Tancament de línies
- 07/02/2023
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Opinió
- 0
> Javier García García, president AFA Montbui
Els últims anys hi ha hagut una davallada de la natalitat important. Una de les derivades és que hi ha menys alumnes a les escoles. A Catalunya, malgrat la baixada de ràtios que es va dur a terme el curs passat, encara estem lluny del que es recomana en inversió en educació. A Caldes, el curs passat, va comportar el tancament d’una línia de l’escola pública a P3, concretament a l’escola Montbui.
Des de l’AFA de l’escola Montbui es va intentar entendre com funcionava tot plegat per aportar arguments en contra d’aquest tancament. Aquest capítol, però, va estar plagat de poca transparència. En aquest sentit, el nostre agraïment a l’Administració perquè ens ha rebut directament, no només l’Ajuntament, sinó també la cúpula de serveis territorials i, presencialment, part de la cúpula del Departament a la seu central a Via Augusta. Tot i això, l’Administració no va acceptar cap dels arguments aportats per les famílies, i va intentar justificar la seva decisió amb tot d’arguments que s’han demostrat falsos. La nostra posició era no tancar cap línia i només en el cas que el tancament fos inevitable, es fes de forma que la distribució de línies a les escoles quedés més repartida entre totes les escoles del municipi. És a dir, no tenir dues escoles amb una sola línia i una escola amb tres. Evidentment, les escoles amb una línia són públiques, i la que en té tres, concertada (no és casualitat). En el procés de tancament, es va afirmar que l’escola Pia no podia tancar línia perquè tenia un concert vigent, que es va demostrar fals, ja que estava caducat i pendent de renovació, que va ser posterior al procés de tancament de la línia. També es va afirmar, per part del Departament (serveis territorials), i davant de direcció i Ajuntament, que existien uns convenis privats amb l’escola concertada, que no teníem dret a consultar, que impedien el seu tancament preventiu. Després de dues instàncies de l’AFA a transparència de la Generalitat, també es va demostrar fals l’existència d’aquests convenis privats. I també era fals l’argument esgrimit per l’Administració d’intentar evitar la sobreoferta del municipi amb l’excusa d’evitar el turisme escolar, donat que es va decidir mantenir la línia a l’escola que rep més turisme escolar de tot el municipi (la concertada). Finalment, l’escola concertada va trencar el seu compromís de mantenir ràtio 20 com a la resta d’escoles, un compromís que ens havien assegurat diverses vegades que existia. Però a l’hora de la veritat, van demanar ampliar ràtio i, aquí sí, evidentment, el Departament va acceptar sense problemes, tot i que hi havia vacants en altres escoles. Tot escrupolosament legal. Pagant Sant Pere canta. Donde dije digo digo diego ha estat una constant. S’ha demostrat que es pot mentir impunement, que no passa res. Concerts caducats, convenis privats inexistents, compromís fals de ràtio i potenciament del turisme escolar.
En paral·lel, el Síndic de Greuges va escoltar els nostres arguments. El Síndic va considerar que el tancament de línia estava justificat a nivell de municipi, però va argumentar que la demanda no pot ser l’únic factor a la hora de planificar les línies. Ha constatat en el seu informe que a Caldes de Montbui hi ha un problema evident de segregació escolar. En aquesta línia, ha requerit al Departament més informació sobre com s’ha gestionat durant el curs actual i com es gestionarà de cara als propers cursos. Seguirem atents, ja que hem vist que al Departament li costa mesos respondre a les peticions el Síndic.
Es podria haver aprofitat aquesta davallada de natalitat per a intentar, desplegar ni que fos una mica, el decret d’escola inclusiva. Que l’escola Montbui tingui el recurs SIEI, clarament insuficient, sent la única escola de primària del poble que té aquest recurs, en què acull a nens i nenes amb diversitat funcional, tant de Caldes com dels pobles del voltant, tampoc ha servit com a argument per a evitar el tancament.
Un dels nostres arguments per a mantenir les línies, com a mínim en la oferta inicial, és que la oferta condiciona inevitablement la demanda. Aquest curs es consolida el tancament de la línia a l’escola Montbui, tot i que el Departament manté el seu compromís de tornar a obrir la línia si hi ha suficient demanda d’escola pública. De nou, a consciència, continua negant la possibilitat d’oferir inicialment les places de partida a l’escola pública, i per tant, sap que amb aquesta decisió continua orientant la demanda en un sentit determinat. Aquí el Departament és molt transparent: a l’escola pública es retalla a priori, i a la concertada a posteriori. En això és 100% transparent i no admet ambigüitats. Tots som iguals, però alguns són més iguals que els altres. Un curs més, la oferta disponible alterarà la demanda. Per aquest motiu, des de l’AFA demanàvem que es fes una pre-matrícula alternativa, de forma que les famílies poguessin manifestar quina seria la seva tria d’escola si no hi hagués limitació de places com a condicionant. Aquesta proposta ja ha quedat descartada, massa desgast i potser genera debat on no cal.
Cadascú pot fer les seves conclusions. Lluny de la imatge d’”igualtat” que es vol promoure amb l’eufemisme “centres finançats amb fons públics”, l’Administració perpetua un doble sistema amb diferents regles d’accés i de funcionament. L’Administració potencia un sistema que promou la desigualtat en un tema cabdal com és l’educació. Tots som iguals, però uns són més iguals que d’altres. Possiblement no es vol acceptar aquest fet, i per tant, es fan servir enganys per a intentar fer veure que no és així. Acceptem-ho i parlem clar: tenim segregació a casa nostra, potser segregació inconscient, però segregació al cap i a la fi. Deixem-nos d’eufemismes, i com a mínim, deixarem de perdre el temps. No passa res per acceptar la realitat. És un cop acceptada i assumida sense subterfugis quan es pot valorar objectivament si és el que volem com a societat. Potser ens sorprenem i tot, i globalment, ja ens està bé que sigui així. Vés a saber.