenent existissin a dins i a fora de les aules tindríem una garantia d’espai segur molt més important”.
“L’escola és un pilar bàsic en el procés de socialització”
Elena García, psicòloga
Amb tot plegat, només han transcorregut sis dies lectius d’aquest curs fortament amenaçat per la Covid-19. Sis dies destinats més aviat a l’adaptació dels alumnes, famílies i docents, no només a la rutina d’un nou curs acadèmic, sinó també a una circumstància extraordinària sobre la qual han calgut nombrosos protocols d’actuació i un llarg llistat de mesures de prevenció.
En el primer dia de curs, el dilluns 14 de setembre, més de 3.800 alumnes calderins i calderines començaven les classes entre les escoles bressol, els centres de primària, secundària i els de batxillerat i cicles de formació professional. També s’iniciava el curs a l’EMM Joan Valls i el Taller d’Art, centres municipals d’educació no reglada.
Front l’important volum d’infants i joves que es disposaven a reprendre els estudis després de quasi sis mesos sense contacte estret amb la resta de companys i companyes, els centres educatius de la vila van dissenyar –durant setmanes, i fins i tot mesos abans- nous recorreguts, senyalització, protocols i adequació d’espais per garantir l’obertura de les escoles amb totes les garanties de seguretat. Segons va comunicar el consistori la setmana passada, “el curs ha començat complint amb totes les directrius de seguretat exigides per la Generalitat, una tasca en la qui han col·laborat, a més dels mateixos centres, el CAP Joan Mirambell i Folch i diferents departaments de l’Ajuntament que hi resulten implicats”.
En aquest sentit, les tasques de manteniment i millora dels centres escolars durant l’estiu s’han vist notablement incrementats per prevenir el risc de contagi. Ens són exemples les tasques de senyalització de nous accessos, instal·lacions de piques rentamans, col·locació de nous materials com mampares de metacrilat, mascaretes, paper industrial, desinfectant de superfícies, dosificadors, senyalització adhesiva, i més. Però també han estat essencials els Plans d’Organització que cada centre educatiu ha elaborat i adreçat a les famílies –tots ells accessibles en els seus respectius webs-. En aquests protocols s’informa dels nous circuits d’entrades i sortides, de les entrades esglaonades de cada grup estable en les diferents franges horàries i la reiteració de la importància de mantenir les distàncies de seguretat en el moment d’accedir al centre.
“Si comparem el fet de poder fer una abraçada amb el fet de tenir risc de contagi, trio mascareta i distància”
Vanessa Olmos, de Saüc Psicologia
Tot i les mesures preestablertes i les directrius facilitades des de les escoles i instituts, l’Ajuntament de Caldes va informar de certes acumulacions als centres més concorreguts com l’Escola Pia – que acull a alumnes des de 2n cicle d’educació infantil fins a 2n de Batxillerat- i l’Institut Manolo Hugué –amb formació des de l’educació secundària fins a Batxillerat i Cicles de Formació Professional-. En general, “l’acumulació de gent s’ha degut al fet que les persones han anat massa d’hora als centres educatius (entre 10 i 20 minuts abans de l’hora indicada), a què algunes persones no anaven suficientment informades i no sabien massa per on havien de passar, i a què en el cas de l’alumnat més petit, hi ha hagut un gran nombre de progenitors que els han acompanyat”.
En qualsevol cas, els petits incidents durant els primers dies han estat fàcilment resolts en el transcurs de la setmana passada. Martínez explicava que a l’Escola Pia s’han habilitat 7 entrades al centre, i “després de tres dies de funcionament hi ha petits reajustaments que hem anat fent, perquè hem vist que algunes de les mesures que vam escriure sobre paper després tenen una mica més de dificultat”.
Al marge de la nova normativa i Plans d’Organització que tant els alumnes, com les famílies i l’escola encara han d’acabar de normalitzar, “la possibilitat de poder fer escola és un èxit”, diu Martínez. El més important, assenyala, és “la possibilitat de tornar a l’escola, de permetre que els alumnes puguin ser-hi presencialment, tot i amb condicions diferents”.
IMATGE | Alumnes d’un grup estable de l’Escola Pia de Caldes atenen presencialment les explicacions del professor o professora, mentre un company assisteix a la classe telemàticament. > Q. PASCUAL
LA IMPORTÀNCIA DE PODER TORNAR A LES AULES
Possiblement, i donades les circumstàncies d’alt risc de rebrot al municipi des de l’entrada del setembre, existeixin molts detractors a la tornada a les aules dels alumnes calderins i calderines. No obstant això, cal recordar que l’escola, juntament amb els amics i la família, “és un pilar bàsic en el procés de la socialització” explica la psicòloga general sanitària, de Caldes, Elena García. La tornada a les aules “és molt necessària” –afegeix- “doncs és l’espai natural d’aprenentatge de la majoria d’infants i adolescents”.
