La política útil és aquella que escolta, dialoga i és capaç de teixir grans consensos per millorar la vida de les persones. El sistema educatiu català arrossegava una dècada de malestar fruit de les retallades i de la manca d’inversió d’anys enrere. Trencar aquesta inèrcia requeria valentia i capacitat d’acord. El recent pacte signat a la mesa sectorial amb quatre dels cinc sindicats (USTEC, ASPEPC·SPS, CCOO i UGT) és el reflex d’aquesta nova etapa d’estabilitat i progrés impulsada pel PSC. Els grans avenços neixen quan tothom cedeix una mica en favor del bé comú.
Aquest acord no és només una declaració d’intencions; es tradueix en una inversió històrica de 726 milions d’euros (que se sumen als 2.000 milions del març) amb mesures de gran impacte: un increment retributiu de fins a 600€ al mes sumant la pujada estatal, el retorn de 300 M€ pels estadis no percebuts, 5.000 places de càtedres i la incorporació de 6.300 professionals de suport a la inclusió (psicòlegs, orientadors i integradors).
Però el més important és que aquest compromís es tradueix en fets concrets per als nostres municipis. Dins del pla RAM (Reformes, Ampliacions i Millores), a Caldes de Montbui li corresponen 125.300 euros que serviran per posar al dia els nostres centres educatius. A més, davant la inacció i la ineptitud dels governs anteriors, que van deixar les nostres escoles desprotegides davant les onades de calor, l’actual Govern de la Generalitat tallarà d’arrel el problema destinant 100 milions d’euros específics per a la climatització dels centres.
Potser no és suficient, però és el punt d’inflexió real que necessitàvem. L’educació pública és el principal ascensor social. Amb inversions directes a Caldes i amb acords de país, tornem a posar l’escola al centre de les prioritats.