La resiliència d’un comerç tocat pel Covid
- 01/12/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 0
> Ivette Hijano
Després d’importants pèrdues des de l’esclat de la pandèmia, el petit comerç de proximitat encara amb il·lusió la pròxima campanya de Nadal
IMATGES> CEDIDES
ALIMENTACIÓ
CARNISSERIA CAL LLONCH
En Xavi Torras, de Cal Llonch, representa la quarta generació al capdavant d’una botiga centenària i familiar de Caldes. Els seus inicis es remunten amb el seu besavi, quan la botiga se situava a la plaça de la Font del Lleó. Anys més tard, quan la botiga era regentada pel seu avi, van traslladar-se a la que encara és la situació actual de la botiga, a l’Avinguda Pi i Margall. En el transcurs de tots aquests anys, des de la carnisseria Cal Llonch han apostat per fer comerç de qualitat, oferint els millors productes de carn fresca i els seus derivats.
Afortunadament, diu en Xavi, “som sector alimentari i, per tant, no hem hagut de tancar el nostre negoci cap dia des de l’esclat de la pandèmia, tampoc per contagis de la Covid-19”. En aquest sentit, la conclusió és clara: “Nosaltres no ens podem queixar”.
Ara bé, la campanya de Nadal es preveu incerta: “No sabem com anirà, però el que és evident és que les vendes seran inferiors. La gent no podrà reunir-se en família i també tenen por”. Malauradament per tots i totes, “crec que aquest Nadal no es viurà amb l’alegria de sempre, i això és obvi”, lamenta Torras.
Les mesures de prevenció i seguretat, així com les restriccions del Govern, diu, “faran que les vendes disminueixin”, però al marge d’això, “ells en saben més i la resta hem de creure”. Segons Torras, “per més mesures que s’imposin, crec que es tracta, més aviat, d’un sentit de responsabilitat de cadascú, on cada un de nosaltres ha de posar el seu gra de sorra perquè millori la situació”. Des de la seva botiga ho tenen molt clar, i des d’un inici van seguir estrictament les mesures d’higiene i sanitàries per garantir una compra segura.
Amb la vista posada a un futur pròxim, en Xavi espera que tot torni a ser com abans, “tot i estar claríssim que el comerç de barri, el tradicional, el de tota la vida, està patint molt”. Res ajuda i tot suma: “L’estat de salut, les vendes que són diferents dels altres anys, els carrers tallats, el panorama econòmic general… es farà difícil superar la crisi, però esperem que, quan això passi, tothom aposti pel comerç de proximitat i seguim donant vida als carrers”.
SALUT/ÒPTICA
ÒPTICA MONTBUI
En Manel és el responsable de l’Òptica Montbui, negoci familiar fundat l’any 1989 a Caldes de Montbui. Amb la segona generació al capdavant, l’òptica és avui dia especialista en ullera esportiva graduada, a més d’oferir el servei d’audiopròtesis, proves diagnòstiques d’optometria i disposar de les últimes tendències en ullera graduada de moda.
Pel fet de ser un servei essencial, l’òptica ha gaudit del permís de seguir en funcionament durant tot el temps de pandèmia. No obstant això, durant la segona quinzena de març i tot l’abril només van prestar el servei de reparació amb horari reduït, comandes de lents de contacte i venda de consumibles per ulleres i audiòfons.
Les circumstàncies epidemiològiques d’aquest any han dificultat els ingressos al llarg de l’any, però en Manel creu que “la valoració general ha estat menys negativa del que esperàvem”. És evident que el “nombre de vendes ha baixat, però tot i així, els clients fidels que ho han necessitat han vingut a fer les seves ulleres o els audiòfons amb normalitat”.
Precisament, el fet de formar part d’un sector comercial considerat essencial o de primera necessitat, que no ha estat obligat al tancament absolut en cap cas, ha pogut marcar la diferència. En el seu cas, no s’han requerit ajudes econòmiques extraordinàries o haver-se d’adherir a línies de subvenció, i tampoc esperen amb urgència una fructífera campanya de Nadal: “Per nosaltres, aquesta època no és la millor de l’any. La gent no pensa a regalar ulleres i el mercat de la ullera de sol està molt danyat a causa d’internet i les grans ofertes”.
