Les línies de l’educació del futur
- 07/11/2017
- 0 comments
- Jordi Rius
- Categoria: Actualitat
- 0
Caldes tanca més d’un any de procés participatiu marcant les línies bàsiques que faran de la vila un poble educador
IMATGE | Diferents impulsors d’àmbits del PEC conversen amb la coordinadora del projecte davant de l’arbre dels desitjos realitzat pels membres del Consell Escolar. > Q. Pascual
Hi havia la necessitat de fer el Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) perquè a Caldes “en matèria educativa es treballa molt. En un principi semblava que tothom treballava pel seu compte i calia anar tots a l’una”, constatava el 28 d’octubre la regidora d’Educació i Formació Permanent, Roser Guiteras, abans d’iniciar el I Fòrum d’Educació que es va celebrar a la Casa dels Mestres, amb la participació d’una seixantena de persones i amb l’objectiu de definir les línies estratègiques que han de definir el PEC. De fet, la feina ve de lluny perquè el procés que va culminar en el Fòrum es pot dir que es va iniciar al juny de l’any passat. “Fins i tot, podem dir que el vam començar abans, perquè al Pla Estratègic Horitzó 2025 el poble de Caldes de Montbui va dir que seria interessant fer un projecte educatiu”, apunta Guiteras.
Des de setembre de 2016 han estat treballant en el PEC el Grup Impulsor i la comissió institucional. “Ha estat un treball compartit, de donar veu al poble, d’estudiar quines necessitats tenim en educació i què podem fer perquè el nostre poble sigui més educatiu i que els nostres infants, joves i grans puguin créixer en una millor cohesió i participació socials”, explica Núria Fabra, que forma part del Grup Impulsor. Ella mateixa explica per què es va implicar en el projecte: “Professionalment, he treballat en el món de l’educació. Fa molts anys que hi treballo i quan vaig veure que hi havia l’oportunitat com a ciutadà de dir-hi la meva, vaig pensar que era gairebé un deure obligat participar en aquest àmbit. També perquè soc mare i tinc dues filles i em preocupa quin poble tindran i quin futur els deixem. En aquest sentit, hi participo per responsabilitat”.
Entre els aspectes que s’han treballat, per exemple, hi ha la transició dels joves al treball i la seva formació. “Veiem que hi ha molts joves que se’n van de Caldes a formar-se i a treballar fora. Ens agradaria que Caldes fos prou acollidor i prou fort per poder oferir-los moltes opcions de formació professional i de treball dins del municipi i que l’èxit no passi per sortir de Caldes”, subratlla Fabra. També s’ha treballat molt per la innovació educativa tant a les escoles com a l’Escola d’Adults i l’educació secundària. “I també hem parlat d’aconseguir inversió europea. Sols no ho podem fer i s’han d’enfortir les aliances amb les empreses i amb d’altres localitats que ens ajudin a incrementar l’oferta que nosaltres podem oferir com a municipi”, apunta la membre del Grup Impulsor.
Al gener es va fer la presentació del mapa escolar i el mapa social a la població. Es va iniciar el mapa de visions i es van fer cinc reunions amb diversos grups de gent. En total, unes 200 persones hi han participat i han aportat el seu punt de vista sobre l’educació de Caldes. “La veritat és que hi ha punts de vista molt interessants. Hi ha moltes coses que es poden millorar”, assenyala la regidora d’Educació i Formació Permanent. “La veritat és que quan es tracta de processos participatius llargs, la participació sol decréixer, però no ha estat així i hem pogut constatar que hem treballat plegats per fer un projecte de poble”, explicava l’alcalde de Caldes, Jordi Solé, en la presentació del I Fòrum d’Educació.
“Les accions que s’han decidit tenen un preu i s’han de preveure als pressupostos de l’Ajuntament per a l’any que ve”.
