Reempresa, deu anys de servei per a l’èxit en el traspàs empresarial
- 09/04/2024
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> PUBLIREPORTATGE DE L’AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI
El servei, gestionat des de La Piqueta-Desenvolupament Econòmic Local, compleix una dècada d’activitat acompanyant -de manera gratuïta- processos de cessió de negocis, amb l’objectiu de mantenir viu el teixit empresarial
IMATGE | L’Adriana i la Carme són el present i el passat d’una botiga que, en lloc de tancar definitivament, continuarà oberta després d’un exitós procés de cessió entre ambdues a través del servei de Reempresa. > Q. PASCUAL
“Iniciar i consolidar un negoci que comença de zero és set vegades més difícil que adquirint qualsevol dels projectes Reempresa”, apunta Jordi Salas, tècnic de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Caldes de Montbui. “Evidentment -continua dient- comprar un negoci en actiu suposa una inversió inicial, però l’adquisició del ‘saber fer’ d’una empresa que està en marxa té un valor incalculable i, en la gran majoria dels casos, és sempre garantia d’èxit”.
En el decurs dels últims deu anys, Jordi Salas, tècnic del servei de Reempresa (gestionat per La Piqueta-Desenvolupament Econòmic Local de l’Ajuntament de Caldes de Montbui), ha viscut situacions com aquestes en més de 15 ocasions acompanyant processos de compravenda d’empreses o establiments comercials en l’àmbit local. “Es tracta d’un servei gratuït, d’acompanyament i de suport especialitzat, que té per objectiu facilitar el procés de cessió d’una empresa en funcionament i viable a una nova persona emprenedora que vulgui continuar amb l’activitat” descriu Roser Xalabarder, regidora d’Empresa, Promoció Econòmica i Treball de Caldes de Montbui. “Nosaltres -hi afegeix Salas- actuem de nexe d’unió com a servei de mediació i assessorament, facilitant l’entesa entre ambdues parts implicades -la cedent i la reemprenedora-, generant un context de garantia i seguretat en tot el procés de compravenda”.
En aquest punt, el tècnic aclareix que es tracta “d’un servei neutral” que en cap cas actua en representació de qualsevol de les dues parts: “És important dir que som un servei d’acompanyament que mai intervé en la negociació del preu de compravenda; únicament procurem que les dues parts implicades trobin un consens en comú, amb el propòsit de mantenir l’activitat i, sobretot, poder salvaguardar els llocs de treball”. De fet, Salas assenyala que aquest és un dels elements més positius del servei i que a Caldes de Montbui s’ha traduït en 14 llocs de treball directes en el decurs d’aquests 10 anys d’activitat: “Tot i que és un servei que suposa molt d’esforç, la nostra valoració és molt positiva, perquè a més de poder mantenir els llocs de treball, el servei també permet donar continuïtat a una activitat a la qual els propietaris hi poden haver dedicat tota una vida”.
10 ANYS DEL SERVEI REEMPRESA
En aquest temps de funcionament, el servei de Reempresa de l’Ajuntament de Caldes de Montbui ha donat d’alta a 114 persones reemprenedores que cercaven l’oportunitat de comprar un negoci en actiu, i s’han registrat 33 empreses que es volien vendre (en la majoria dels casos per motiu de jubilació i en menor proporció, per problemes de salut, esgotament o canvi d’activitat). “D’aquesta trentena d’empreses que estaven en procés de venda, 16 projectes han aconseguit culminar el procés de cessió, les quals representen gairebé el 50%. I prop d’un 70% d’aquests casos pertany al sector del comerç de proximitat i l’hostaleria”, apunta Jordi Salas, tot recordant que el servei és absolutament gratuït i a disposició de qualsevol mena d’empresa, també per al sector industrial. De fet, continua Xalabarder, “les grans empreses ja disposen dels serveis de les grans financeres o dels bufets jurídics que es fan càrrec de les gestions de compravenda, mentre les petites empreses poden tenir més dificultats per accedir a aquest tipus d’acompanyament. Per això és tan important donar visibilitat al servei a tota la ciutadania i, en especial, al teixit empresarial i comercial de la zona”.
Reempresa va néixer a partir de la col·laboració entre la Diputació de Barcelona i la patronal CECOT arran de la creació d’un mercat organitzat de persones cedents de petites i mitjanes empreses viables i persones disposades a donar-los continuïtat. “En els anys 2012 i 2013 va dur-se a terme una prova pilot del servei i, arran de comprovar-ne el bon funcionament, la Diputació de Barcelona va fer-ho extensiu a 35 municipis dins de la província, entre els quals consta Caldes de Montbui des d’un inici, l’any 2014”, explica Xalabarder, qui continua dient que “la gran majoria d’aquests municipis són grans ciutats o capitals de comarca i Caldes, en canvi, és una de les poques poblacions entorn dels 15.000 habitants que disposa del servei”. Segons Jordi Salas, aquest fet és degut -entre altres factors- a formar part del que s’anomenen Centres Locals de Serveis a les Empreses: “Des de La Piqueta donem cobertura a persones emprenedores que volen iniciar una activitat i, per tant, n’oferim l’assessorament i l’acompanyament corresponent; també comptem amb el viver d’empreses Caldes Emprèn; realitzem processos de consolidació d’empreses, oferim formació específica… És a dir, oferim un bloc d’activitats que es considera molt adequat per poder acompanyar amb el servei Reempresa”. De fet, dins de la xarxa de punts Reempresa, Caldes també dona cobertura a les poblacions veïnes de Bigues i Riells, Sant Feliu de Codines i Santa Eulàlia de Ronçana.
COM FUNCIONA EL SERVEI?