I sobre les mesures restrictives aplicades al comerç durant aquesta segona onada, en Manel ho té molt clar: “Considero que estan intentant salvar els mobles de cara a les temporades importants de l’any, com l’estiu i Nadal. Al final, els que estem patint més som el petit comerç. Els grans, com Amazon, per exemple, no crec que tinguin grans problemes”. Davant d’aquesta clara diferència, en Manel demana que “els Ajuntaments facin més esforços per donar suport al petit comerç, que tan malament ho està passant, i als que s’han quedat a mig camí”. En concepte de reclamacions al consistori de Caldes, des de la gerència de l’Òptica Montbui també hi apunten la peatonaització de l’Avinguda Pi i Margall, que va dur-se a terme en temps de pandèmia i dins del Pla de Mobilitat del municipi: “Ha estat una mesura aplicada per decret, sense preguntar a cap negoci d’aquest carrer. Els botiguers no hi estan del tot d’acord i no reben una resposta clara de l’Ajuntament”.
MODA I COMPLEMENTS
PÚBLIC MODA
Núria Barnils és la calderina al capdavant de la botiga multimarca de roba i complements, situada al casc antic de la vila termal, des de fa 30 anys. En un local de 120 m2, la botiga es divideix en dues plantes: la de baix, dedicada a la secció de dona, i la primera planta amb la moda confeccionada per a home.
En el seu cas, obligats al tancament absolut durant el confinament domiciliari del març, la pandèmia ha passat factura: “Hem tingut la botiga tancada els mesos de març i abril, i al maig quasi no voltava ningú pel carrer. També els hotels, que han estat tancats, ens donaven molta vida, i entre això, el confinament municipal d’ara i la por generalitzada, la facturació ens ha baixat molt”. Amb aquest punt de partida, Públic Moda s’ha preparat, i molt, de cara a la campanya de Nadal: “Esperem bones vendes i que la gent s’animi, que no perdi la il·lusió de Nadal i surti al carrer a comprar” explica esperançada Barnils, afegint que “hem estat preparant aquest Nadal per oferir un ampli ventall de productes de moda de les millors marques perquè la gent no tingui la necessitat de sortir del poble per comprar el que busca a fora”.
El sector de la moda ocupa una de les primeres posicions en el rànquing de grans ofertes durant el Black Friday. La botiga de Barnils s’ha adherit a la campanya mundial amb descomptes del 15, 20 i 30%. No obstant això, “són les grans multinacionals les que realment es beneficien d’aquesta campanya prèvia a Nadal”. Pensant en el petit comerç local, i atenent les grans dificultats del moment, “ara cal que ens ajudem, que comprem al poble i que ens donem suport uns als altres”.
ARTESANIA/MOBLES A MIDA
FUSTA AMB COR
Fa cinc anys que l’Alicia Bravo va començar l’aventura del Fusta amb Cor a la vila calderina. En un inici, la venda només es duia a terme a través de les xarxes socials, però dos anys després va obrir la botiga física al carrer Forn. Des d’aleshores, el negoci es dedica a la venda de moble ecològic i artesà, així com d’objectes de decoració. Tots els seus mobles s’elaboren de manera artesanal i fan servir fustes procedents de boscos sostenibles.
La pandèmia de la Covid-19, com a la gran majoria de comerços de la vila, “ha afectat negativament al nostre negoci”, explica Bravo. Els quatre mesos de tancament obligat han paralitzat els projectes que tenien a mitges, “i amb la reobertura, ens hem trobat que molts proveïdors no han pogut servir-nos amb la mateixa agilitat d’abans”. La conclusió és que, malauradament, “el temps durant el qual hem estat parats no es recuperarà”. La nota positiva és la resposta dels clients, que “han tornat amb moltes ganes a decorar la seva llar. Gràcies a això, s’han reactivat força les vendes”.
De cara a la campanya de Nadal, la qual des de Fusta amb Cor esperen que sigui bona, “el confinament del cap de setmana ens perjudica molt”. En aquest sentit, val a dir que “les mesures imposades pel Govern –en el sentit de control de la pandèmia- poden ser efectives, però a escala empresarial considerem que no s’ha tingut en compte la subsistència de les petites empreses”, conclou Bravo.