Paqui Jiménez: “Hem de trencar amb l’estereotip que les nenes tenen més facilitat per les llengües”
- 06/02/2024
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> Ivette Hijano
L’Escola Montbui commemora, demà, el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència per al foment de la igualtat d’oportunitats en l’assoliment de competències, més enllà del gènere i des de ben petits
IMATGE | Arxiu
Fa temps que l’Escola Montbui treballa insistentment en la presència de la ciència a les aules. En aquest sentit, una de les activitats habituals és la visita anual d’una mare, biòloga de professió, que explica als alumnes el seu recorregut acadèmic, així com el seu dia a dia en l’àmbit laboral científic. Durant la xerrada, s’acostuma a demanar als infants que dibuixin una persona científica i, en el marc d’aquest exercici, el claustre ha detectat una clara evolució en l’ideari dels nens i nenes: “En els primers anys, la majoria dels infants dibuixaven la figura d’un home amb bata blanca, és a dir, l’històric perfil d’home científic, però amb el pas dels anys veiem com aquest dibuix està canviant, i cada vegada hi ha més diversitat d’il·lustracions amb la presència de més figures femenines” apunta Paqui Jiménez, Cap d’Estudis i mestra de reforç de l’Escola Montbui.
Aquest és només un exemple del nou plantejament que progressivament va calant a les escoles a partir del foment d’igualtat d’oportunitats en l’aprenentatge de competències en els nens i nenes, i que, d’altra banda, significa l’essencial propòsit internacional en la commemoració del Dia Mundial de la Dona i la Nena en la Ciència, l’11 de febrer. En el cas de l’Escola Montbui, la celebració de la diada tindrà lloc demà, 7 de febrer, amb una jornada que s’orienta de manera més específica als alumnes de 6è. “A banda de la visita d’aquesta mare, que organitzem des de l’escola i que ens ofereix un taller científic molt pràctic, també celebrem l’efemèride arran de l’adhesió al programa #100tífiques” explica Jiménez.
En el marc d’aquest, els alumnes reben la visita d’una investigadora de l’entorn de l’empresa, centres de recerca i universitats de Catalunya i el món, que fa més visible la rellevància i el paper estratègic de les dones a la ciència, i també a la tecnologia: “El motiu pel qual celebrem la jornada és, a grans trets, perquè els infants tinguin molt present la figura de la dona, no només en l’àmbit científic aplicat en el camp del laboratori o la recerca, sinó també des d’una visió més tecnològica o relacionada amb l’enginyeria”, explica la docent.
L’escola assumeix el compromís de treballar en l’erradicació d’estereotips i empoderar als infants per alliberar-los de supòsits socials històricament (mal) construïts: “Generació rere generació s’ha transmès la idea errònia que les nenes tenen més facilitat per les llengües, i nosaltres pretenem empoderar-les per tal que no s’ho creguin. Està més que demostrat que aquestes creences no són certes, de manera que hem de continuar lluitant per a fer-ho visible fins a la seva normalització”.
NOU MÈTODE PER APRENDRE I ESTIMAR LES ‘MATES’
“A l’escola donem molta importància a les matemàtiques, i hi posem l’accent des dels primers cursos” exposa Jiménez, qui explica que arran d’una formació que va rebre el claustre ara farà uns 8 anys de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la seva visió en l’ensenyament de les matemàtiques va fer un gir de 180o. “Ens va obrir molt la ment, i com a centre escolar vam fer un ‘clic’ general iniciant-nos en l’aventura de l’ensenyament per projectes”, continua la docent. En concret, la nova metodologia en l’ensenyament de les matemàtiques es basa en la vivència dels infants per convertir l’experiència en un posterior aprenentatge troncal: “Es tracta que els nens i nenes trobin les matemàtiques molt més properes i quotidianes. Es parteix de la vivència, per passar després a la manipulació, la simbolització i, finalment, a l’abstracció del coneixement”. Després de quasi una dècada posant en pràctica aquest sistema, l’escola diu notar els primers fruits en els resultats: “En la prova per competències, de caràcter universal per a totes les escoles de Catalunya, hem notat millores respecte a altres anys. Malgrat no haver superat la mitjana catalana, en el traspàs de Primària a Secundària ens han fet constar que els nostres alumnes tenen força facilitat pel càlcul mental”, reconeix Jiménez.