El Gegant del Pi es manifesta en la demanda de millores
- 25/05/2023
- 0 comments
- Albert San Andrés
- Categoria: Actualitat
- 3
Mares, pares, alumnes i equip docent de l’escola bressol marxen cap a l’ajuntament per a reivindicar millores
Des de l’inici del curs 2022-23, la major part de l’equip docent de l’escola bressol Gegant del Pi de Caldes, ha mostrat la seva disconformitat amb el procedir de l’ajuntament, respecte al funcionament de certs aspectes de l’educació dels 0-3 anys. El passat dimarts, una seixantena de persones, entre les quals es trobaven part de l’equip docent, progenitors i alumnes, van desfilar des de les portes del centre fins a l’ajuntament per a reclamar millores en el funcionament dels centres calderins i entregar les signatures aconseguides per tractar de revertir la situació.
La marxa silenciosa dels afectats -mares, pares, alumnes i treballadores- va recórrer amb pancartes la distància entre el carrer General Padrós i la plaça de l’Ajuntament, davant de la sorpresa de la majoria dels vilatans, que veien com Pi i Maragall es va omplir de cop en plena tarda. La reivindicació va marxar fins al consistori per a fer acte d’entrega de les signatures recollides en la demanda de diferents millores. A l’arribada, la comitiva no va ser rebuda per cap membre de l’ajuntament, a causa de les ocupacions per la campanya electoral.
Ja fa mesos que gran part de l’equip docent reclama millores en les condicions dels infants. El centre està instal·lat en una antiga masia calderina, La Vaqueria, des del 1990, un recinte que en la major part dels casos no compleix amb el mínim de metres quadrats delimitats per les classes, segons expliquen les treballadores. Motiu pel qual, en el passat es van limitar les ràtios d’alumnes per espai. Aquest curs, amb l’inici de la gratuïtat de l’etapa de 2-3 anys, es van augmentar aquestes ràtios davant de la sorpresa de les docents: “ens vam assabentar en el fulletó de les portes obertes. No es van tenir en compte les casuístiques que tenim en la nostra escola bressol: casa antiga, escales, espais petits, etc.” explica la portaveu Susanna Tura, que deixa clar des del principi que “això no és una reivindicació laboral, pretenem la millora de les condicions dels infants”.
Des de l’equip docent es reivindiquen tres aspectes: la baixada de ràtios, la necessitat de tenir dues educadores per grup i més agilitat en les substitucions, aspectes tots tres que s’han convertit en una quimera durant aquest curs, on des de l’inici estan patint les conseqüències del que reclamen. De fet, hi ha classes que porten mesos amb una única educadora i, sovint, s’han d’acabar ajuntant classes per a poder tenir més d’una docent al càrrec, ja que des del consistori encara no s’ha fet efectiva la substitució per baixa. “Hi ha una ‘burrocràcia’ espectacular amb el tema de les substitucions, amb gent que ha de fer exàmens i una sèrie de tràmits que s’allarguen molt” remarca Tura, que també afegeix que d’ençà de la jubilació de la psicòloga municipal fa uns mesos, encarregada de donar servei a escoles i escoles bressol de Caldes, “encara no s’ha substituït”. “Un cop avisen a la persona, la mitjana és de tres setmanes abans que es pugui incorporar a l’escola” afirma Núria Serra, l’altre portaveu del grup, que confirma la incorporació durant aquesta setmana d’una de les substitutes necessàries.
Serra explica que “l’ajuntament ens diu que no vol deixar de donar el servei, ni excloure a ningú, cosa que entenem, però no estem d’acord que això sigui a costa de la qualitat. El decret de les ràtios és antic i no s’ajusta a la realitat actual”, mentre que Roger remarca que “això hauria de ser una lluita conjunta entre nosaltres i l’ajuntament, lluitant amb la Generalitat. La gratuïtat afecta directament al consistori i estem disposades a lluitar amb ells perquè no sigui així”.
Les mesures van arribar per sorpresa a l’inici de curs per a les treballadores del centre, on el consistori no va consultar a les representants del Consell Escolar: “van dimitir totes perquè no les van tenir en compte a l’hora de marcar les ràtios” assegura Susanna Tura, que també explica que la lluita “no està recolzada per la nostra directora” i tampoc s’estén a l’altra escola bressol de la vila, La Lluna, “perquè ens diuen que no creuen en la reivindicació al carrer”, tot i estar afectats per les mateixes mancances i problemes.
La resposta de l’ajuntament de Caldes, es limita a l’adequació del servei a la llei del Decret 282/2006 del 4 de juliol i expressen, mitjançant nota de premsa que “es comparteixen les sensibilitats expressades per a una atenció excel·lent dels infants”, responent que “amb aquest major dimensionament dels recursos s’aconsegueix un projecte educatiu de qualitat i també permet afrontar les situacions d’absències puntuals amb absoluta garantia”. Respecte a les ràtios, “Caldes manté les màximes autoritzades per la Generalitat de Catalunya per poder oferir el servei al màxim de famílies del municipi. Aquest posicionament és fruit de l’alta demanda que tenen les escoles”.
De la cobertura de les baixes laborals s’expressa que “es garanteix en tot moment una atenció a l’infant respectuosa i adequada. Qualsevol absència de personal té una incidència atesa la importància de l’educadora com a referent per als infants i les famílies, per això la regidoria d’Educació fa els canvis organitzatius necessaris (canvis d’educadores de grups, atenció als infants per part de la coordinadora, ampliació d’horari d’educadores mitjançant hores complementàries, etc.) per minimitzar l’impacte.
Introdueix dues mesures correctores: una millor atenció per part del servei de Riscos Laborals que minimitzi les causes de baixes del personal i l’estudi de totes les possibilitats d’agilització permeses per la normativa de contractació pública a l’hora de formalitzar una substitució”.
Autor
Addicte de l’esport i al món del motor. Llicenciat en periodisme per la UAB i màster esportiu per Blanquerna, col·laboro en diversos mitjans locals en ràdio i paper. Fotògraf accidental i amant de la velocitat. Enamorat de Caldes de Montbui.