Dos calderins al Festival In-Edit de cinema documental
- 21/11/2017
- 0 comments
- Magda Farré
- Categoria: Cultura
- 0
El Festival In-Edit 2017 de cinema documental ha comptat amb dos projectes dirigits pels calderins Àlex Gómez-Font i Vicenç Ferreres, que han estrenat, cadascun, un documental de temes ben diferents. L’Àlex ha recuperat la història de músics catalans que als anys 40 i 50 buscaven triomfar a Amèrica, mentre que el Vicenç ha reivindicat l’escena catalana de grups independents. Dins vídeo.
IMATGE | Els calderins Àlex Gómez-Font i Vicenç Ferreres han estrenat, cadascun, un documental al Festival In-Edit d’enguany. > Q. PASQUAL
El multiinstrumentista Jesús Peyrón (de nom artístic Jesús Moreno) és el testimoni excepcional que protagonitza el documental L’home orquestra. L’aventura dels músics catalans a Amèrica, d’Àlex Gómez-Font. El director no amaga la il·lusió d’haver pogut rodar amb “un supervivent excepcional d’aquells músics que van deixar enrere la dictadura franquista per buscar sort a Amèrica. Peyrón representava els homes orquestra que tocaven diversos instruments, que entenien la música com un autèntic ofici i que van triomfar amb els més grans. Ja no en queden”.
L’HOME ORQUESTRA
Peyrón, protagonista de l’edat daurada de les grans orquestres de ball, va tocar arreu del món amb Sinatra, Nat ‘King’ Cole, Benny Moré, Édith Piaf, Benny Goodman o Xavier Cugat, entre d’altres. I ara ho explica al documental d’Àlex Gómez, que també recull el testimoni de diferents músics, periodistes… De fet, la pel·lícula inclou una quinzena d’entrevistes, imatges d’arxiu i cançons originals d’aquelles antigues orquestres, fet que ha suposat “un intens i interessantíssim treball de recerca i de recuperació de temes musicals”, segons Gómez-Font.
“Ha estat un treball dur però molt gratificant.
Sense la gran implicació de tots els que han sortit en escena no hauria estat possible”Àlex Gómez-Font
Director de L’home orquestra
El director reconeix que “aquesta recerca ha engrandit el film, junt amb el relat en primera persona d’un músic de 87 anys. Vaig quedar molt sorprès de la clarividència i el relat riquíssim de Peyrón, i com reviu la seva història a la Cuba dels anys 50”. I és que, segons el director de L’home orquestra, el film vol ser “un petit homenatge als músics que van emigrar a Amèrica com a autèntics desconeguts, que van triomfar amb els més grans i que quan van tornar a Catalunya no se’ls va reconèixer com mereixien”.
MICROCLIMA SOUND
Vicenç Ferreres va presentar a la secció Km 0 de l’In-Edit un documental sobre la botiga de discs Ultra-Local Records. El film mostra com “la botiga, situada al barri barceloní de Poblenou, s’ha convertit en un punt de trobada de grups i segells independents catalans”, segons Ferreres. De fet, el documental reviu el festival MicroClima Sound que va tenir lloc a la botiga durant els mateixos dies que el Primavera Sound.
Però encara sobreviuen les botigues de discs? Hi ha una escena independent catalana? El director calderí ha demostrat que sí: “el film és una finestra a una escena autònoma i endogàmica, cert, de músics que sovint s’autogestionen els treballs, que van gairebé tots als mateixos concerts i que a més tenen aquesta botiga com un punt més de trobada”. Són músics i bandes com Ran Ran Ran, Lluís Paloma i Els Visitants, Voltereta, Palisandro, Seward, Tirana, Dj Masovera, Pentina’t Lula, Balago o El SistemÄ Suec, entre d’altres.
“Les botigues de discs són vives, i fan més que vendre discs. Això es reivindica amb un públic de
50 persones el mateix dia que un Primavera Sound”.Vicenç Ferreres
Director de MicroClima Sound
Però aquesta escena independent catalana arriba a Caldes? “Caldes ha estat i és un niu de cultura i d’artistes, siguin independents o d’un grup o associació. Entre tots els estils, hi ha diversos grups entre els més joves, com passa a moltes localitats de Catalunya. I això és el que també reflecteix la pel·lícula: el punt de trobada és una botiga de Poblenou, però l’escena es nodreix de tots els racons del país”. Aquesta significació amb el territori i aquest relat local va fer que el film s’estrenés a la secció Km 0 del Festival In-Edit, on es van exhibir diferents històries properes, d’artistes locals i que igualment impacten en l’escenari cultural.
Autor
Periodista amb experiència en el sector offline i online. Anteriorment redactora a El 9 Nou i cap de redacció de la Revista RACC. Ara cap de continguts en agència de comunicació i periodista freelance. Proactiva i autònoma. La curiositat em fa créixer.