Tant per a les persones reemprenedores com per a les cedents que busquen relleu en els seus negocis, el procediment per a accedir al servei de Reempresa “és ben senzill” diu el tècnic. “Quan una persona cerca un projecte reempresa, concertem una primera entrevista per conèixer el perfil d’activitat que busca, l’import que estaria disposada a invertir i, a partir d’aquí, el donem d’alta en la plataforma perquè, a través del cercador, pugui anar enviant i rebent ofertes” descriu Salas. En cas de seleccionar una oferta en concret, el servei activa el mecanisme d’un primer contacte entre ambdues parts implicades, sempre amb la intermediació d’una persona tècnica del servei Reempresa. “Si el procés continua endavant, se signa un acord de confidencialitat per garantir que la informació que es discutirà en el marc de la negociació és dins de l’àmbit privat, i en cap cas se’n farà un mal ús”, continua Salas. Finalment, en cas d’acord entre la persona reemprenedora i la cedent, el servei ofereix suport i assessorament en l’elaboració de la documentació posterior: des de la preparació d’un contracte d’arres al mateix contracte de compravenda.
En paral·lel, quan una empresa necessita traspassar l’activitat se segueix un procediment similar, que parteix d’una primera entrevista. “En aquesta, demanem tot un seguit de documentació en relació amb la situació present i l’històric de l’empresa, i comprovem que aquesta documentació és legal i correcte” explica el tècnic, tot aclarint que, “al final, no deixa de ser una plataforma pública i hem de garantir que la informació que hi publiquem és absolutament fidedigna”. En aquest punt, el servei Reempresa també comprova que no existeixen motius econòmics en la cerca de nous propietaris: “En aquests casos, la cessió no és viable i, per tant, el pocés de negociació perd tot el sentit”, remarca Salas. Tot seguit, el procediment continua amb el consens en la publicació de l’anunci en el web Reempresa i, en cas de rebre notificacions de persones interessades, s’activa el mateix mecanisme descrit anteriorment, és a dir, establint el marc físic i legal per a la primera presa de contacte que iniciarà el procés de negociació i acord entre la persona reemprenedora i la cedent.
CONEIX L’EXPERIÈNCIA DE PERSONES USUÀRIES -CEDENTS I REEMPRENEDORES- DEL SERVEI REEMPRESA DE CALDES DE MONTBUI
CARME GURI (jubilada, 65 anys)
Expropietària de ‘Tes, cafès i xocolates Carme’
“Sempre havia pensat que si algun dia traspassava la botiga ho faria a través del servei Reempresa. Altres comerciants me n’havien parlat molt bé i els seus cartells llampants em semblen molt atractius amb un missatge molt entranyable. Quan va ser l’hora d’iniciar la meva jubilació, l’any passat, no m’ho vaig pensar i em vaig donar d’alta al servei. De seguida vaig rebre notificacions de persones interessades i, encara que em contactessin des d’altres canals, els demanava que seguissin el procediment de la plataforma Reempresa, perquè el suport del servei em donava molta seguretat. Quan va ser l’hora de redactar els papers, els tècnics ens van ajudar molt. A nosaltres ens ha funcionat
JOAN FABRÉS (jubilat, 66 anys)
Expropietari de ‘Transports Truyols’
“Transports Truyols és una empresa centenària que va fundar el meu avi i aviat es va convertir en una S.A. on treballava tota la família. Amb el temps, vaig quedar-me jo al capdavant, i ara fa dos anys que la vaig vendre gràcies al Reempresa. Un amic em va recomanar el servei i m’hi vaig apuntar, tot i que en tenia molts dubtes. Pensava que no funcionaria, però em vaig sorprendre molt gratament, perquè en pocs dies vaig començar a rebre ofertes de persones interessades. Finalment, l’última d’aquestes em va encaixar molt perquè, entre altres coses, em garantia mantenir ells llocs de treball, i això era el que més em preocupava del traspàs. Ara, l’empresa és a Terrassa i continua a càrrec dels mateixos compradors”.
ADRIANA MAYNÉ (31 anys)
Actual propietària de ‘Ca l’Alvero’
“Sempre he volgut emprendre, però fins ara no m’ho havia plantejat seriosament. La botiga de la Carme em va semblar el negoci ideal, una botiga emblemàtica que em feia molta llàstima que desaparegués. No li vaig donar massa voltes, i el servei Reempresa ens ho va posar molt fàcil. De fet, desconeixia totalment el procediment habitual en la compravenda d’un negoci, i els professionals del servei ens van donar molt suport, resolent-nos tots els dubtes. Per a mi, Reempresa és el marc legal que dona garanties a ambdues parts, i el seu acompanyament genera molta tranquil·litat. T’assessoren en tot el que necessites, i això no té preu: el poder de la informació et permet prendre millors decisions”.
AMANDA SANDINO (33 anys)
Actual propietària de ‘Regals Cristina’
“L’any 2019 em vaig quedar a l’atur i l’antiga propietària de la botiga em va oferir comprar el negoci, que traspassava per jubilació. Quan em vaig decidir finalment, em va adreçar a La Piqueta, ja que s’havia donat d’alta al servei Reempresa de Caldes (nosaltres som de Sentmenat). A partir d’aquí, em vaig reunir diverses vegades amb en Jordi, el tècnic al capdavant del servei, qui em va atendre molt bé i em va acompanyar en tot el procés. Gràcies a la seva atenció, vaig poder obtenir ajudes destinades a dones joves i emprenedores, i també vaig fer alguna de les formacions que ofereixen d’Emprenedoria. Per a mi, el servei és excel·lent, sobretot per la qualitat professional del personal, i és una llàstima que no sigui molt conegut arreu”.