El furor d’un negoci que aquest estiu ha crescut com l’escuma
- 21/07/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 1
Les restriccions de mobilitat arran la pandèmia han incentivat la demanda del lloguer d’autocaravanes com l’alternativa ideal per aquestes vacances
IMATGE | A dalt, una de les furgonetes camper, model Volkswagen, de transformació completa a càrrec de BCN Vans, aparcada a la Torre Marimon. A sota, imatges d’autocaravanes gestionades per l’empresa calderina Autocaravanes del Vallès.> CEDIDA
La pandèmia del coronavirus ha significat una important sacsejada a moltes de les esferes de la nostra vida quotidiana. Al llarg d’aquests darrers mesos ens hem vist obligats a prendre decisions, ràpides i contundents, tot afrontant amb optimisme un encavalcament constant de canvis. Indubtablement, les vacances d’estiu s’hi han vist afectades. Els plans que teníem al cap a mitjans de març se’n van anar en orris: adéu als viatges exòtics i a les rutes transatlàntiques. No obstant això, les ganes d’estiu no han defallit mai. ‘Sí, tindrem estiu’ ens hem anat repetint dia rere dia, però calia cercar una alternativa efectiva que s’adaptés a les limitacions de mobilitat i a les mesures preventives. I en aquest punt és on molts i moltes han arribat a la mateixa conclusió: “I si lloguem una autocaravana?”
El sector del caravàning va viure el seu particular mes d’agost l’any passat. El nombre de matriculacions d’autocaravanes i furgonetes camper va augmentar considerablement, amb un increment del 19,2% respecte al 2018, segons les dades facilitades per l’Associació Espanyola de la Indústria i Comerç del Caravàning (ASEICAR). El parc mòbil a Espanya va passar dels 250.000 vehicles als més de 300.000 entre caravanes, autocaravanes i campers, però la tendència d’aquest any (des del març, arran l’inici de la pandèmia) ha estat la d’una frenada abrupta en les noves matriculacions per augmentar, en el seu lloc, la demanda del lloguer de les també anomenades “cases amb rodes” aquest estiu.
A Autocaravanes del Vallès, empresa pertanyent al Grup Victòria dirigida pels germans Joan i Jordi Anglí i Xavier Arimon, fa 11 anys que ofereix el servei de lloguer d’autocaravanes amb una flota de 23 vehicles -totes del model McLouis Glamys 40, de fins a 6 places- ideals “per a unes vacances en família”, explica un dels responsables, Joan Anglí. En el seu cas, el volum de feina es va disparar entre mitjans i finals del mes de juny, “i la feinada que hem tingut des d’aleshores ha estat principalment la d’atendre a nous clients que no sabien pràcticament en què consisteix o com funciona una autocaravana”, segueix explicant Anglí, qui afegeix que “a molts se’ls ha encès la bombeta aquest any, persones que mai havien provat aquesta opció de fer vacances”.
Si bé és cert que ja durant l’estiu passat, la demanda d’autocaravanes i lloguers de furgonetes campers va superar l’oferta dins l’àmbit nacional, aquest any sembla que els trets diferencials d’aquest model d’oci el converteixi en l’alternativa ideal per assegurar les vacances d’estiu. I és que, segons l’ASEICAR, es tracta del sector turístic que millor pot garantir les mesures sanitàries i socials de distanciament i higiene sent un “vehicle-habitatge particular i independent”. Anglí ho explica a partir de dos dels avantatges de l’autocaravana que esdevenen elements clau en temps de pandèmia: “D’una banda, fas les vacances –si ho vols- sense haver de tocar a res ni a ningú. És el teu habitacle on no cal que surtis ni que et relacionis amb altres, si no ho vols. Et dóna, per tant, la tranquil·litat de poder mantenir el distanciament social. I d’altra banda, i molt important pensant en els rebrots, l’autocaravana et dóna la llibertat de poder canviar de zona en l’últim moment sense haver de deixar de fer vacances. Amb aquest model d’oci no t’has de plantejar si tanquen la zona on tenies previst anar o allà on tenies la reserva de l’hotel feta, perquè tu decideixes on vas i quant temps t’hi quedes”.
