Per què no llegim o llegim malament?
- 06/06/2023
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Opinió
- 0
> MARIA NÚRIA REVETLLE
Catalunya ha registrat una de les pitjors dades del conjunt de l’Estat pel que fa a la comprensió lectora dels alumnes de 4t de primària. L’últim estudi PIRLS, corresponent al 2021, ja va constatar que Espanya estava per sota de la mitjana europea. Ara, les dades desglossades per autonomies indiquen que els estudiants catalans són els tercers per lacua, només al davant dels de Melilla i Ceuta.
Si ho comparem amb l’edició anterior, del 2016, Catalunya ha reculat 15 punts. També Madrid ha caigut, 10 punts. Són dues dades que, destaca el document, constaten un “rendiment significativament menor”. Els resultats dels estudiants catalans els situen en una franja considerada “intermèdia” de comprensió lectora.
En l’estudi només hi han participat de forma voluntària 9 autonomies de les 17 que hi ha, així com Ceuta i Melilla, però tot i així són dades per tenir molt en compte.
Des del departament d’Educació justifiquen la reculada pel fet que Catalunya té més complexitat a les aules que altres territoris de l’Estat, ja que el percentatge d’alumnes nouvinguts supera el 30%.
Mentrestant Suècia, país que està al capdavant del rànquing, ha fet marxa enrere i invertirà 60 milions d’euros per re-equipar del libres unes aules en les quals cada nen tenia la seva pantalla. L’executiu de centre dreta que ara governa el país està convençut que un abús de la tecnologia fa baixar el rendiment escolar.
I llavors ve la gran pregunta realment llegim el suficient i el que és més important, llegim bé, entenent i valorant el que ens està dient l’autor en aquelles pàgines? Segurament la resposta és, malgrat ens pesi, negativa. Ens passem tot el dia mirant pantalles, especialment la del mòbil, i per tant, davant l’allau de missatges sovint no els acabem de llegir. Feu l’exercici de veure quantes vegades acabeu el vídeo que qualsevol amic us ha passat per WhatsApp, la majoria de vegades no tenim prou paciència per arribar al final encara que duri menys de mig minut.
Les xarxes, el mòbil, l’ordinador , sempre amb una allau de correus electrònics, ens obliga a repartir la nostra concentració i per tant fem també una lectura sincopada. Quantes vegades es pot llegir una estona llarga seguida sense cap interrupció? Segons en quin ambient us mogueu molt poques.
Els nens i joves no són aliens a res d’això, al contrari s’han acostumat a anar a una velocitat vertiginosa, encara no han acabat de fer-se una foto ja està penjada a l’Instagram. Una immediatesa que sovint anul.la la reflexió i el pensament i això és el que els passa quan han de comprendre un text pel qual es necessita una bona estona de concentració.
L’hàbit de llegir ha quedat sovint relegat a unes poques pàgines abans d’agafar el son. Alguns poden considerar que llegir un llibre i sobretot si es fa en paper és una cosa desfasada o antiga però és un petit plaer íntim i intransferible que desperta el pensament i fa volar la imaginació.
Sovint ens emmirallem amb els països Nòrdics i especialment en Suècia… potser que ara també ho fem.