Roser Guiteras
Regidora d’Educació
i Formació Permanent
El 28 d’octubre es van fer uns tallers per prioritzar què es farà l’any que ve segons quatre àmbits amb diferents línies estratègiques: “Àmbit escola, d’on venim i cap a on volem anar”, “Àmbit fora escola: l’educació més enllà de l’escola”; “Àmbit transició escola-treball i formació permanent” i “Àmbit poble educador”. Dins de cada àmbit es van prioritzar dues línies estratègiques i dins de cada línia estratègica, un parell d’accions. Els diferents grups de treball van prioritzar en total 16 accions que s’han de portar a terme (vegeu quadre adjunt). S’havia de fer així “perquè aquestes accions tenen un preu i s’han de preveure als pressupostos de l’Ajuntament”, comenta Guiteras. A partir d’ara, el compromís municipal de destinar els recursos necessaris per al desplegament d’aquestes accions, amb la participació de la ciutadania i dels diferents agents implicats en la seva implementació, és ferm. De fet, Guiteras, durant la presentació de la jornada, va parlar dels recursos que l’Administració ha destinat al PEC, com el pla d’acompanyament i assessorament que ofereix la Diputació o l’Oficina Tècnica del PEC oberta per l’Ajuntament.
Un dels eslògans del I Fòrum d’Educació era “Vine i decideix”. La seixantena de participants van decidir “en quins punts se seguirà treballant”, assegura Fabra. Així, “hem de seguir reunint-nos, avaluant, pensant com es pot fer, buscant idees i treballant perquè això sigui una realitat. Ara toca al poble assumir-ne el lideratge i portar-ho a la pràctica”, puntualitza la membre del Grup Impulsor.
“Ens volem definir com un poble educador. Entenem l’educació com un procés al llarg de la vida, no tan sols per a infants i adolescents, sinó també per a la gent gran, tot tipus de formació que permeti a les persones millorar coneixements. La definició d’educació que fa el PEC i el Fòrum és molt ampla i tots podem ser educadors en el rol d’educadors, de pares i d’alumnes”, explicava Solé per subratllar l’esperit aglutinador i de poble que té el PEC.
IMATGES | El primer Fòrum d’Educació de Caldes va aplegar unes seixanta persones a Les Cases dels Mestres el 28 d’octubre per debatre les accions que cal emprendre en materia d’educació. > Q. PAscual
EDUCACIÓ A TEMPS COMPLET
El diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona, Rafa Homet, no es va perdre l’acte del Fòrum ja que també va ser present a l’inici dels treballs. El Fòrum “és un final que és un inici, de fet, encara que sembli paradoxal. El Grup Impulsor del PEC ha estat treballant tot aquest temps, presenta tot un seguit d’actuacions i ara es prioritzaran quines es portaran a terme l’any que ve”, apuntava Homet. En aquest sentit, explicava que el que ha de fer Caldes és dissenyar el model educatiu per al futur, “com creu que ha d’actuar i s’han de coordinar tots els esforços en matèria d’educació que s’estan fent per als propers temps. I això no passa només per allò que s’està fent a les escoles i instituts o als centres educatius municipals, sinó que també passa per coordinar, posar en valor i en xarxa tot allò que s’està fent en matèria educativa des de les entitats, associacions i col·lectius”.
La tasca de la Diputació ha consistit en un ajut directe a l’equip impulsor perquè organitzi, prioritzi i faci tot el treball. A partir d’aquí, segons la prioritat, “donarem suport a algunes actuacions. A algunes, nosaltres ja hi donem suport, com les escoles bressol, municipals i d’adults, però per a d’altres oferim suport tècnic i, si cal, suport econòmic”, subratlla el diputat d’Educació.
“El PEC és una estratègia, encara que nosaltres ja l’estem ampliant al concepte educació en temps complet. Aquí el PEC és una part molt important perquè és una definició de la política municipal educativa”, afegeix Homet. D’aquí a uns 15 anys, el concepte d’educació a temps complet “serà hegemònic, en el qual es vincula l’escola amb el currículum de tot allò que passa fora. Estem amb el PEC, però ja estem treballant amb un pla pilot a 11 municipis i algunes subcomarques per definir com serà aquest model a temps complet”, conclou el diputat d’Educació.
IMATGE | L’alcalde J. Solé, el diputat d’Educació R. Homet i la regidora R. Guiteras. > Q. PAscual
Altres notícies
Autor
Ha treballat a mitjans comarcals, com ara El Punt, i també a Barcelona. Ara fa una aposta per descobrir els racons amagats de Caldes.