Joves i salut sexual: com fomentar una educació sexual saludable
- 19/12/2023
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> Ivette Hijano
La festa solitària de La Marató d’enguany ha posat l’accent en la importància de l’educació sexual des de ben petits
IMATGE | David Sanitjas és l’educador social responsable del servei de Salut per a Joves que s’ofereix a l’espai jove El Toc, dos dijous al mes > J.SERRA
Els professionals experts en SSIR destaquen que les malalties relacionades amb la sexualitat i la reproducció són molt poc conegudes, especialment entre el jovent. A Caldes de Montbui existeix el servei de Salut per a joves que, des de l’any 2021, complementa els tallers que es realitzen als instituts en matèria de salut jove. En aquest servei, les atencions -personalitzades i confidencials- es focalitzen en allò que requereix l’usuari, enguany majoritàriament centrades en l’abús de substàncies o en aspectes relacionats amb el benestar emocional. “A vegades també em demanen parlar de sexualitat, tot i que aquest any encara no s’ha donat el cas”, apunta David Sanitjas, responsable del servei que s’ofereix gratuïtament cada quinze dies a l’Espai Jove ‘El Toc’.
En l’àmbit d’educació sexual, Sanitjas destaca que davant l’excés d’informació a la qual hi estem tots abocats, “en el fons, estem molt desinformats”, i no només els i les joves –“que no saben ni com es posa un preservatiu”-, sinó també la població adulta, “on també ha crescut molt la taxa de malalties de transmissió sexual”. Davant d’aquest escenari generalitzat, és fàcil deduir que, en matèria d’educació sexual, “la culpa no només és dels mòbils o la pornografia” apunta l’expert, sinó que el món adult hi té un paper destacat: “Els adolescents i joves són un mirall del què fem els adults, i crec que ho podríem fer molt millor. Som exemple i no ho tenim clar: en lloc d’assumir la nostra responsabilitat en l’educació dels nostres fills i filles, ens és més fàcil atribuir la culpa a tercers”.
Però, qui cedeix el mòbil als fills i filles quan volem una tarda tranquil·la o de qui és la línia a través de la qual els infants tenen accés a la pornografia?, es pregunta Sanitjas. En aquest sentit, ell recomana educar en una sexualitat saludable des de ben petits i, sobretot, posar l’accent en l’afectivitat, “la gran oblidada quan es parla de sexe”, tot remarcant la importància del respecte cap a un mateix abans de creure’s en l’obligació de satisfer el desig de l’altre: “Als instituts de Catalunya es practica molt el sexe oral, és a dir, el què es diuen entre uns i altres, i això genera molta pressió entre els mateixos adolescents”. De fet, continua Sanitjas, “el problema no és tenir relacions sexuals amb 12 o 13 anys, sinó saber com i per què es tenen aquestes relacions”, posant especial atenció en discriminar que no pretenguin suplir mancances emocionals: “Existeixen estudis que conclouen que quan els adolescents se senten estimats i acceptats a casa, amb gran sentiment de pertinença i afectivitat positiva, acostumen a mantenir les primeres relacions sexuals més tard i, quan les tenen, són emocionalment més saludables”.