Llibertat, autonomia i alta prestació de serveis, molts i moltes estan descobrint el món de les autocaravanes i sense dubte aquest any ha permès obrir al gran públic aquesta altra opció vocacional. No obstant això, “els números d’aquest 2020 seran molt pitjors que els del 2019, perquè complim tres mesos amb 0 vendes” afirma Anglí, qui segueix dient que “dins del desastre absolut del sector del turisme, el lloguer d’autocaravanes és un concepte que està funcionant, sent la unitat de negoci dins del Grup Victòria que té la caiguda més petita respecte als altres anys”.
Pocs escapen de l’impacte econòmic derivat de la crisi de la Covid-19. Tampoc en aquest sector on la incertesa de la situació, i les limitacions en la mobilitat arran la pandèmia, ha estat a l’ordre del dia durant tants mesos. “Hem de pensar que la temporada bona comença per Setmana Santa i acaba al mes d’octubre, i aquests primers mesos hem tingut tots els vehicles parats, no hem pogut llogar res. I en segon lloc, la gent ha estat prudent a l’hora de fer les seves reserves, mantenint-se a l’espera del que pogués passar en l’últim moment”, segueix explicant el director del grup empresarial calderí.
En aquests moments, a Autocaravanes del Vallès encara tenen algun vehicle disponible, “però ja queda poca cosa”, diu Anglí. Tot i les múltiples facilitats que presta aquest model d’oci, especialment per aquest estiu, “també és un concepte de vacances que t’ha d’agradar”. A més, és important trencar certs mites com què és una modalitat de baix cost: “Una de les coses amb què ens trobem habitualment és que el client primerenc pensa que l’autocaravana és una opció més econòmica, i no és del tot així. En el mes d’agost, el lloguer d’un dels nostres vehicles val 220€ al dia. Sí que és veritat que si sou 5 persones pot sortir bé de preu, però el pensament que es té que s’estalvia diners, no és correcte”. A l’hora d’ajustar el preu, moltes persones pregunten per models de vehicles més petits, pensant –erròniament, segons explica Anglí- que potser el pressupost també serà més ajustat: “És curiós, però la gent valora la mida de l’autocaravana respecte al seu preu i ens pregunten si el lloguer d’una camper és més barat que el d’una autocaravana, i no és així. El preu no depèn tant de la mida com de les prestacions del vehicle”.
LES CAMPER, LA REVOLUCIÓ DEL SECTOR
Del món camper ens són grans experts l’empresa BCN Vans amb seu també a Sentmenat, des d’on converteixen en habitables vehicles de càrrega, des de fa tres anys. En el seu cas, el negoci no s’ha vist perjudicat per la pandèmia, sinó tot el contrari: “Hem mantingut el mateix volum de feina des de l’inici i, a més, hem notat un increment de trucades de persones noves en el sector que demanen informació i pregunten quant els costaria la “camperització”, suposem que buscant una alternativa adient per aquest estiu” explica John Salamanca, responsable de l’empresa. Tot i que des de BCN Vans no presten el servei de lloguer de furgonetes camper, “sí que ens estem trobant amb nous clients que són empresa de compra-venda que vol enfocar el seu negoci en el lloguer d’autocaravanes i campers”, segueix Salamanca.
Les furgonetes camper són la nova revolució del sector del caravàning, un producte en auge que permet “el 100% de possibilitat en la transformació i prestació de serveis” perquè no es trobi a faltar res comparant-la amb una autocaravana. En tot cas, la limitació només la marca el pressupost: “Hem fet des de fabricacions molt senzilles i altres molt potents, amb instal·lació completa de llum, aigua calenta, dutxa interior i exterior, cuina-menjador, llit de matrimoni, microones …”. Salamanca també destaca “la llibertat que t’ofereixen les camper pel fet de no haver de planificar ni reservar res, només decidir marxar i agafar el que tinguis a la nevera”. Al final, la decisió està en el tipus de vacances o sortida que es vulgui fer, adaptant el vehicle a les necessitats i estil de vida de l’usuari i usuària: “Hi ha qui prefereix moure cases grans tenint totes les comoditats i qui opta per una comoditat igualment completa però amb la mateixa agilitat que la del turisme a l’hora de viatjar”.