L’hora del pati, l’espai que cal replantejar
- 03/12/2019
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
Aquest va ser el leitmotiv que va conduir la Jornada de Patis Educatius, celebrada el dissabte 23 de novembre
IMATGE | Una quarantena de persones va participar a la Jornada de Patis Educatius celebrada a Les Cases dels Mestres. > I. HIJANO
Si bé és cert que Caldes està posant l’accent en el paper educador que exerceixen els diferents àmbits en què es relacionen els infants –i la resta de ciutadans– de la vila, el pati de les escoles no podia passar-se per alt. I molt menys en aquests temps, quan les escoles estan vivint “un canvi de paradigma, un procés de transformació a nous sistemes educatius”, explicava Pitu Fernández, mestre jubilat i autor del blog “El nou Safareig”.
Dissabte 23 de novembre al matí, una quarantena de persones –la majoria d’elles relacionades amb el sector de l’educació– van assistir a la Jornada de Patis Educatius, celebrada a Les Cases dels Mestres i impulsada per l’àmbit Escola del Projecte Educatiu de Caldes (PEC). Durant aquesta, els assistents van debatre sobre el paper actual i futur de l’hora del pati i com replantejar aquest espai que, al cap i a la fi, també és educatiu: “Estem buscant una nova visió, considerar aquest espai com un espai viu, habitable, on poden passar altres coses més enllà dels 30 minuts d’esbarjo”, seguia Fernández.
La jornada va ser inaugurada per l’alcalde de Caldes, Isidre Pineda, i va prosseguir amb la xerrada “Repensem els espais exteriors”, a càrrec de la parella de mestres jubilats i autors del blog “El nou Safareig”, Carme Cols i Pitu Fernández. Segons ells, s’ha d’aprofitar la oportunitat que vivim en aquests moments i transformar els patis, espais que són “portes al món” on els infants socialitzen entre ells.
A la segona part de la jornada, i sota el títol “Diferents mirades”, diverses persones assistents de diferents àmbits professionals –mestres, arquitectes, directors d’escola, tècnics municipals i famílies– van aportar les seves particulars visions referents al pati de les escoles. Arran de les intervencions, els assistents van obrir un debat amè i dinàmic per aportar noves idees al col·lectiu.
I ara què toca? “Aquesta és la gran pregunta” deia Carme Trobalón, professora d’institut i membre del Grup Impulsor del PEC. De fet, “avui no veníem a extreure cap conclusió, sinó a oferir una panoràmica del que està passant en aquest procés de transformació de molts centres educatius i de com dinamitzen els patis”, seguia explicant. “Ara cal fer una valoració de la jornada i seure amb diferents sectors, com la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament, les direccions dels centres escolars, les famílies…” i, finalment, treballar aquestes idees des de cada escola. En aquest punt “l’Ajuntament té la voluntat d’escoltar tots els projectes i treballar conjuntament amb les escoles per tenir uns patis més adequats”, afegia Josep Busquets, regidor d’Educació de Caldes.
El punt gràfic el va posar l’il·lustrador i artista plàstic Marc Sadurní, que durant la jornada va anar dibuixant a temps real les idees i propostes que sorgien entre els assistents. El resultat, en forma de mural, significa el document gràfic sobre el qual el grup impulsor seguirà treballant en el concepte de pati com a espai també educador a Caldes de Montbui.