La seva companya de professió, Vanessa Olmos de Saüc Psicologia, també explica que la tornada a les aules no només és de vital importància des de l’àmbit pedagògic, sinó també des de l’àmbit personal i emocional: “És importat que els infants estiguin en contacte amb nens i nenes de la seva edat, que es retrobin amb els amics, que tinguin altres models de referència que no només siguin els seus pares o el seu entorn més immediat per poder millorar totes les àrees de desenvolupament. Encara que l’entorn familiar sigui satisfactori, no és suficient”.
Evidentment, la tornada a l’escola també significa reprendre la formació i els objectius d’aprenentatge, ja que durant la pandèmia aquests van quedar bloquejats per no poder avançar matèria: “És evident que davant la pandèmia els objectius curriculars no van ser fonamentals, però també és veritat que les oportunitats que han tingut les famílies per poder acompanyar als seus fills i filles han estat molt importants, i això ha provocat una bretxa evident que caldrà treballar aquest trimestre” segueix Olmos. Durant el confinament, no tots els pares i mares van disposar de suficient temps i habilitat per fer de mestres als seus fills i filles, malgrat l’esforç dels docents per mantenir rutines de feina des de casa. A més, diu García, “em preocupen especialment els infants amb dificultats d’aprenentatge, per als quals les escoles tenen previst tot un seguit d’ajuts i atencions individualitzades i que difícilment hauran pogut obtenir mentre no eren a l’aula”.
“No podem permetre la suspensió dels objectius d’aprenentatge i, per tant, no renunciarem a l’assoliment de tots ells a final de curs”
Gregori Martínez, director de l’Escola Pia de Caldes
Ara, els infants i joves tornen a relacionar-se amb els seus iguals en un entorn que no és el de casa, obrint-los la porta de bat a bat a incalculables aprenentatges més enllà del de tipus curricular, sinó també a l’aprenentatge social, relacional, emocional, … “Un tipus d’aprenentatge que no se’ls pot donar a casa”, apunta Olmos. La nova convivència a l’escola/institut els brinda l’oportunitat de compartir les seves sensacions arran la pandèmia i topar-se amb altres realitats derivades de l’experiència que narren altres companys i companyes: “Hi ha infants amb por, n’hi ha que estan molt tranquils, n’hi ha d’angoixats… La ‘motxilla’ que hagin creat durant la pandèmia influirà en la manera de relacionar-se, per això és molt important el com estiguin vivint aquesta situació les famílies des de casa i com ho estiguin transmetent als seus fills i filles”, diu Olmos.
En aquest nou context d’aïllament, distància i mascareta, la comunicació entre mestres/professors i alumnes haurà canviat substancialment. L’escola ja no és un espai de contacte estret amb els iguals, en un marc de proximitat emocional i a través del joc: “El ‘fes-li un petó i una abraçada’ ja no té cabuda, però si comparem el fet de poder fer una abraçada amb el fet de tenir risc de contagi, trio mascareta i distància”, explica Vanessa Olmos. En aquestes circumstàncies, la comunicació no verbal -molt important segons els experts- queda fortament emmascarada, i potser als infants més petits que comencen a entendre les emocions els pot resultar més confós el procés d’aprenentatge. “Haurem d’aprendre a somriure i abraçar amb altres parts del cos”, diu Olmos, qui afegeix que “les emocions són molt diverses i no només es manifesten amb la boca o la proximitat”. Seran necessaris altres models d’ensenyament i transmissió de les emocions, però també serà un canvi important per als infants o joves de més edat. En qualsevol cas, “el més important serà aconseguir que les emocions siguin un imprescindible en el nostre dia a dia, poder parlar-ne i esbrinar com se sent cada nen/a/jove, perquè així és com millor els podrem ajudar” conclou Olmos, de Saüc Psicologia.
IMATGE | L’experiència d’haver viscut una escola telemàtica genera noves sensacions en l’actual tornada a les aules. > Q. PASCUAL
PLANS DE TREBALL PER AFRONTAR UN POSSIBLE NOU CONFINAMENT
El curs que ha començat és inqüestionablement diferent dels anteriors. Arrossega els últims quatre mesos lectius sense haver pogut ‘fer escola’ i el repte d’arrencada sota l’amenaça de la Covid-19 tampoc ajuda gaire.
Després d’haver viscut l’experiència d’una escola a distància, molts centres educatius aposten, enguany, per una intensa formació en les eines digitals. “A l’Escola Pia –diu el seu director- vam aprendre molt durant el confinament i ara estem treballant molt les competències en l’àmbit digital amb els alumnes de tal manera que, si en algun moment es fa necessari abandonar les classes presencials, tots tinguem les eines per continuar la formació”.
La transmissió de coneixements i assoliment d’objectius no es veurà interromput per la pandèmia de la Covid-19, o aquesta és la intenció del departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, que ja va anunciar el propòsit de continuar amb l’activitat lectiva -de manera telemàtica- en cas de nou confinament. Tal com diu Gregori Martínez, “no podem permetre la suspensió dels objectius d’aprenentatge i, per tant, no renunciarem a l’assoliment de tots ells a final de curs”.