Dolors Codina, directora de l’escola El Farell: “El que més ens preocupa és l’estat emocional dels nens i nenes de l’escola”
- 30/04/2020
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Actualitat
- 1
La pandèmia global derivada del coronavirus ha afectat en tots els nivells la vida de les persones, ens ha portat una situació excepcional que encara, a dia d’avui, estem intentant assimilar per afrontar aquesta nova realitat. Un dels sectors que s’ha vist més condicionat per l’epidèmia de la Covid-19 des de que es va decretar l’estat d’alarma és el sector educatiu.
Per això hem volgut parlar amb la Dolors Codina, directora de l’escola calderina el Farell per saber com, des de l’escola, estan gestionant aquest repte i com estan treballant durant l’últim trimestre del curs, el qual serà tot virtual.
· Quants alumnes hi ha actualment a l’escola?
Actualment, tenim 430 alumnes entre Educació Infantil i Educació Primària.
· Amb una situació sense precedents com l’actual, com ho esteu gestionant des de l’escola?
Davant d’aquesta situació tan complicada per tots, el professorat de l’escola vetlla sobretot pel benestar emocional dels nostres infants i fa un acompanyament a les famílies per ajudar-los a gestionar les diverses situacions que es van originant a cada nucli familiar. Cal tenir present que la realitat de cada família és molt diferent, i per tant, hem prioritzat la realització d’un seguiment individual i personal de cada un dels nostres alumnes. El que més ens preocupa és l’estat emocional dels nens i nenes de l’escola i per aquest motiu hem organitzat trucades amb les famílies i els infants i videotrucades periòdiques.
D’aquesta manera podem parlar amb ells i sobretot, escoltar-los per tal de saber com estan, com estan vivint aquesta situació tan nova per ells, com se senten, si estan angoixats, tristos per la malaltia d’algun familiar… L’acompanyament emocional no consisteix en donar-los respostes que sovint nosaltres mateixos tampoc tenim sinó en escoltar les seves preguntes i fer-los saber que estem amb ells.
Si en algun moment detectem alguna situació de risc, la psicòloga municipal es posa en contacte amb les famílies per tal d’orientar-les, i si cal, també ens posem en contacte amb serveis socials del municipi.
· Creieu que les directrius que s’han donat des del departament són positives, o creieu que hi ha alguna mesura que es podria millorar?
En general, les directrius que es donen són correctes i força clares. Pensem que des del Departament s’està treballant fort per tal d’organitzar i gestionar aquest nou escenari que estem vivint. És una situació molt difícil i entenem que no ha de ser fàcil intentar donar el màxim de normalitat a una situació tan excepcional. Sí que a vegades voldríem que hi hagués més celeritat a l’hora de solucionar dubtes o problemes que se’ns plantegen (oferir connectivitat a l’alumnat del centre que no en té, per exemple), ja que voldríem poder donar solucions/respostes ràpides a les nostres famílies. Tot i així, som conscients que no és fàcil ja que estem parlant de totes les escoles de Catalunya.
· Com afecta el tercer trimestre (ja que s’ha de fer telemàticament) als vostres alumnes?
Des de que es va decretar el tancament de l’escola, el professorat del centre ens coordinem telemàticament per tal de donar “continuïtat” al curs escolar i organitzar el tercer trimestre. Seguint les directrius del Departament d’Educació, organitzem plans de treball setmanals o quinzenals (en funció de l’edat de l’alumnat). Les tasques, els projectes o reptes plantejats són motivadors per tal d’engrescar als nostres infants a dur-los a terme.
Aquests plans de treball proposen tasques a l’alumnat de forma globalitzada en els diferents àmbits curriculars, amb un calendari de lliurament (flexible i adaptat a les necessitats individuals de cada nen/a i família). Els infants fan un retorn de les activitats realitzades per tal que el professorat faci un seguiment de l’aprenentatge del seu alumnat. Aquest retorn es realitza a través del correu electrònic i altres entorns virtuals.
El professorat de l’escola està molt implicat per tal de donar resposta a aquest repte tan difícil que és el de continuar el curs escolar des de casa.
