
Jaume Balart: “Tenim prou eines per avaluar a tothom”
- 25/04/2020
- 0 comments
- Albert San Andrés
- Categoria: Actualitat
- 0
El director de l’IES Manolo Hugué va aclarir a Instagram alguns dels conceptes sobre l’actualitat a l’educació
L’educació és un dels pilars de la nostra societat i un dels que més tocat ha quedat durant el confinament. Després d’haver parlat de política, sanitat i esport, l’educació era l’entrevista obligada per aquesta setmana, on vam poder comptar amb Jaume Balart en els directes d’Instagram del diari Calderí. Balart és el director de l’IES Manolo Hugué, un dels instituts calderins, on estan matriculats més de 700 alumnes.
La suspensió de les classes des del 13 de març ha obligat a prendre mesures per poder acabar el tercer trimestre del curs, però el confinament ha fet canviar la manera d’impartir classe i de qualificar el rendiment. Balart aclareix els conceptes de les noves directrius donades pel conseller Josep Bargalló fins aquesta setmana.
· Com estàs vivint aquesta situació de confinament?
Tancat a casa i amb la sort de tenir una gossa que puc treure a passejar, tot i que la pluja d’aquests dies ho ha fet tot més complicat. Aquests dies són un no parar de videoconferències, e-mails… la meva percepció és que estem treballant més estant a casa que a l’institut, però malgrat tot aquest enrenou del confinament, almenys podem dir que estem bé, sans i ho estem portant de la millor manera possible.
· Sense tenir precedents, com es gestiona una crisi com aquesta en un centre?
El Manolo és un centre amb 730 alumnes, gairebé 80 professors i sumant la resta de personal i les famílies fem una comunitat de gairebé 3.000 persones. D’aquestes ens trobem a diàriament a gairebé 800 a l’institut i el fet de gestionar això des de casa és complex. Som molta gent, molts alumnes i moltes situacions dispars en funció de cada família i aleshores la preocupació és arribar a tothom i evitar que les famílies amb més dificultats de posar-se en contacte amb el centre no es vegin perjudicades per aquest confinament.
Les dues primeres setmanes van ser de ressituar-nos, perquè cap de nosaltres tenia clar com utilitzar totes les eines on-line que ara estem fent servir. Malgrat el desconcert, ens vam haver de posar les piles, organitzant-nos entre els professors i creant calendaris d’equips docents per a contactar, com a mínim una vegada a la setmana amb els alumnes, sempre seguint les instruccions del Departament d’Educació que diuen que més enllà d’acabar un temari, s’ha de fer un acompanyament emocional i ajudar-los per desengoixar-los una mica. Es tracta d’apropar al màxim la comunicació digital a les famílies per reduir el que representa el confinament.
· Des de la Generalitat i el Departament d’Educació, s’ha actuat bé i ràpid?
De tant en tant sóc crític amb la rapidesa d’actuació del Departament. En aquest cas estic prou content de com s’ha actuat des del primer moment. Aquesta setmana hem rebut una guia de com ha de ser l’avaluació del tercer trimestre. Estem intentant minimitzar al màxim la bretxa digital i en aquest cas, al Departament aquest aspecte l’ha agafat amb poca previsió, però malgrat tot, això és una situació extraordinària i tothom ho està intentant fer el millor possible.
De fet el cas dels finals de cicle a 4t de l’ESO i 2n de Batxillerat i cicles formatius, són els més complexos.
Pel que fa a l’avaluació no ens hem d’angoixar, perquè malgrat la situació, la informació que tenim dels alumnes pel que fa a la seva evolució competencial no ens ha d’impedir poder-los avaluar, sobretot a l’ESO, on han estat 12 trimestres dels quals tenim prou eines per poder qualificar-los. Potser l’assumpte de la recuperació de programes i temaris és el dubte que més preocupa, però des del Departament s’ha insistit en no penalitzar notes per no haver pogut acabar el curs com toca. És una mesura encertada en una situació extraordinària i no passa res, ja que coneixem bé als alumnes. Potser és més complicat en el cas del batxillerat i dels cicles pels temaris, però se segueix treballant.
· Pot afectar això a la nota global en els finals de cicle?
És complicat de respondre, ja que les directrius del Departament és la de no penalitzar pel que no hagin fet en aquest final de curs. Hem de tenir prou indicadors per poder-ho fer, però el problema es presenta a les recuperacions. Aquest és el tema que encara hem de resoldre, ja que el document s’ha fet públic aquesta setmana i poden tenir diferents interpretacions.
· S’ha començat el tercer trimestre de manera telemàtica amb eines noves on-line. Com està funcionant?
