El canvi de paradigma en el món digital arran la Covid-19
- 07/05/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
Entrevistem a Enric Mateo i Carme Noguera, CEO’s de l’agència de màrqueting digital de Caldes, Morethansites
IMATGE | Enric Mateo i Carme Noguera, fundadors de Morethansites
Els més de 40 dies de confinament arran la declaració de l’estat d’alarma per la propagació de la Covid-19 han revolucionat el sector empresarial, i la manera com les empreses han mantingut el contacte amb els seus clients i/o consumidors dels seus productes. Un repte enorme pel qual no totes les organitzacions estaven plenament preparades, de manera que han hagut de posar ràpidament fil a l’agulla, potenciant -ara més que mai- el màrqueting digital.
Enric Mateo i Carme Noguera són els fundadors i CEO de Morethansites, l’agència de màrqueting digital en actiu des del 2009. Abans d’aquesta data, ambdós treballaven en empreses reconegudes i gaudien de les seves feines, però la crisi econòmica del 2008 va fer trontollar els fonaments que creien sòlids. Eren temps difícils però el matrimoni va decidir emprendre, i en un entorn que els tenia enamorats: Caldes de Montbui.
Hi ha lloc pel màrqueting digital en l’àmbit municipal i/o pimes?
El màrqueting, i per extensió el màrqueting digital, té un paper fonamental en l’activitat de qualsevol empresa o institució, sigui gran o petita. Per tenir cura de la imatge de marca, per donar a conèixer els
productes o serveis, per establir una estratègia de creixement, per millorar l’experiència de l’usuari, per arribar a nous mercats o simplement com a eina per reinventar-se, ben utilitzat és un recurs amb possibilitats infinites.
Ara per ara, el màrqueting digital ja forma part de gairebé tot el que ens envolta. I en les darreres setmanes, a causa de la crisi del coronavirus, ha experimentat un canvi de ritme determinant per a tothom.
Com heu vist afectat el món digital arran la pandèmia del coronavirus?
Ha estat un abans i un després. Les crisis sacsegen a tothom, d’una manera o d’una altra. Es viuen moments molt complicats, però també és un temps d’oportunitats, de canvi, de reflexions profundes i innovadores. S’ha produït una maduració impulsada per una crisi sanitària, social i econòmica que ho ha canviat tot. No només ha passat en el nostre entorn proper, està succeint a tot el món; i no és un efecte transitori, més aviat és un canvi de paradigma que obre camins dels quals ja no hi haurà retorn.
Ha estat una sacsejada per a molta gent, a tots dos costats de la pantalla: hi ha molts consumidors que s’han llançat per fi a consultar i comprar a Internet; i hi ha moltes empreses que han entès que calia dir: “Ep, estem aquí!”. Aquella marca obsoleta, aquell lloc web abandonat, aquelles xarxes socials sense activitat… De cop, el màrqueting digital ha demostrat la seva funció essencial, que és connectar les marques i els consumidors.
Creieu que les empreses i/o comerços estaven preparades per una revolució digital com la que hem viscut aquests darrers dies?
Hem vist de tot: empreses que ja fa temps que entenen la revolució digital com un cúmul d’eines que els poden aportar molt; i d’altres negocis que ho han hagut de descobrir amb una sotragada com la de la Covid-19.
Aquesta crisi ha deixat molt clar en quin punt de la transformació digital estava cadascú, però també hem pogut veure qui ha sabut reaccionar amb agilitat per sortir-se’n d’una situació complexa.
Hi ha hagut capacitats de reacció, canvis i superacions dignes de llibre, iniciatives espontànies espectaculars i col·laboracions entre negocis molt diferents que arrenquen un gran somriure d’esperança en el proïsme.
Quins beneficis aporta la digitalització en un negoci?
Cada negoci i sector és un món de possibilitats. La digitalització ofereix tants recursos i opcions que, de vegades, poden resultar paralitzants si no les coneixem i no les sabem gestionar convenientment.
Si ens deixem assessorar i/o acompanyar per especialistes de confiança, es pot fer un bon procés de digitalització que, sense dubte, aportarà noves oportunitats, perspectives innovadores, àmbits d’actuació impensables en un entorn únicament físic, nous canals d’accés i clients potencials que moltes empreses ni tan sols s’havien plantejat fins ara.
Com ha estat la vostra experiència amb els vostres clients en aquests últims dies?
L’experiència ha estat molt diversa: hem viscut la tensió d’una llar d’avis, la resignació del tancament de restaurants, l’estrès de les farmàcies, la dolça trobada de productors amb el client final, la reinvenció del sector mèdic… Hi ha hagut una mica de tot i cada cas és un món.
Des de Morethansites hem teletreballat des del minut 0 de la crisi, fent una tasca molt intensa d’acompanyament i assessorament als nostres clients per parar el primer cop amb diferents accions: notes de premsa, articles de bloc, comunicats a clients, replantejament d’estratègies a les xarxes socials, etc.
Un cop passats els primers moments, amb més calma i a base de reunions virtuals, hem pogut establir mesures addicionals per adaptar els negocis a la nova situació.
Ara per ara, els serveis que més ens demanen són la renovació de pàgines web, la integració d’opcions de venda en línia o opcions de lliurament a domicili i recollida al local per a bars i restaurants, així com nous models de negoci com consultes professionals en línia, agendes o directoris, etc.
Quin paper han tingut les xarxes socials durant el confinament i com preveieu que seguiran a partir d’ara?
Les xarxes socials són una fantàstica eina de comunicació, que ben emprada, aporta moltes coses bones a tots els nivells: a particulars, col·lectius, institucions, empreses… Durant el confinament, han tingut un paper determinant en la socialització de les persones que, sobtadament aïllades, han trobat en les xarxes i en les aplicacions de videotrucades, una nova alternativa per a comunicar-se amb l’exterior.
En l’àmbit de l’empresa, cada setmana ha estat una reinvenció i ha calgut estar molt atents al context per encaixar correctament els missatges de cada marca. Són dies que hem gaudit de piulades solidàries, de posts més propers i d’històries ben allunyades de la superficialitat que de vegades trobàvem a les xarxes socials.
Des de Morethansites estem convençuts que, a partir d’ara, conceptes com proximitat i transparència tindran molt a dir i es premiaran especialment els continguts que aportin un valor real.
Quina conclusió extraurem, en l’àmbit digital, d’aquesta crisi sanitària en el món empresarial?
Hem viscut un abans i un després en l’àmbit digital que ens ha de moure al canvi. No podem esperar que situacions com aquesta ens sacsegin. Hem d’apostar per la millora continua, superar-nos constantment, en tots els àmbits, i deixar que el màrqueting digital entri a formar part definitivament de les nostres empreses, perquè és una eina de present i futur.