A part, s’han dut a terme dinàmiques més lúdiques que han implicat a tota la comunitat com són: vídeo de suport als infants, exposició virtual dels somriures del Farell, Concurs de Portades de Contes del Farell, endevina quin mestre/a és aquesta foto de quan era petit, …
· Les tasques que els envieu són avaluables?
Per nosaltres, el més important és l’acompanyament que fem a l’infant durant aquests dies confinats. Les situacions familiars són molt diverses i per tant, és molt difícil avaluar les tasques dels nostres alumnes. Es tracta de no generar més situacions d’estrès en els infants i a les seves famílies de les que ja estan vivint. Per tant, sí fem un seguiment de les tasques que ens van retornant i fem saber a l’alumne/a com ha realitzat les activitats, però no prioritzem l’avaluació de l’activitat en sí. El més important, és que el nen/a vagi fent mica en mica les tasques proposades i se’l va orientant com les ha de fer, sense prioritzar el resultat final de les mateixes.
· Us heu trobat que si hi ha moltes famílies que no tenen possibilitat de seguir amb el curs de forma on-line? En cas afirmatiu, com s’ha solucionat?
A partir d’aquest contacte directe entre les tutores de l’escola amb els seus alumnes, vam detectar que 33 famílies de l’escola no podien seguir el curs de forma on-line. 22 famílies no tenien dispositiu i onze els faltava dispositiu i connectivitat. A partir d’aquí, ens vam coordinar amb el Departament d’Educació i amb l’Ajuntament del nostre municipi per tal de poder donar resposta a aquestes famílies.
Pel que fa als dispositius, l’escola ha cedit, configurat i preparat tots els portàtils i tauletes necessaris per tal que els nostres alumnes en poguessin disposar. Pel que fa a la connectivitat, entre el Departament d’educació i l’ajuntament ens les han facilitat. L’ajuntament també és qui s’ha encarregat de fer arribar els dispositius a cadascuna de les llars dels infants que els necessitaven: una primera fase ja s’ha completat (alumnat que només necessitava dispositiu) i ara resta pendent de transportar una segona fase (alumnat que necessita dispositiu i connectivitat).
Un cop es realitzi el transport d’aquesta segona fase, totes les famílies de l’escola tindran dispositiu i internet per poder realitzar els plans de treball proposats.
· Penseu que els més de 40 dies de confinament poden afectar als nens i nenes?
Malauradament, sí que afectarà a la gran majoria d’infants el confinament. Per una banda, hi ha el confinament que no els permet sortir; però a més a més, cal tenir present que molts d’ells hauran viscut situacions familiars complicades. Familiars/amics malalts, la mort d’algun familiar sense poder-se’n acomiadar i moltes altres situacions difícils de dur a terme…
Per tant, caldrà tenir present totes aquestes situacions quan es torni a l’escola, escoltar-los i acompanyar-los molt: saber què els angoixa, què els amoïna, plorar plegats si cal i saltar i córrer molt pels espais exteriors… El suport emocional és un tret característic del nostre centre i ara es farà més indispensable que mai.
· Creieu que aquesta situació pot afectar a l’aprenentatge dels alumnes?
A curt termini podria ser que sí que afectés el seu aprenentatge; però a mig i llarg termini pensem que no, ja que actualment treballem de forma globalitzada amb l’objectiu que l’alumnat assoleixi les competències bàsiques.
· Creieu que les famílies poden ajudar als alumnes alhora de realitzar les tasques que els envieu?
Hi ha moltes casuístiques diferents. Una part important de les famílies pot ajudar-los i acompanyar-los en les activitats que han de realitzar. Ara bé, no podem oblidar que moltes de les famílies estan treballant, ja sigui fora de casa o teletreballant; d’altres malaltes o cuidant alguna familiar… Per tant, és molt important que les tasques que fem pels alumnes de l’escola siguin activitats que puguin fer majoritàriament de forma autònoma i ser molt flexibles en el termini d’entrega. Per aquest motiu és tan important l’acompanyament que fem a les nostres famílies i als nostres infants d’una manera individual per tal d’atendre totes les seves necessitats i que cap infant es pugui sentir sol i desemparat; que tingui clar que sempre pot comptar amb la seva mestra davant qualsevol dificultat que tingui.