Acabem de descobrir un nou món. Un món que ens permet comunicar-nos amb els alumnes d’una nova manera que fins ara no havíem fet servir. Si bé a les primeres setmanes ens vam haver d’organitzar, a hores d’ara el professorat està agraint molt l’organització de franges horàries per no trepitjar-nos entre nosaltres i en general la gent ho porta bé. Tot i que la sensació en algun moment és la de no desconnectar. El fet de treballar des de casa té aquest inconvenient, amb un contacte més permanent sense un horari fix. L’altre dificultat que manifesten els professors més joves és la de compaginar les criatures o la gent que ha tingut algun malalt amb la feina diària, però ens sortim.
· Què s’ha fet en el cas dels alumnes sense recursos?
Aquest és el cas que més feina ens ha portat. Hem intentat contactar amb totes les famílies. Es van elaborar uns formularis fent saber que l’objectiu és el fet d’arribar al màxim possible de famílies perquè cap se senti desafavorida per treballar des de casa i això significa reduir al màxim la bretxa digital. D’entre el més d’un milió d’alumnes a Catalunya, un 10% tenen alguna necessitat, al nostre institut el percentatge és similar.
A partir dels formularis i amb l’ajut de tutors i tutores, hem arribat a tothom menys a 40 famílies. Això ens ha dut a parlar amb l’Ajuntament, que ha estat molt disposat a col·laborar. En el cas dels ordinadors hem de veure de quina manera farem el repartiment d’ordinadors i l’Ajuntament tindrà una partida per a la connectivitat. Això es va tancar la setmana passada i Telefònica que és qui ha de donar el suport està col·lapsada, així que és un dels temes en el qual estem.
· Com trobeu d’ànims als alumnes després de 40 dies de tancament?
L’opinió personal que tinc és que ho estan portant millor els joves que els adults. Ells estan més acostumats al que són les pantalles i els recursos digitals, tot i que estan una mica fart de no poder sortir i practicar esport. Però els veig menys resignats que molts de nosaltres, com per exemple jo mateix, que trobo a faltar poder sortir a fer un volt per la muntanya. Per sort la situació d’aquí a Caldes no és la mateixa que a una ciutat on tothom viu en pisos i hi ha qui té la possibilitat de tenir jardí o piscina i esbargir-se més.
· En quines franges d’edat aquesta situació pot afectar més directament en l’aprenentatge?
En aquest moment els més angoixats potser són els alumnes de segon de batxillerat que han d’afrontar l’accés a la universitat. Són els que estan demanant més acompanyament del professorat, ja que la resta no tenen la mateixa pressió.
En l’ESO, tot i que els de quart fan un canvi d’etapa, no hi ha massa dificultats i fins i tot hi ha casos on estan més predisposats a aprofitar el temps amb videoconferències. També estem pensant com treballem amb les escoles de primària per a fer l’acompanyament en els alumnes que faran el salt l’any vinent des de sisè, ja que no han pogut fer un comiat com toca.
· De fet, les PAU han canviat de dates entre el 7 i el 9 de juliol. Com s’afronten?
És tot una incògnita, ja que hi ha el dubte de si es podran fer o no en aquestes dates. D’altra banda hi ha les correccions de setembre i d’assignatures a recuperar, pel que encara no està prou definit i ens hem d’agafar a l’últim document que ha arribat. La setmana passada hi va haver una reunió de conselleries amb el Govern d’Espanya i aquell mateix dia havíem de rebre les instruccions que ens han arribat ara. L’aprovat general s’ha descartat perquè tenim indicadors suficients per avaluar. Es confia molt en l’autonomia dels centres i a partir de la màxima de no penalitzar, cal avaluar la tercera i l’extraordinària amb la màxima justícia possible.
· De fet de cara a l’any vinent, teniu un nou cicle formatiu de Termalisme al Manolo Hugué, que serà únic a Catalunya i Espanya. En què consistirà?
La idea és donar resposta principalment a les necessitats que han traslladat els balnearis del municipi pel que fa a tenir tècnics especialistes en termalisme. Gràcies a aquest sector de Caldes i del ressò de l’Ajuntament per atendre aquestes necessitats s’ha pogut fer aquest cicle. L’objectiu és intentar arribar al màxim possible a tots els establiments termals de la península, en el sentit que creiem que pot ser una oportunitat molt especial que pot donar molta sortida laboral. En una visita de l’any passat a Saint-Paul-lès-Dax es va fer un grup de treball amb Ajuntament i empresaris per a veure com s’organitza el termalisme en aquella vila i a França, per emmirallar-nos en aquest model, tot i que allà està inclòs en la sanitat, per a millorar la professionalitat dels treballadors en aquest sector. Ara estem una mica neguitosos per haver-ho d’organitzar en tan poc espai de temps i fer un cicle de qualitat.
Altres notícies
Autor
Addicte de l’esport i al món del motor. Llicenciat en periodisme per la UAB i màster esportiu per Blanquerna, col·laboro en diversos mitjans locals en ràdio i paper. Fotògraf accidental i amant de la velocitat. Enamorat de Caldes de Montbui.