El ‘boom’ de la bicicleta després del confinament, col·lapsa el mercat
- 17/11/2020
- 0 comments
- Albert San Andrés
- Categoria: Esports
- 0
Aconseguir un model concret de gamma mitjana-baixa és missió impossible pels comerciants, que s’han vist saturats
IMATGE | José Vilchez i Enric Tristany fan una reparació sobre el terreny en una gravel, pels voltants de Torre Marimon. > A. san andrés
Pocs esports poden dir que han crescut tant com ho ha fet el ciclisme després de dos confinaments. El ‘boom’ que ha viscut el món de les dues rodes ha deixat gairebé en el col·lapse a aquesta indústria esportiva, on en la majoria de casos s’ha d’esperar durant mesos per a poder comprar una bicicleta. L’entrada de nou practicants en el món de la bicicleta, es deu al tancament de les instal·lacions esportives i al fet de ser un esport individual que permet la distància social.
Escollir un model concret de bicicleta és, ara per ara, complicat. La demanda va disparar-se just després del primer confinament, així com la venda de rodets, un aparell que és pràcticament impossible de trobar ara mateix. El confinament a la Xina, país que fabrica la major part de components, ha minvat un mercat que s’ha saturat en la major part del món i on les llistes d’espera per a models de gamma mitja-baixa pot arribar a ser de dos a deu mesos.
“Quan ens van desconfinar, l’única alternativa al caminar era anar en bici, un dels motius principals de
la saturació”.Montse Arimón, Cicles 02
El 23 de gener, les autoritats xineses van decretar el confinament de Hubei, una de les 22 províncies del país, on Wuhan és la capital. Un total de 56 milions de persones van quedar confinades fins al 8 d’abril per a controlar el focus mundial de la pandèmia, fent caure les exportacions del país en un 17% al febrer -respecte a l’any anterior- per l’aturada de la indústria.
Els dos grans fabricants de components, Shimano i Sram, van col·lapsar per complet davant d’una demanda que va arribar en tromba. De fet, segons alguns experts, aquesta ha estat superior al ‘boom’ que es va viure durant els anys 90, quan es va consolidar la bicicleta de muntanya. El trencament d’estoc en les bicis de menys de 1.500 € és una realitat ara mateix, sobretot en la de muntanya, on costa trobar la major part de models del mercat.
A Caldes existeixen tres botigues que estan vivint aquesta realitat. Des de Cicles 02, Montse Arimón explica que “quan ens van desconfinar, l’única alternativa al caminar era anar en bici, un dels motius principals de la saturació, sent el mercat dels 300 als 1.000 € on es troba el principal problema”. L’aturada en la fabricació no s’ha compensat i l’arribada de bicicletes és en comptagotes. “Depèn de molts factors, talla, model, etc. Ens van arribant bicis cada dia, però escollir un model concret pot significar haver d’esperar un temps” remarca Carles Puig, del mateix comerç. Ramón Celma de Tot Bike, coincideix i afegeix que “aquest Nadal serà una època complicada, ja que ara que podríem vendre, no tenim estoc, més enllà de les gammes més altes que parteixen dels 6.000 €. Hi ha marques que ens donen terminis pel juny o juliol”.
Amb aquest panorama el mercat està canviant i ara “ens arriben moltes trucades des de fora de Caldes i tenim clients de tot el Vallès que miren de buscar la bici o les peces necessàries per a tot arreu” afirma Celma. A les botigues, però, encara es poden veure diferents models i marques en estoc, però una vegada venudes és difícil saber quan es podran reposar.
Si la venda està en un moment complicat des de fa uns mesos, la reparació està començant a patir el mateix problema de falta de subministrament. Diego Vizcaíno, de Diego Bike, es dedica principalment a la reparació i posada a punt de bicicletes i explica que “ho estem passant malament. Tenim molta feina, però a l’hora de buscar components ens costa molt més. Ho superes com pots, però en la feina que abans perdies 10 minuts en un sol proveïdor, ara ho has de demanar en molts llocs i perds molt més temps. Has d’emportar-te feina a casa perquè pots arribar a perdre tres hores per a fer una comanda i arribes a demanar a cinc proveïdors les peces d’una única bici”.
Des de Cicles 02, Arimón admet que també comencen a tenir problemes amb el recanvi: “Fins ara no hem tingut gaires problemes, però ara mateix ja els tenim” explica, mentre Puig afegeix que “el venedor final és l’últim en rebre les peces. Primer serveixen a les marques que, en alguns casos, arriben a pagar sobrepreus per ser els primers a rebre els components i poder donar sortida a la producció”. Celma explica que “en algunes marques no pots reparar per falta de material i a vegades són peces com simples pedals” i coincideix amb Vizcaíno en l’aspecte del temps per a fer les comandes.
Enric Tristany i José Vilchez són dos usuaris calderins que recentment han volgut canviar de bicicleta. En el cas de Tristany, usuari d’un model gravel -un híbrid entre carretera i muntanya- ha volgut canviar una btt per una gravel nova per a la seva parella, en un comerç de fora de la localitat. “La taxació de la btt va ser molt a la baixa i els models a escollir en estoc eren molt pocs” explica i s’ha hagut de resignar i esperar per a aconseguir un nou model més endavant.
Per la seva banda, Vilchez s’ha decidit tornar al món de les dues rodes després del confinament i fa uns dies que va optar a comprar una gravel de gamma mitjana, però confessa el que afirmen els venedors: “hauré d’esperar un mínim de dos mesos per aconseguir-la, però esperar per a demanar-la tampoc soluciona res, ja que com més trigues menys models trobes”.
Anualment, els models de l’any següent es presenten després de l’estiu, però amb aquest panorama, existeixen marques que solaparan els models de 2021 amb els de 2022, dels quals encara no està garantida del tot la fabricació en els temps estipulats. El problema de subministrament i de les llargues esperes encara s’ha d’estabilitzar per a donar sortida a un producte que s’ha convertit en l’estrella inesperada.
Autor
Addicte de l’esport i al món del motor. Llicenciat en periodisme per la UAB i màster esportiu per Blanquerna, col·laboro en diversos mitjans locals en ràdio i paper. Fotògraf accidental i amant de la velocitat. Enamorat de Caldes de Montbui.