La ràpida evolució tecnològica i la globalització estan plantejant cada dia reptes nous. Un d’ells, la magnitud de la recollida i l’intercanvi de dades personals. Avui dia, tant les empreses privades com les autoritats públiques utilitzen dades personals en una escala sense precedents, a l’hora de realitzar les seves activitats. L’aplicació de normes de protecció de dades comportarà múltiples novetats tant en l’àmbit privat com en el públic, i en aquest darrer, amb especial incidència en l’àmbit local. És per això que és necessari que els ajuntaments comencin a adoptar les mesures necessàries per complir amb les previsions del Reglament General Europeu de Protecció de Dades, que hauran d’estar llestes per aplicar-se, a tot tardar, el 25 de maig de 2018.
Des d’Units per Caldes exposem els 7 elements imprescindibles que han de tenir en compte els ajuntaments per donar compliment a les previsions recollides en aquest reglament europeu, aplicable en els propers dies:
1) Incorporació de nous drets: a la portabilitat, a la supressió, a la limitació de tractaments
2) Adaptació de formularis i tràmits en el procediment de recollida de dades.
3) Com obtenir el consentiment: de forma expressa i inequívoca.
4) Canvis en el model organitzatiu: adaptacions entre responsables i encarregats de la recollida de dades.
5) Designar un delegat de protecció de dades (DPD).
6) Desaparició dels fitxers protegits per Registre de Tractament de Dades.
7) Análisi de riscos: obligació d’avaluació de l’impacte.
Les àrees més sensibles de protecció de dades en l’àmbit local són els serveis socials, el padró municipal, la gestió tributària, les publicacions d’actes, la policia local, el portal de transparència i accés a la informació pública, la gestió del personal municipal i l’accés d’informació per part dels membres de la corporació.
Davant d’aquesta nova realitat, des d’Units per Caldes demanem quan i com es farà l’aplicació d’aquesta normativa europea, abans del proper 25 de maig.